וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומן רווי, נתרן וסוכר במוצרי מזון יסומנו בסמל האדום

יוצאת לדרך תוכנית משרד הבריאות לסימון ההרכב התזונתי של מזון ארוז באופן ברור ופשוט. ליצמן: "אני שמח שהצלחנו להעלות את מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא וכעת אנו מתקדמים לשלב הבא של סימון המוצרים עליו הכרזנו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסימונים על המוצרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד הבריאות הפיץ לראשונה לציבור את תקנות סימון המוצרים לציבור הרחב. עיקרי ההמלצות הנם חיוב סימון בסמל האדום עבור רכיבי תזונה מסוימים (שומן רווי, נתרן וסוכר) שנקבעו על ידה ואומצו מחקיקה הנהוגה בצ'ילה, באופן מדורג ובשלושה שלבים, כאשר היעד לסימון על פי הספים בשלב האחרון נקבע לשנת 2020.

"אני שמח שהצלחנו להעלות את מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא וכעת אנו מתקדמים לשלב הבא של סימון המוצרים עליו הכרזנו. אני מברך את התעשיינים וכל גורמי המשק ששותפים איתנו בתהליך הלאומי שעליו הכרזנו למניעת תחלואה ולהביא לשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור", כתב שר הבריאות הרב יעקב ליצמן.

"השמנה והמחלות הכרוניות הקשורות אליה, ובהן סוכרת, מחלות לב, כלי דם וסרטן, מהווים את גורמי התמותה והתחלואה המובילים בישראל", נכתב בטיוטת תקנות סימון תזונתי שהפיץ היום משרד הבריאות להערות הציבור. "בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשכיחות ההשמנה: כ-30% מן הילדים בכיתות ז', וכ-60% מן המבוגרים סובלים מעודף משקל והשמנה. כ-9.7% סובלים מסוכרת ובקרב אוכלוסיות עניות, השיעור מגיע עד לכדי 25%".

במשרד הבריאות מציינים כי הרקע לתקנות אלה הוא שינויים בהרגלי התזונה המתאפיינים בעיקר בעליה בצריכת מזונות קנויים מעובדים, בירידה בהכנה ביתית של מזונות וכן בעלייה בתדירות האכילה מחוץ לבית. שינויים אלה מתבטאים בהגברת הצריכה של מזונות עשירים בקלוריות, מלח, שומן (שומן רווי) ובסוכר, על חשבון הקטנת הצריכה של מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה כמו: דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות ומוצרי חלב ובשר דלי שומן. לאור מגמות אלו, מדינות רבות בעולם החליטו לפעול על מנת להנגיש לאוכלוסייה מידע לגבי רכיבים תזונתיים במזון".

הרעיון המרכזי של התוכנית הוא לשנות את הסביבה שבה נעשית בחירת המזון מתוך המטרה שהתנהגות הצרכן תושפע מסימון ברור ופשוט בקדמת האריזה אשר ישקף את הרכבו התזונתי של המזון הארוז מראש, דבר העשוי להועיל במניעת תחלואה. המדינה גיבשה תוכנית לאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא "אפשרי בריא", שבה הוקמה ופועלת הוועדה של אסדרה תזונתית לקידום תזונה בריאה של האוכלוסייה.

על פי ההמלצות יחויב סימון בסמל אדום עבור רכיבי תזונה מסוימים - שומן רווי, נתרן וסוכר, וזאת באופן מדורג, עד שנת 2020. כמו כן הוחלט על סימון בסמל נוסף, הסמל הירוק. ועדה מקצועית שימנה מנהל שירותי בריאות הציבור היא זו אשר תמליץ לשר על התנאים לסימון בסמל הירוק בהתאם לאפיון תזונתי nutritional profiling)) לפי סוגי מזונות.

כחלק מהשינויים האלה ישונה סדר הופעת פרטי הסימון התזונתי בטבלה השתנה, בהתאם לנהוג במדינות רבות בעולם כמפורט להלן: תכולת הערך הקלורי של המזון, תכולת השומנים, מתוכם: חומצות שומן הרוויות, חומצות שומן טראנס והכולסטרול, נתרן, תכולת הפחמימות, מתוכן: הסוכרים, הרב כוהליים והעמילנים, סיבים תזונתיים, תכולת החלבונים, הוויטמינים והמינרלים.

כמו כן יסומנו מספר כפיות הסוכר בטבלת הסימון התזונתי, החל מ- 2 גרם סוכרים ב-100 גרם או מיליליטר מוצר מזון, בצמוד לסימון תכולת הסוכרים בגרמים. גם ערכי נתרן, סוכרים ושומן רווי יסומנו בסמל האדום בקדמת האריזה הן עבור מזון מוצק והן עבור מזון נוזלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully