וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 הרפורמות שישנו את פני הביטוח הלאומי

עו"ד אייל פייפר

16.3.2017 / 8:21

העלאת גיל הפרישה לנשים, קביעת סכום התשלום לביטוח לאומי בהתאם לסוג העבודה, ביטול מבחני היכולת לעקרות בית שנפגעו, ושינוי אופיין של הוועדות הרפואיות יחוללו שינוי במוסד לביטוח לאומי ויהפוך אותו לחברת הביטוח הציבורית של מדינת ישראל. דעה

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
ביטוח לאומי/ראובן קסטרו

לקראת סוף כהונת מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, נחשפו כמה יוזמות חברתיות משמעותיות שהציע לאמץ במוסד שעמד בראשו. אין ספק כי אילו המנכ"ל החדש ימשיך את עבודת קודמו, ויעביר את הרפורמות המתוכננות צפוי המוסד לביטוח לאומי להפוך חברת הביטוח הציבורית של מדינת ישראל. שלוש יוזמות מרכזיות משמעותיות ליישום השינוי הזה.

לפי היוזמה הראשונה המוסד לביטוח הלאומי יהיה זה שיקבע מה יהיו דמי הביטוח ולא הממשלה, כפי שקורה עתה. יישום ההצעה יאפשר להתאים את דמי הביטוח לסוג הענף שבו עובד כל אחד. כלומר, אדם שחשוף במסגרת עבודתו לתאונות עבודה יצטרך לשלם דמי ביטוח גבוהים יותר, לעומת עובד שחשוף פחות לתאונות במקום עבודתו. למשל, עובד בענף הבנייה יצטרך לשלם דמי ביטוח גבוהים יותר בהשוואה למי שעובד במשרד.

אימוץ הרפורמה הזו יכול להוביל את המוסד לביטוח לאומי לכיוון שאליו פונות מדינות מערביות נוספות, ולפיו דמי הביטוח הלאומי נקבעים לפי סוג הענף, ויהפוך את הביטוח הלאומי למעין חברת ביטוח ציבורית, בדיוק כמו במדינות אחרות. למעשה, אימוץ השינוי הזה מעביר מסר למעסיקים ולפיו כדאי להם לדאוג לבטיחות העובדים, אחרת יהיה עליהם לשלם דמי ביטוח גבוהים מאוד. על רקע ריבוי תאונות העבודה שבהן מעסיקים שמקפחים את בטיחותם של העובדים יוזמה זו עשויה לחולל שינוי של ממש בגישה חשיבות הבטיחות של העובדים.

יוזמה נוספת היא להשוות את תנאי העבודה של עקרת הבית לאלו של שאר האוכלוסייה. כיום, כשאישה נשואה אינה עובדת, או שלא עבדה תקופה מספיקה במהלך 4 השנים האחרונות, ופונה לביטוח לאומי בתביעה להכיר בנכות שלה, היא נבחנת לפי קריטריונים של "עקרת בית". מדובר במבחנים ישנים מאוד שיש בהם כדי להשפיל את האישה הנבחנת, על רקע פגיעותיה הפיזיות, ולגרום לה להרגיש נחותה בוועדות הביטוח הלאומי. במציאות של המאה ה-21 רוב הנשים עובדות ותורמות לחברה, כך שאין יותר מקום לבחון את יכולותיה לבשל, לכבס, ולנקות את הבית.

גם ההצעה להעלות את גיל הפרישה של נשים ל-65 בשל מצבו הכלכלי הבעייתי של הביטוח הלאומי, מבורכת. לנוכח תוחלת החיים שגדלה מדי שנה, לא מעט נשים מתנגדות לפרישה כפויה בגיל 62. ככל שהמהלך יצלח, נשים יוכלו לעבוד שנים נוספות ולתרום לפריון העבודה במשק.

אך יש עוד הצעה שעדיין לא זכתה להתייחסות הראויה והיא הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, שנתפסות כגוף שמתעלל בבאים אליהן. ראוי היה למצוא דרך להגדיל את מספר הרופאים, להדק את הפיקוח על רופא שמתעמר בתובע ומטרטר אותו לבית הדין לעבודה כדי לדרוש את זכויותיו פעם אחר פעם. לא אחת אנו שומעים כי רופאים בוועדות הביטוח הלאומי מאלצים את התובעים להגיש ערעור מיותר לבית הדין, כיוון שהרופאים אינם מבצעים את הוראת החוק. הידוק הפיקוח על הרופאים ימנע תופעות אלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הכותב הוא עורך דין מומחה לתביעות וביטוח לאומי ומייסד האתר - ביטוח לאומי עשה זאת בעצמך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully