וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המעסיק חייב לתת לי שי לחג? זכויות עובדים בפסח

עו"ד אושרת שדה

29.3.2017 / 9:14

מי זכאי לתוספת שכר על עבודה בחג, האם כל המעסיקים חייבים לתת שי לחג והאם ימי העבודה בחול המועד מקוצרים? שאלות ותשובות על זכויות העובדים בפסח. מדריך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם אני חייב לעבוד בערב החג?

ערב החג נחשב יום עבודה מקוצר. במקומות עבודה שבהם עובדים שישה ימים בשבוע, אורכו של יום העבודה בערב החג יהיה 7 שעות. לעומת זאת במקומות עבודה שבהם עובדים חמישה ימים בשבוע, אורכו של יום העבודה בערב החג יהיה 8 שעות.

האם אני זכאי לתוספת שכר בגין עבודה בערב החג?

לא.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ומה לגבי חופשה בערב החג?

חופשה בערב החג, בין אם ביוזמת העובד ובין אם ביוזמת המעביד, תחייב את העובד ביום חופשה מלא.

האם מותר לחייב אותי לעבוד ביום החג?

דין יום חג הוא כדין שבת ולכן העסקה ביום החג אסורה, אלא אם המעסיק קיבל היתר לכך מראש ממשרד התמ"ת. יש סוגי עסקים וסוגי עובדים, כגון בתי מלון, מסעדות וכו', שלהם יש היתר כללי או מיוחד להעסקה בשבת, החל גם על עבודה בחג (על פי הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951)

האם על עבודה בחג מגיעה לי תוספת שכר?

אם העובד בחר לעבוד ביום החג, הוא זכאי לשכר בגובה 150% משכרו הרגיל. אם העובד אולץ לעבוד בחג - על אף שלא רצה בכך - הוא יהיה זכאי לשכר בגובה 250% משכרו הרגיל, אף שהלכה זו כורסמה. בפסיקה שנתן בית הדין הארצי לעבודה ועסקה בזכאות עובדי שמירה לדמי חגים, נקבע כי עובד אבטחה שעבד ביום חג וקיבל בגין עבודתו את התמורה המגיעה לו - תוספת של 50% לשכר ויום חופשה חלופי ללא תשלום - לא זכאי לקבל גם דמי חג עבור הימים שבהם עבד. (בבר"ע 32696-01-16 נאור אדדי ושרונה פרייד נ' קבוצת השומרים שמירה וביטחון בע"מ, בפני כבוד השופט אילן איטח).

אינני עובד בחג – האם אני זכאי לדמי חג?

במקרה כזה העובד זכאי לדמי חגים, כלומר לתשלום בגין יום החג על אף שלא עבד. עובד המשתכר שכר חודשי, יקבל את שכרו הרגיל. עובד המשתכר שכר יומי או שעתי, יקבל את שכרו הרגיל בגין יום החג, בכפוף לקיומם של ארבעה תנאים מצטברים: העובד מועסק במקום העבודה שלושה חודשים לפחות; העובד עבד יום לפני ויום אחרי החג; העובד אמור היה לעבוד ביום החג; החג אינו חל ביום שבת.

האם יום עבודה בחול המועד הוא יום עבודה מקוצר?

מבחינת חוקי העבודה, ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים ולא מגיעה עליהם תוספת שכר.

האם למעביד מותר להחליט על חופשה מרוכזת במהלך הפסח?

כן. קביעת מועדי החופשה לעובדים היא בסמכותו של המעביד. לכן, בסמכותו להחליט על חופשה מרוכזת לעובדיו, אך עליו להודיע להם זאת לפחות שבועיים מראש, אם משך החופשה הוא יותר משבעה ימים.

ואם אין לי מספיק ימי חופשה?

אז הבעיה היא של המעביד. במקרה כזה, אם המעביד אינו מאפשר לך להגיע למקום העבודה במהלך החופשה המרוכזת, עליו לשלם שכר בגין הימים הללו, ולהימנע מרישום יתרת חופשה "שלילית" על חשבון ימי חופשה עתידיים, אלא אם קיימת הסכמה בין העובד למעביד לצבור יתרת חופשה שלילית.

במהלך חג הפסח לילדים חופשה ארוכה מסגרות החינוך. האם המעסיק יכול להתנגד להבאת ילדים לעבודה?

בהחלט. ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים לכל דבר ועניין והמעביד רשאי לקבוע את הנהלים במקום העבודה. במידה והמעסיק מאשר הבאת ילדים למקום העבודה, רצוי מאוד לקבוע נהלים בין היתר מטעמי בטיחות לילדים.

האם המעביד חייב לתת לי מתנה לחג?

לא, החוק אינו מחייב את המעביד לתת מתנה לחג. יש הסכמים קיבוציים בענפים שונים שמעניקים שי לחג לעובדים עליהם הם חלים. בית המשפט קבע כי חל איסור להפלות בין העובדים במתן מתנה לחג, ואין להשתמש במתנה לחג כאמצעי לתגמל עובדים ספציפיים בלבד (על פי פסק הדין עב 2521/01 אבו עסלה חסן נ' מועצה מקומית בית ג'אן.

אי קבלת שי לחג מהווה עילה להתפטרות תוך זכאות לפיצויי פיטורים?

כדי שעובד יהיה זכאי להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים, עליו להראות שאי קבלת השי לחג מהווה הרעה מהותית בתנאי העבודה. גם אם חלה על המעסיק חובה לתת לעובד שי לחג, למשל מכוח הסכם קיבוצי, הרי שאי מתן השי כשלעצמה לא נראית כ"הרעה מוחשית".

מה שיעור המס שינוכה ממשכורת העובד על שווי המתנה?

מאחר שהמתנה שמקבל העובד מהמעסיק מהווה 'טובת הנאה', יש לזקוף לעובד את שוויה כתוספת שכר. שווי זה חייב במס הכנסה שישולם על פי גובה המס השולי אותו משלם העובד, בכפוף לגובה שכרו ולשאר נתוניו האישיים.

האם ניתן לקבוע את גובה השי בהתאם לוותק של עובדים?

ניתן לקבוע קריטריונים מסוימים אשר בגינם יינתן השי. עם זאת, יש לוודא כי קריטריונים אלו לא מפלים בצורה אסורה.

עובד בחופשה ללא תשלום זכאי לשי לחג?

במקרה שיש הוראה בהסכם הקיבוצי, בצו ההרחבה או בהסכם האישי הקובע כי עובד בחופשה ללא תשלום זכאי לשי לחג - הרי שעל המעסיק לקיים את חובתו ולהעניק את השי לחג.

האם עובדת בחופשת לידה זכאית לשי לחג?

אם היא בתקופה שבה היא זכאית לדמי לידה, היא זכאית לשי לחג. משהתקופה שבה עובדת זכאית לדמי לידה נחשבת כחלק מתקופת העבודה לצורך זכויות שונות, למשל לצורך חישוב התקופה המזכה בפיצויי פיטורים, ניתן לומר שמדובר בתקופה שבה היא זכאית גם למתנה לחג.

בחגים עולה הביקוש להעסקת בני נוער - כמה שעות מותר להעסיק בני נוער?

מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום, ו-40 שעות עבודה בשבוע. אם מלאו לבני הנוער 16 שנים וניתן היתר להעסקתם, מותר להעסיק אותם 9 שעות עד למכסה של 40 שעות בשבוע.

האם ניתן להעסיק בני נוער ביום המנוחה?

לא. החוק מחייב לתת לבני נוער 36 שעות רציפות במנוחה השבועית".


.

לאילו סנקציות צפויים מעסיקים על עבירות על העסקת בני נוער?

על נושא משרה בתאגיד מוטלת החובה לפקח ולעשות ככל שניתן למניעת עבירות על החוק בידי התאגיד או בידי עובדיו. המפר חובה זו צפוי לקנסות ועונשים כמפורט בחוק.

הכותבת היא ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד חיות גרינברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully