וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על התקציבים באוצר לשעבר – מתווך בסכסוך עם אגד

ד"ר אבי ביצור

14.3.2017 / 15:00

גל הרשקוביץ שימש עד 2013 כממונה על השכר באוצר, סייע למשה כחלון בבחירות 2015 ועבד ארבע שנים באגד. עכשיו הוא מתווך בסכסוך בין האוצר לבין אגד, כשבתווך נמצא ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית

גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, פברואר 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
גל הרשקוביץ/לשכת העיתונות הממשלתית

קואופרטיב אגד מבקש להבטיח לחבריו את פרנסתם לעוד 18 שנה, באמצעות השגת הסכם לסובסידיה מובטחת עם משרד האוצר, וזאת ללא קיום מכרז על קווי תחבורה מבוקשים שאגד מפעיל. כמו כן דורשת אגד את פדיון הפרישה של 1,500 חברים. באוצר, לעומת זאת, מוכנים לתת סובסידיה לשש שנים בלבד, רוצים שאגד תכניס שותף לבעלות (51%) ושהכסף יועבר לפדיון הפרישה של החברים, תבוצע התייעלות של 2% בתקציב באמצעות קיצוץ הוצאות, ובנוסף ש-40% מקווי אגד יצאו לתחרות.

לצורך דיונים אלה גייסה אגד שחקן חיזוק משמעותי שיסייע לה במאבק – גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים באוצר עד 2013. מעבר לקרבה של הרשקוביץ לאנשי האוצר, שעל חלקם היה אחראי בעבר, הרשקוביץ מקורב לשר האוצר משה כחלון. הממונה על התקציבים לשעבר שימש לפני הבחירות (2015) יועץ כלכלי לשר וגם ליווה את כחלון חלק מהזמן במו"מ הקואליציוני מול נתניהו והליכוד. הרשקוביץ השתתף גם בצוות הכלכלי של כחלון לפני הבחירות וסייע בגיבוש מדיניות כלכלית לאור היכרותו את האוצר.

שחקן החיזוק של אגד הוא אדם מוכשר, מבין במסדרונות האוצר ומקורב לשר ולמנכ"ל וידוע כאדם מקצועי וישר. הרשקוביץ גם מכיר את אגד שכן הוא עבד באגד אירופה בשנים 2002-2006. אגד אישרו שגל הרשקוביץ נשכר על ידם וציינו שהוא סיים את תפקידיו באוצר לפני שלוש שנים ולכן אין מבחינתם בעיה. לקשר האישי בין כחלון והרשקוביץ והסיוע למפלגתו של השר (כולנו) איש לא טרח להתייחס.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

תחרות ושיפור השרות הם אינטרס ציבורי ברור

באגד חוששים שאנשי האוצר מעוניינים להכניס תחרות ולשפר את השירות בענף התחבורה הציבורית הבינעירונית, כולל הקווים הרווחיים – ירושלים, חיפה, אילת. בנסיבות אלה החליט הקואופרטיב לפתוח במאבק כוחני מול האוצר, כולל איומי השבתה אפשרית בגיבוי ההסתדרות. כך הכריז אבי ניסנקורן על אפשרות השבתת קווי אגד מ-21.3.17.

כיוון שאגד מצפה להזרמת כסף ציבורי לקופתה, עשוי גל הרשקוביץ להועיל, לפשר, לתווך ולהפעיל את קשריו לפתרון הבעיה. אגד תשלם להרשקוביץ שכר תמורת ליווי הסכסוך מכספי הקואופרטיב. האיש, שהופיע באירועי בחירות של כחלון ב-2015, אמור לקבל שכר מהתיווך בין השר לאגד.

הניזוקים היחידים מהסדר כזה, בהנחה שיושג, הם נוסעי אגד דהיינו הציבור הרחב. כסף ציבורי יועבר לאגד, התחרות ספק תורגש, תעריפי הנסיעה לא יוזלו, עובדי אגד לא יתייעלו. ראוי היה שמי שסייע לשר האוצר משה כחלון בבחירות 2015 לא ישמש כמתווך של אגד בתחילת 2017. כאשר משרדי האוצר והתחבורה רוצים לבצע רפורמה ותחרות בתחבורה הציבורית, מהלך רצוי שיטיב עם הציבור, הרשקוביץ יחתור לפשרה שעלולה לא לסייע לציבור הזקוק יותר מתמיד לתחבורה ציבורית איכותית.

בהנחה שהרשקוביץ הוא אדם עם סגולות ויכולת להתעלות מעל האינטרסים האישיים, כדאי שישקול אפשרות לפרישה מהייעוץ לאגד. הקרבה הפוליטית לכחלון צריכה להיות גורם לאי טיפול באגד ובמעורבות בכסף ציבורי בהיקף משמעותי. אם הרשקוביץ יפרוש מהייעוץ לאגד, ייתכן שמקורבים רבים במשק יבינו את משמעותה של - אתיקה ואי ניצול קשרים לשלטון. ערכים שחלק מבכירי המשק שכחו מזמן.

דר' אבי ביצור, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully