וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת טראמפ: ביטול ההפלות – יגדיל את היקפי הפשיעה

24.2.2017 / 10:03

טראמפ הודיע שהוא מעוניין לאסור על הפלות במדינה, רק שלא ברור איך המהלך הזה מתיישב עם כוונתו לעשות סדר ולצמצם את הפשיעה. עם עצירת גלי ההגירה ממקסיקו הבעיה שלו עוד יותר סבוכה, כי הקמת חומה עכשיו - זהה לסגירת הדלתות אחרי שהסוסים כבר נכנסו. דעה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוקף באנשים בבית הלבן, ארצות הברית 18 בפברואר 2017. AP
דומלד טראמפ/AP

פוליטיקאים, אפילו אם הם נשיאים של ארצות הברית, צריכים להביא בחשבון שלהחלטות שהם מקבלים עלולות להיות השפעות גם לטווח הארוך, ולא רק בטווח הפוליטי המיידי. נראה כי במקרה של ארה"ב, טראמפ רוצה לדון כבר בתחילת הכהונה שלו בשתי החלטות שעשויות לקבוע מה יחשבו עליו בעוד עשרים או שלושים שנה.

ההחלטה הראשונה היא איסור על הפלות. טראמפ הודיע שהוא מעוניין לאסור על הפלות וסגן הנשיא שלו כבר הספיק להשתתף בהפגנה "בעד החיים". אבל הנשיא האמריקאי גם טוען שהוא נבחר כדי לעשות סדר ולצמצם את הפשיעה. הבעיה היא שקשה לעשות את שני הדברים בו זמנית. אם יש דבר אחד שמקטין את הפשיעה בארצות הברית, הרי זה הפלות.

למי שלא זוכר, במחצית השנייה של המאה ה-20 היתה עלייה חדה בשיעורי הפשע בארה"ב. סרטים שנעשו בראשית שנות ה-90, ותיארו את העתיד הקרוב, למשל "הבריחה מניו יורק", ציפו שכדי שהנשיא יוכל לצאת ממנהטן יהיה צורך בגיבור על.

אבל אז חלה ירידה חדה בפשיעה. מחקר שערכו דונוהו ולוויט בראשית שנות ה-2000, הראה שחלק לא מבוטל מהירידה בפשע נובעת מכך שב-1973 התיר בית המשפט העליון בארה"ב ביצוע הפלות. כתוצאה מכך, החל מראשית שנות ה-90 הגיעו לבגרות בארה"ב הרבה פחות פושעים. אחרי הכל הנשים בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להזדקק להפלות הן נערות, נשים לא נשואות, נשים בעלות הכנסה נמוכה ובנות מיעוטים. כך קורה שילדים שנולדים לאמהות שלא יכלו להפיל אותם, הם לעתים קרובות ילדים שגדלו בסביבה של עוני, סבלו ממחסור במזון וגדלו עם אם שכלל לא רצתה אותם.

התרשים הבא מראה את היחס שבין שיעור ההפלות אחרי שהפלות הפכו חוקיות ב-1973 במדינות שונות בארה"ב לשינוי בהיקף הפשיעה בשנים 1985–1997 באותן מדינות. כפי שאפשר לראות, במדינות שבהן היה שיעור נמוך של הפלות, שיעור הפשע המשיך לעלות. אבל במדינות שבהן היה שיעור גבוה של הפלות נרשמה ירידה משמעותית בכל סוגי הפשיעה.

בעקבות שורה של מחקרים שנערכו בנושא, לא ברור אם אכן ניתן לקשור את כל הירידה בפשיעה דווקא לעלייה בשיעורי ההפלות. עם זאת נראה כי אילו הנשיא האמריקאי יחליט לבטל את ההפלות, ייתכן שדווקא הוא יהיה זה שאחראי לעלייה בהיקפי הפשע בארה"ב בעוד 15-20 שנים. מצד שני, בעוד 15-20 שנים טראמפ יהיה במגדל, ולכן זה לא באמת חשוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדבר השני שטראמפ מעוניין לעצור הוא ההגירה ממקסיקו לגבולות ארה"ב. אבל לפני שהוא בונה את החומה, כדאי לו לבדוק מה קורה עם הקהילה הלטינית שכבר גרה באמריקה. כבר משנת 2000 נמצאת ההגירה ממקסיקו לארה"ב בהאטה, כך שרוב הריבוי הנוכחי של הקהילה הלטינית בארה"ב מגיע מלידות ולא מהגירה. למעלה מ-70% מהגידול של הקהילה הלטינית בשנים 2010-2014 נבע מילדים שנולדו באמריקה. המשמעות היא שלסגור את הגבול עכשיו, זהה לסגירת הדלתות אחרי שהסוסים כבר נכנסו.

אבל יש עוד דבר שכדאי לטראמפ לזכור: הקהילה הלטינית שמגיעה לאמריקה מעוניינת להיטמע בחברה. התרשים הבא מציג את שיעור ההיספנים שנולדו באמריקה ודוברים אנגלית שוטפת. הנתונים מעידים באופן מחד משמעי על כך שבניגוד לאנשים מקהילות אחרות, ההיספנים נטמעים באמריקה.

גם ההישגים של ההיספנים באמריקה מעידים על כך: שיעור ההיספאנים שמסיימים תיכון נמצא בעלייה מתמדת, והגיע ל- 73% ב-2010, ושיעור בוגרי ההשכלה העל תיכונית נמצא גם הוא בעלייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למעשה ההסיפאנים שנולדים באמריקה, הופכים להיות דומים לאמריקאים, והם גם האוכלוסיה שגורמת לכך שאמריקה תגדל. בחלקים גדולים מאמריקה, יותר מ-50% מהילדים הם ממוצא היספאני, והאוכלוסיה ההיספאנית היא הצעירה ביותר באמריקה. הגיל החציוני של היספאני הוא 29, לעומת גיל ממוצע של 34 לאפרו-אמריקאים ושל 43 ללבנים.

אם טראמפ ישאיר את ההיספאנים בחוץ, ייתכן שבעוד 20 שנים, כשרמת הפשיעה תעלה, יתברר שהאוכלוסיה של אמריקה כבר לא גדלה. במצב כזה אמריקה תהיה במצב שבו נמצאת היום אירופה, כלומר במצב שבו היא חייבת לקלוט כל הזמן מהגרים מבחוץ, רק כדי שיהיה מי שיבנה בתים ויעבוד במפעלים. כמו באירופה, גם אמריקה לא תוכל אז לבחור מי יהיו המהגרים שיגיעו, כך שמאוד ייתכן שהאמריקאים אולי עוד יתגעגעו להגירה הנחמדה ממקסיקו.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully