וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת השיניים של ליצמן פוגעת בשינניות

יוסף תומר

21.2.2017 / 10:25

רפורמה של המדינה, חשובה ככל שתהיה, לא יכולה להיות על חשבון העובד ומחובתה ליצור מנגנוני הגנה, כדי שהעלויות שלה לא יבואו על חשבון העובד. בפועל, מאז שירד הסכום שמשלם המבוטח עבור טיפולי השיניים - ירד שכרן של השינניות. דעה

פה ושיניים. ShutterStock
פה ושיניים/ShutterStock

בתוך שלל המחמאות והברכות שקטפה בצדק רפורמת השיניים שהוביל בשנים האחרונות שר הבריאות, יעקב ליצמן, נעדר מרכיב אחד בולט וחשוב: פגיעה בשכרן של השינניות.

רפורמת השיניים היא אחת הבשורות החשובות של מערכת הבריאות הישראלית. מצב בריאות השן של ילדי ישראל לפני החוק היה בכי רע, לפי דו"ח מבקר המדינה מ-2016: שירותי בריאות השן מומנו באופן פרטי על ידי משקי הבית עד לשנת 2010, ההוצאה על שירותים אלה הייתה גבוהה ביחס למדינות ה-OECD והתחלואה הייתה רבה יותר בהשוואה לאותן מדינות.

רק תדמיינו רגע בו נער או נערה פוערים את פיהם ונחשפת מערכת שיניים מזעזעת למראה. תחשבו על ילד הנאלץ להתמודד באופן יום יומי מול חבריו לכיתה, על ילדה הסובלת בשל כך מתדמית עצמית נמוכה, או על ילדים ששיניהם מוזנחות וכתוצאה מכך נאלצים לעבור טיפולי שורש ועקירות שיניים כואבות. שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, פעלה לביטול המשך הרחבת הרפורמה, אך עם חזרתו של ליצמן הורחב השירות.

אבל לרפורמה החשובה ופורצת הדרך הזו יש שני צדדים: לצד המטופל עצמו, נמצא גם המטפל. רפורמה של המדינה, חשובה ככל שתהיה, לא יכולה להיות על חשבון העובד ומחובתה ליצור מנגנוני הגנה, במקרה שהמעסיק ינסה להשית באופן חד צדדי ובוטה את עלויות הרפורמה על העובד. קל מאוד לפגוע בשכרן של השינניות ובתגמול שהן מקבלות עבור כל טיפול. מעבר לעובדה שמדובר במודל תעסוקה בעייתי, שלא כולל שכר בסיס, אלא תשלום רק עבור כל טיפול, מקצוע השיננית הוא מקצוע ממוגדר, נשי, שבגללו הן נתפסות כחלשות ופגיעות וסובלות משכר נמוך.

כשמדובר בטיפולי שיניים לילדים, התמונה משתנה לרעה עוד יותר. נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שברגע שילד חוצה את גיל 8 חלה נסיקה משמעותית בפנייה לטיפולי שיניים, דבר המעיד על ההצלחה הגדולה של הרפורמה שהעלתה בצורה ניכרת את הנגישות לשירותי בריאות. אך אליה וקוץ בה: בעקבות הרפורמה, השינניות מרוויחות הרבה פחות, מאחר שככל שהסכום המשולם על ידי המבוטח עבור טיפול יורד - כך יורד גם שכרן של השינניות.

תופעה מקוממת זו, כוללת את כל קופות החולים והביטוחים, והיא עלולה להחמיר אף יותר. רבים מהישראלים מתמודדים עם בעיות שיניים שהוזנחו בילדותם. זה כמובן מאוחר מדי, וגורר טיפולים קשים, שיכלו להימנע אילו הטיפול היה מתבצע מבעוד מועד.

באותו דו"ח מבקר נכתב עוד כי "שיניים שאינן מטופלות כראוי משפיעות על התפקוד הכללי של האדם ועלולות לגרום לפגיעה בריאותית מקיפה. אין המדובר בנזק בריאותי בלבד, אלא גם באיכות חייו של האדם ובכבודו". משפט אחד שכח להוסיף כבוד המבקר. תשלום שכר נמוך לאלו שאחראיות על בריאות השיניים פוגעת אף היא בכבודה ואיכות חייה וכתוצאה מכך, גם ברמת השירות שהיא מעניקה. שביתת השינניות שפרצה לפני כחודש ב"שירותי בריאות כללית" היא התוצאה של אותה פגיעה. רפורמת ליצמן חשובה מכדי להגיע השכם וערב לבית הדין לענייני עבודה.

הכותב הוא יוסף תומר- יו"ר ועד עובדי ש.ל.ה -חברת הבת של שרותי בריאות כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully