וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 סימנים שכלכלת הבחירות כבר כאן

25.3.2017 / 8:02

כשמפלגות ומנהיגים מזכירים לנו כמה הבטחות מימשו ואיך הם עובדים בשבילנו כדאי להתחיל לדאוג ולחפש את הסיבה. הממשלה מסיימת את ימיה, מסיבת הסיום כבר החלה. דעה

קלפי הצבעה לתפקיד יו"ר הכנסת. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
קלפי הצבעה לתפקיד יו"ר הכנסת. 13 ביוני 2016/נועם מושקוביץ

לפי הלצה ישנה "כשגבר מביא לאשתו פרחים ללא סיבה – יש סיבה", כלומר אף פעולה חריגה לא נעשית במקרה. כשאיננו מבינים מדוע יש ריכוז של דברים טובים בחיים הפרטיים או הציבוריים – כדאי לנו לחפש את הסיבה. הנמשל ברור: הממשלה מסיימת את ימיה, מסיבת הסיום כבר החלה, וענני הבחירות מתרבים.

מפלגות ומנהיגים שמעוניינים להיבחר שוב יעשו הכל כדי להזכיר לכולנו כמה טוב הם עשו עבורנו וכמה הבטחות מימשו. כמובן שכל הדברים האלה ייאמרו מבלי להצהיר על "כלכלת בחירות", שכן למושג הזה יש ניחוח של בזבוז מיותר שסיבתו היא אינטרסים ולא חשיבה כלכלית-חברתית ארוכת טווח.

עסקת אינטל-מובילאיי והמיסוי החריג שהיא צפויה להזרים למדינה, 4 מיליארד שקל, הם דוגמה ל"כלכלת בחירות" בלתי מוצהרת. תחשבו רגע איזה כיף זה לקבל מתנה בסכום מכובד ובלתי נתפס ברמה האישית - אבל מה המשמעות של סכום כזה ברמה הלאומית? הרי תקציב מדינת ישראל עומד על 450 מיליארד שקל ל-2017. כלומר משקלו האמיתי של המס מעסקת מובילאיי הוא פחות מאחוז אחד מהתקציב, ומדובר במתנה חד פעמית. העובדות האלה לא הפריעו לקברניטי הממשלה והם הזדרזו להודיע בשמחה רבה על הורדת המיסים לכולם, מיד עם קבלת המתנה.

פעם כשמצאתי ברחוב מטבע של 10 שקלים. אחזה בי שמחה שהייתה הרבה יותר גדולה מהמשקל הסגולי האמיתי של המטבע שמצאתי. למרות זאת, הבנתי שאין טעם להציע לאשתי לקנות רכב נוסף שיגדיל באופן קבוע את ההוצאות שלנו, והסתפקתי ברכישת ממתק. כך גם הממשלה היתה צריכה לנהוג – לקדם פרויקטים חד פעמיים - למשל לדאוג לרכבת מתל אביב לאילת, להקים מחלפים, או לפתח שמורות טבע - שישפרו לכולנו את איכות החיים ושאופק ההוצאות שלהם סופי. אבל מי יעצור פוליטיקאי שמעוניין להראות כמה הוא מיטיב עם העם?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ', מייסד חברת מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע ומנכ"ל מובילאיי זיו אבירם, משרד ראש הממשלה 14 במרץ 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ', מייסד חברת מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע ומנכ"ל מובילאיי זיו אבירם, משרד ראש הממשלה 14 במרץ 2017/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
אבל את הסימן הברור ביותר לענני הבחירות מספקים דווקא הוועדים החזקים במשק, שמאז ומעולם נחנו ברגישות מיוחדת לתנודות בשלטון

גם ההחלטה להאריך חופשת הלידה נופלת על אותה הגדרה של כלכלת בחירות בלתי מוצהרת. בארץ הונהגה חופשת הלידה של 14 שבועות. בתקציב 2017-2018 ובחוק ההסדרים לא הוזכרה הארכת חופשת הלידה, אלא צוין כי תוקם ועדה שתבחן סוגיה זו. רובנו מבינים כי השם "ועדה" הוא כינוי יפה לבית קברות. ואולם מהלכי החקיקה תפסו תאוצה בשבועות האחרונים, ובשבוע החולף הסתיים התהליך בחקיקת בזק ונקבע שהחוק ייושם רטרואקטיבית מתחילת השנה. מובן שהעומדים לבחירה יציגו את החוק כאבן חן יפהפיה, רק כדאי לזכור שמשרד האוצר התנגד בעבר להארכת חופשת הלידה לנוכח העלויות שלה - 250 מיליון שקל, כל שנה, לכל שבוע של חופשת לידה. אבל מה זה משנה כשענני הבחירות כבר שטים בשמים.

עכשיו גם אפשר להבין טוב יותר מדוע התעקש האוצר על פרסום מדדים מסוימים, בדיוק אלה שיצביעו על ירידת מחירי הנדל"ן, וביטול פרסומם של מדדים אחרים. בבת אחת עברו קברניטי הדיור מדיבור על השפעות ארוכות טווח של מהלכיהם בתחום הדיור, לטובת הצגת פרי עמלם כבר עתה, כשהוא יפה ועסיסי, על רקע צלילי "יום הבוחר". ומה קל יותר מלאסור על שמאי הממשלתי לפרסם מדדים ולצאת במלחמת חורמה נגד הפרסומים שמציגה לשכת השמאים על מחירי הדיור, כדי להצליח במשימה? כשהמגמה בענף הנדל"ן תשתנה בצורה אמיתית ומשמעותית - כל המדדים יצביעו על ירידת מחירים. אבל למי יש סבלנות לחכות כשחייבים להראות תוצאות כבר עתה?

אבל את הסימן הברור ביותר לענני הבחירות מספקים דווקא הוועדים החזקים במשק, שמאז ומעולם נחנו ברגישות מיוחדת לתנודות בשלטון. עובדי הנמלים והחשמל, למשל, הכריזו על שביתות פראיות מהיום למחר, תוך צפצוף ארוך על החוק. מי כמו הוועדים האלה יודע שכשממשלות מחשבות את ימיהן לאחור - אין בכוחן להכביד על הציבור בשביתות שיפגעו בהמשך כהונתן.

אם מצרפים את המהלכים הפוליטיים, למשל הקדמת הבחירות לראשות המפלגות בבית היהודי ובמרצ, פרשת התאגיד והאיומים בפירוק הקואליציה, קל להבין שהבחירות בפתח. כל העולם במה, ובתאטרון כמו במציאות, כשמניחים את האקדח על השולחן במערכה הראשונה, הוא ירה במערכה השלישית. איומים במשברים קואלציוניים על הדרך ועל המשילות – סופם להסתיים בפירוק.

מה שפחות ברור הוא התשובה לשאלה "למה בחירות". אין לי אלא להניח שאילו הביטלס היו מתאחדים לרגע מכל קצווי תבל והעולם הבא, היה שירם מתאים את עצמו לנסיבות הנוכחיות: "צוללת ורודה".

הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית –
מיילים – yehudam7@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully