וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך האוצר מגן על המהמרים? מחייב אותם בעוד מס

11.3.2017 / 10:09

אם בודקים את עמדת האוצר מגלים שהוא מציע למהמרים לשים כסף רק בהימורים שבהם אין להם סיכוי לזכות - ואם הם בכל זאת זוכים בטעות, צריך לקחת מהם את הכסף כמס

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הכנסות הטוטו זינקו לשיא של 3.24 מיליארד שקל והרווח הגיע ל-586 מיליון שקל – הגבוה אי פעם, כך עולה מהדו"חות הכספיים שפרסמה המועצה להסדר ההימורים בספורט )טוטו) לשנת 2016, גם מפעל הפיס ממשיך להציג גידול עקבי ברווחים, רבעון אחר רבעון. מודאג מנתונים אלה, החליט שר האוצר לבטל את ההימורים על מירוצי סוסים ובמכונות מזל של מפעל הפיס, וזאת במטרה לסייע למהמרים. לדעת שר האוצר הפסקתם של הימורים מסוג זה היא בגדר פיקוח נפש, כך שביטולם יציל אלפי משפחות בישראל.

לא ברור על אילו נתונים מתבסס שר האוצר, כך שקשה להבין את ההיגיון בטענות אלה. נכון שבקרב החוקרים בעולם יש הסכמה על כך שמכונות ההימורים הן משחק מסוכן שעלול להפוך לבעיה עבור המהמרים – הרבה יותר מאשר משחקי הימורים אחרים. עם זאת אין כל נתון כזה המתייחס להימורים על מרוצי סוסים. למען האמת הנתונים מהעולם מצביעים על כך שמרוצי סוסים הם אחד מסוגי ההימורים הפחות מסוכנים.

על פי נתונים שמשרד האוצר עצמו משתמש בהם, שיעור המהמרים בבריטניה שההימורים על מרוצי סוסים מהווים בעיה עבורם נמוך יותר מאשר בקרב אלה שמהמרים על משחקי כדורגל. אבל את ההימורים על משחקי הכדורגל, משרד האוצר לא מעוניין לבטל משום מה. רק כדי להבהיר באילו היקפים כספיים מדובר נציין כי ההכנסות של הטוטו מהימורים על מרוצי סוסים ב-2016 היו באזור ה-500 מיליון שקל - בהחלט סכום מכובד. אבל ההכנסות ממשחקי כדורגל וכדורסל היו גבוהות פי-5.5 והגיעו לסכום של 2.74 מיליארד שקל.

הנימוק הראשון של משרד האוצר להפסקת ההימורים על מרוצי סוסים, היא שמרוצי סוסים מסתיימים בתוך דקות ספורות, ולכן המהמרים יכולים לבצע הימור באופן כמעט שוטף, מה שמגביר את סכנת ההתמכרות. בפועל, מדי יום יש רק מספר מוגבל של מירוצים, כך שגם אם המהמרים רוצים, הם לא יכולים להמר בכל רגע שהם מעוניינים, אלא רק כל פרק זמן של יותר מאשר "כמה דקות". למעשה, מכיוון שחלק גדול מהזמן יש הרבה יותר משחקי כדורגל ממרוצי סוסים, המהמרים יכולים להמר באופן שוטף על משחקי כדורגל ביתר קלות מאשר על מרוצי סוסים.

הנימוק השני של האוצר הוא שמרוצי סוסים הם לא חלק מהתרבות בארץ, ולכן המהמרים בארץ לא מבינים ולא מתחברים להימור. לדעתו של משרד האוצר, הימור על מרוצי סוסים אינו שונה מהימור במכונת מזל. זה מזכיר לי שכשהייתי סטודנט לתואר ראשון, למדתי לרכב על סוסים. יום אחד ניגש אלי אדון אחד, ואמר לי שהאנשים שהוא מייצג מחפשים רוכבים לתחרויות, ומכיוון שאני בחור קטן וצנום הם יהיו מוכנים לשלם לי כדי שאתאמן ואתחרה עבורם. אני מודה שלא התחשק לי לעבוד עבור המאפיה, ולכן סירבתי. אבל זה רק אומר שיש כנראה לא מעט אנשים בארץ שעבורם מרוצים והימורים על סוסים הם לא רק אירוע בטלוויזיה.

נשאלת השאלה איך שר האוצר מודד תרבות? הדרך הנכונה, לדעתי, ללמוד עד כמה תחום שייך לתרבות היא לראות עד כמה אנשים מעוניינים לצרוך אותו. אין שום דבר במרוצי סוסים שיגרום לאנשים להמר עליהם אם המרוצים אינם חלק מהתרבות שלהם. בגרמניה ואיטליה, למשל, מרוצי סוסים קיימים במשך עשרות שנים, ובכל זאת היקף ההימורים עליהם זניח לחלוטין. כך שאם בארץ אנשים שמים די הרבה כסף בהימורים על מרוצי סוסים, כנראה שמשהו במרוצים מתחבר אליהם.

הנקודה שעליה האוצר כלל לא מתעכב היא שיעור ההחזר למהמרים: המהמרים על סוסים בארץ מקבלים החזר של כ-80% מהכסף שהם מהמרים. זאת בהשוואה ל-50%-60% בשאר סוגי ההימורים שמופעלים בארץ. כך שמי שמהמר בארץ על מרוצי סוסים, עושה זאת ביעילות דומה לזאת של אנשים במדינות שבהם מרוצי סוסים הם חלק "מהתרבות". לכן, הטענה שמהמרים בארץ אינם מבינים על מה הם מהמרים, פשוט לא תואמת את העובדות.

אבל יש דבר מעניין נוסף בטיעוני האוצר. אפשר היה לצפות שאם משרד האוצר רוצה להגן על המהמרים הוא ישמח מכך שקיים הימור שמחזיר להם שיעור גבוה מהכסף. בפועל, למשרד האוצר יש טענות גם על כך שהימורים על מרוצי סוסים מחזירים למהמרים קרוב ל- 80% מהכסף שהם שמים. בעיה נוספת לדעת האוצר היא שבהימורים על מרוצי סוסים המהמרים לא משלמים מסים, כי הזכיות הן בסכומים קטנים. מסתבר שהמס הוא לא בשביל לייצר רווחים למשרד האוצר, הוא בשביל להגן על המהמרים. לדעתו של משרד האוצר, כשהמהמרים זוכים בחזרה בחלק גדול מהכסף שהם שמים –ואפילו לא משלמים על זה מס - גדל הסיכוי שהם יהמרו שוב. לכן דווקא העובדה שלמהמרים יש סיכוי גבוה יותר לזכות ואפילו להרוויח במרוצי סוסים לעומת סוגי הימורים אחרים - גורמת לכך שמשרד האוצר יהיה מעוניין לסגור דווקא אותם.

מה שמלמד שלדעתו של משרד האוצר, כנראה שצריך להציע למהמרים לשים כסף רק בהימורים שבהם אין להם סיכוי לזכות, ואם הם בכל זאת זוכים בטעות, צריך לקחת מהם את הכסף כמס. אין ספק שמשרד האוצר בהחלט מצא הגדרה מעניינת להימור הוגן: כזה שלמהמר אין כמעט סיכוי לזכות, ואם הוא בכל זאת זכה, חשוב מאד שגם משרד האוצר ירוויח.

ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully