וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרק מספר: כך תתנהלו נכון כלכלית

11.3.2017 / 16:31

הספר "מסע פיננסי" של ד"ר יריב שולם מספק טיפים מפורטים וברורים כיצד להתנהל נכון בתחומי החיים השונים ולחסוך כסף. לפניכם פרק מהספר - איזה אוכל לקנות ואיך לדאוג שלא נתרושש?

יח"צ - חד פעמי

בטוחים שאתם יודעים כל מה שצריך על כסף אבל לא מבינים לאן הוא נעלם לכם? הייתם רוצים לשפר את מצבכם הכלכלי בכמה מהלכים פשוטים מבלי לפגוע באיכות חייכם? חולמים לצאת מחובות שאתם שקועים בהם כבר שנים? ספר חדש של ד"ר יריב שולם "מסע פיננסי" עשוי לספק לכם את הידע הדרוש כדי לשפר את מצבחם הכלכלי.

הספר הוא מדריך להתנהלות כלכלית כשכל פרק בספר מחולק לשלושה חלקים: החלק הראשון כולל ידע - הסברים לוגיים ומחקרים ודוגמאות בנושא בו עוסק הפרק. החלק השני מסכם בתמציתיות את הנקודות המרכזיות בפרק והחלק השלישי הוא מעשי ומזמין את הקורא להפוך את התאוריה למעשה ולהפוך את החומר לתהליך של שינוי מעשי.

לפניכם פרק מהספר:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
כריכת הספר מסע פיננסי.
כריכת הספר מסע פיננסי

מזון

בתחום רכישות מזון יש עשרות טיפים ורעיונות. מאחר שסעיף הוצאה זה הוא מהגדולים בסעיפי ההוצאה, אכן שווה לתת את הדעת לאסטרטגיות אלו. חשוב לזכור, כל מטר וכל מוצר בסופרמרקט נמצאים שם כדי לגרום לנו להוציא עוד כסף. מאחר שאזדקק למאות עמודים כדי להסביר את כל האסטרטגיות שמשתמשים בהן כדי לקדם מכירות, אסתפק בציון הטיפים החשובים שיסייעו לכם להתגבר על המזימות. לפעמים אוסיף הסבר, לפעמים הם ברורים, ולפעמים פשוט תצטרכו לסמוך עלי.

מוטב לבצע רכישות על פי רשימה מוכנה מראש. המהדרים מכינים רשימה על פי סדר המעבר בסופרמרקט. במחקרים רבים נמצא קשר בין הזמן ששוהים בחנות לבין גובה ההוצאה. המגמה היא להישאר שם כמה שפחות זמן. מעבר לכך, הרשימה מונעת מאתנו להתפתות לרכישת דברים שאנחנו רוצים אבל לא צריכים. ככלל, נסו תמיד לשבור את השיא שלכם לביצוע כל הקניות בזמן קצר יותר.

אסטרטגיה טובה אך קשה ליישום היא להחליט על הסכום הראוי לקנייה ולהגיש לקופאית את המוצרים לפי סדר החשיבות. כאשר מגיעים לסכום שנקבע מראש פשוט משאירים את שאר המוצרים בעגלה והולכים.

לעולם אין לבצע קניות כשרעבים. רעב יגרום לכם לנסות לפצות את עצמכם בעזרת קניות. באותה מידה מוטב לא לערוך קניות של מזון כאשר צמאים, עצובים או כועסים. אם בכל זאת הגעתם לסופרמרקט רעבים — יש פתרון: גשו ישירות לאגף המאפים בסוף, רכשו מאפה ואכלו אותו במקום (אפשר לשלם בהמשך בעזרת השקית בלבד). משנרגעתם אפשר להתחיל במשימת הקניות. כלל זה נכון גם למשקה.

ככל שיש יותר זוגות עיניים, כך החשיפה רבה יותר. אם הבאתם ילדים, זה יעלה לכם כסף, והרבה. יתרה מזאת, רכישת מזון היא משימה המצריכה תשומת לב. אם הילדים יהיו שם, לא תהיו מרוכזים במשימה, והיא "לשמור על הכסף שלכם".

נחזור לבסיס. ככל שהמזון מעובד יותר, כך הוא פחות בריא ויותר יקר. משפחה יכולה לאכול את אותם מוצרים בחצי מחיר אם המבשלים של הבית קצת ישקיעו. לדוגמה: אורז רגיל ותבלינים יעלו עשירית מאורז הכולל את התבלינים — בשקית להכנה מהירה. זה לא דבר של מה בכך כשאנחנו יכולים לרכוש את הדבר הזול, הבריא והחכם — בבת אחת.

יש מוצרים שמתנוסס מעליהם דגל שחור. בדיוק כמו שקניית מוצרי מזון בסיסיים וטבעיים היא הדבר הנכון בכל הרמות, כך רכישת משקה מוגז ומתוק היא ההפך. זה יקר, זה מזיק לבריאות וזה מיותר לגמרי. אין שום הצדקה הגיונית לרכישה וצריכה של המוצרים האלה.

קניות עושים פעם בשבוע לכל השבוע. מוטב לא לפצל את הקנייה לבשר, ירקות, חומרי ניקוי. מקום אחד, רכישה אחת, ובמה שקונים משתמשים עד תומו.

השלמות במכולת הן האיום הגדול על תקציב הקניות. כל ביקור עולה לפחות 50 שקל בלי קשר למה שחשבנו שאנחנו צריכים. לכן יש עדיפות לקנייה מרוכזת בסופרמרקט ביום חמישי, וכך מתבטל הצורך לקניות השלמה במכולת אפילו עבור חלות. ואם כבר הולכים למכולת, לעולם אין לפתוח חשבון ו"לרשום על החשבון", כלומר, לקנות בהקפה.

לעולם לא רוכשים מוצרי מזון בתשלומים. נקודה. סוף פסוק. אפילו לא בחגים! מוטב לשלם במזומן ולא בכרטיס אשראי. ואם אין מנוס, רק בתשלום אחד. כדי לעמוד במשימה זו יש להיערך מראש לפני ההוצאות הגדולות. על כן כבר בחודש אדר רצוי לשים כסף בצד לקראת חג הפסח ובחודש אלול להתחיל לחסוך לקראת חגי תשרי. מעניין לציין בהקשר של הוצאות החגים שמהניסיון שלי, עלות התוספת על הוצאות המזון בחגים שבלוח השנה הישראלי שוות-ערך לעלות הוצאות המזון של חודש אחד רגיל באותה משפחה. במילים אחרות, הוצאות החגים הן מעין חודש 13 של הוצאות מזון. מידע זה שימושי בתחשיב השיקוף, וחשוב גם לחישוב ההשפעה של עריכת קניות זולות יותר על התקציב השנתי.

מוטב לבצע את הקניות במקום מוכר וקבוע. זה תורם להפחתת זמן השהייה בחנות ואי לכך להפחתת ההוצאות. כמו כן קנייה במקום קבוע חושפת אותנו פחות למוצרים "חדשים" שאנו עלולים להתפתות ולבדוק.

אם נאלצתם לבצע קניית השלמה בסופרמרקט כדי לרכוש מוצר בסיסי כגון לחם, ירקות, חלב או ביצים, האסטרטגיה לצמצום ההוצאות היא קניות בסגנון "לוחמת גרילה": נכנסים לסופרמרקט ונצמדים לקירות החיצוניים בלי להיכנס בין המדפים הפנימיים. אם הקירות החיצוניים מאחסנים את מוצרי היסוד, הרי המדפים הפנימיים הם "שטח השמדה" ובו פיתויים מיותרים. עשו את המסלול החיצוני הבטוח וברחו כמה שיותר מהר.

מחקרים הראו שעצם העובדה שיש לנו כמות גדולה ממוצר מסוים גורמת לעתים קרובות לצריכה מוגברת של אותו מוצר. לדוגמה: מחקר מצא שאם יש לכם שלוש שפופרות של משחת שיניים, שלושתן ייגמרו בזמן שייקח לאחרים לסיים רק שתיים כאשר קונים אותן אחת אחת! משום כך מוטב לא להתפתות לרכישה של "קנה שניים קבל את השלישי חינם". ה"חינם" הזה יוצא יקר! גם אם יש "הנחת כמות" בחבילות גדולות מאוד, אל תקנו. חבילות המכילות יותר מהצריכה שלכם תגרומנה לצריכה מוגברת.

תפקיד המבצעים הוא ליצור צורך במקום שלפני כן צורך זה לא היה. הנה כלל הזהב בנושא מבצעים: "אין לרכוש מוצרים במבצע שלא רציתם לרכוש לפני שגיליתם שיש מבצע". העובדה שמוצר כלשהו נמכר במבצע לא אמורה לגרום לכך שנצטרך את אותו מוצר. אין דבר כזה "כדאי" כאשר מדובר במזון. אנחנו צריכים לדאוג שהאוכל יהיה מזין, בריא ובתוך התקציב. מה זה משנה מה מחיר המוצרים אם הם לא באמת מביאים אותנו ליעדים האלה? אם קניתם מוצר מיותר בזול, הוא עדיין עלה יותר ממה שהייתם יכולים וצריכים לשלם!

הפסיקו לקנות חומר ניקוי מיוחד לכל דבר. בינינו, כל ה"הבדלים" הם סתם סיפורים. יש ארבע קבוצות של חומרי ניקוי: חומצי, בסיסי, חומרים מבשמים ומקציפים. רכשו פעם אחת חומר במכל יפה והתחילו למחזר! במכל אחד סבון ואקונומיקה, ובמכל השני נוזל מרוכז לניקוי כללי. על פי הצורך יש להוסיף לחומר המרוכז מים כדי שיהיה שמיש לשטיפה. כך אתם מסודרים לכל הניקיונות בבית בחיסכון של 80% וביעילות לא פחותה מכל ה"רסס ונגב" למיניהם.

מדינת ישראל אמנם לא התברכה ביותר מדי מקורות מים, אבל כן זכינו לרשויות מים הדואגות לאיכות המים. בכל המבדקים שנערכו באזור ירושלים נמצא שהמים המגיעים אלינו לברז הם באיכות הגבוהה ביותר. להזכירכם, עד לפני עשר שנים רעיון קניית מים בבקבוק נשמע לא רק בזבזני אלא ממש על גבול הטירוף. כיום, בסיוע של מנגנון שיווק מתוחכם, אנשים פתאום פוחדים ממי הברז.

אז ראשית, אמרו כן למים מהברז. כדי לשפר את חוויית הצריכה אני ממליץ לאסוף כמה בקבוקי זכוכית מעוצבים (בקבוקי יין ישנים עושים את המלאכה בצורה יפה), למלא במים ולשים במקרר. בכל פעם שתרצו לשתות מים תרגישו סטייליסטים לגמרי. אם השיטה הזו עובדת במסעדות היותר טובות, זה יכול לעבוד גם אצלנו. אם נמאס לכם שהילדים מוציאים את הבקבוקים מהמקרר ולא מחזירים, יש פטנט נוסף: חפשו בקבוק 5 ליטר עם ברז. אם תקנו את הבקבוק הזה פעם אחת, תוכלו להקדיש לו שליש מדף במקרר וכך הילדים יוכלו למלא כוס מים בלי להוציא את הבקבוק מהמקרר בכלל. זכרו, בקבוק מים של 330 מ"ל עולה כ-5 ¤ במרכז העיר ו-8 ¤ בבית קולנוע. העלות של אותו בקבוק מים במילוי מהברז היא 0.002 ¤ בקירוב.16 למה לשלם פי 2500 על מוצר דומה מאוד?

אם כבר דיברנו על מים לשתייה, האם שמתם לב שכאשר אתם מתקינים את מתקני המים אתם בעצם נכנסים למסלול תשלומים הכולל תשלום על צריכה + שירות + חשמל? כל זה על מוצר שכאמור היה כמעט חינם לפני שנים לא רבות. בעלות של רכישה או שכירות של מתקן מים אפשר לצאת ליום בילוי משפחתי בכל חודש!

ד"ר יריב שולם הוא מחבר הספר החדש "מסע פיננסי, המפה להצלחה פיננסית של המשפחה הישראלית" בהוצאת אוריון. הספר ממציע טיפים והמלצות להתנהלות כספית משפחתית בריאה ומזמין את הקורא לייצר לעצמו תוכנית הבראה כלכלית אישית בהתאם לצרכיו. להשיג ברשתות הספרים בחנויות הספרים המובחרות ובאתר:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully