וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפוך לבריאים ולרזים יותר בלי להיכשל: הדיאטה שתעשו בעתיד

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

5.7.2017 / 8:14

לא מצליחים לרזות? בעתיד תיהנו מדיאטה המותאמת גנטית, שתסייע להפחית משקל ותשפר את הבריאות. פרופ' רות בירק, שמחקריה כדקנית ביה"ס למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל הם חלק ממאמצי המדע למפות שינויים גנטיים הקשורים להשמנה: "יהיה אפשר 'לתפור' תזונה אישית לכל אדם"

אישה שמנה אחרי אימון כושר. ShutterStock
מיליוני בני אדם מחפשים את הדרך להוריד במשקל/ShutterStock

קיימות עשרות אם לא מאות דיאטות בהן מתנסים מיליוני בני אדם ברחבי העולם, בתקווה להפחית ממשקל גופם ולשפר את בריאותם. נדמה שאנשים ינסו כל שיטה, ולו הביזארית ביותר, כדי להצליח: דיאטת פליאו (שבה אוכלים כמו האדם הקדמון כדי להימנע ממזון מעובד), דיאטה טבעונית (המניעה להימנעות ממוצרים שמקורם בבעלי חיים), דיאטה שמבוססת על אכילת ירקות ופירות, דיאטה ים תיכונית (הכוללת צריכת יין אדום ושמן זית), דיאטת שייקים ועוד כיד הדמיון. לעתים אנו צופים בעיניים כלות איך דיאטה מסוג מסוים חוללה פלאים אצל מישהו אחר ואילו עלינו לא השפיעה כלל. למה? מכיוון שהדיאטות לא מותאמות באופן אופטימלי לגנטיקה של הגוף שלנו. ייתכן שבעוד כמה שנים מהיום תחושת התסכול הזו והסוגים השונים של הדיאטות ייעלמו מן העולם, או לפחות יעברו שינוי שיתאים אותן למציאות החדשה – דיאטה מותאמת אישית המבוססת על הגנטיקה של גופנו. "דיאטה גנטית" זו תסייע להפחית במשקל או לשמור עליו וגם תשפיע באופן חיובי על בריאותנו.

המשמעות היא שענף הדיאטות יעבור מהפכה ובמקום אכילת חסה ומיץ נבטים במשך עשרה ימים ייתכן שמה שיסייע להפחת משקלכם וחיזוק בריאותכם היא דווקא דיאטה הכוללת בשר בקר וירקות מסוג מסוים. איך תדעו? התשובה החלקית נמצאת ב-DNA שלכם.

אילוסטרציה. ShutterStock
בעתיד לא יהיה צורך בדיאטות כסאח של חסה ומיץ נבטים, אלא תהיה דיאטה מותאמת אישית/ShutterStock

לגלות אם התינוק רגיש לגלוטן כבר במהלך ההיריון

תזונה גנטית היא תחום מחקר חדש יחסית בעולם התזונה, העוסק באינטראקציה שבין הרקע הגנטי של האדם לבין אורח חייו והרגלי התזונה שלו. מדע הנוטרי-גנטיקה בודק כיצד הרקע הגנטי משפיע על התזונה ולהפך, והאם למרכיבי מזון מסוימים יש השפעה על תפקוד הגנים. מחקרי התזונה הגנטית ישפיעו רבות על בני האדם בעתיד משום שהם ישנו את תזונתם של בני האדם ויהפוך אותה לבריאה יותר, וכזאת שתסייע למאבק בהשמנה, שהפכה בשנים האחרונות לתופעה שמטרידה את ארגוני הבריאות בעולם.

ה-DNA שלנו מכיל את המידע שעל פיו כל תא מתאי גופנו מתרבה ומתפקד, כך שכדי להתאים את התזונה הנכונה לגוף שלנו יש לדעת להבין את "ספר ההוראות" שכתוב ב-DNA ואז ליישם. המשמעות: בעתיד הקרוב יהיה אפשר "לתפור" תפריט תזונה אישי לכל אדם כבר עם היוולדו, ובכך למנוע התפתחות מחלות ולשפר את בריאותו של האדם. עוד לפני הלידה ידעו ההורים אם תינוקם רגיש לגלוטן או אלרגי לפול. אמנם ארוחות הערב המשפחתיות יהיו מורכבות יותר להכנה, אבל לפחות כולם יאכלו בריא יותר.

"כיוון שישנה שונות בגנום של בני האדם, בהכרח גם התפקוד של תוצרי הגנים שלהם יהיה שונה בתגובה לשינויים תזונתיים", אומרת פרופסור רות בירק, דקנית בית הספר למדעי הבריאות וראש המעבדה לתזונה גנטית מותאמת אישית באוניברסיטת אריאל. "שונות זו יכולה להסביר כיצד קורה ששני אנשים שצורכים את אותה דיאטה להרזיה לא ירדו במשקל באותה מידה. לדוגמה, התגלה ששונות גנטית בגן FTO מקושרת ל-BMI. לאנשים בעלי שונות מסוימת בגן הזה יש נטייה סטטיסטית מובהקת להתפתחות של השמנת יתר, הן כילדים והן כמבוגרים. במחקר אף התגלה שילדים בעלי שונות זו בגן צורכים יותר מזון, אם כי יש לציין שנמצאה שונות בגנים נוספים המקושרים ל-BMI".

"דוגמה נוספת הקשורה לשונות גנטית, יכולה להסביר מדוע אדם אחד יכול לצרוך דיאטה עשירה יחסית בכולסטרול ולהיות בעל ערכים תקינים של כולסטרול בדם, ולעומתו אדם אחר שצורך אותה דיאטה יהיה בעל ערכים גבוהים ומסוכנים של כולסטרול בדם", מוסיפה פרופ' בירק.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

את אישה בריאה שנולדה בישראל? זה הוויטמין שכנראה חסר לך

בשיתוף אוניברסיטת אריאל
אילוסטרציה. ShutterStock
ההורים ידעו עוד לפני הלידה למה תינוקם רגיש ומה כדאי לו לאכול כדי לשמור על תזונה בריאה/ShutterStock

הדרך בה המדע מנסה למנוע מחלות באמצעות תזונה מותאמת

כיום ניתן למפות בקלות את ה-DNA שלנו, אולם תהליך ההתאמה של הדיאטה לגנום האישי עדיין בתחילתו. מחקרים בתחום הראו שרכיבים תזונתיים יכולים להשפיע על פעילות גנטית מסוימת, לפצות על חסר פיזיולוגי גנטי או להשפיע על אנזימים – אותם חלבונים בגופנו המזרזים תהליכים ביוכימיים. השאיפה של חוקרי מדע הנוטרי-גנטיקה היא להיעזר בקשר שבין תזונה וגנטיקה, כדי לפתח בדיקות וטיפולים שיגלו את הגורמים למחלות, יסייעו באבחונן ויאפשרו למתן או למנוע אותן באמצעות תזונה מותאמת.

מחקרים שנעשו במעבדת המחקר של פרופ' בירק וצוותה מאוניברסיטת אריאל, ופורסמו בכתבי עת שונים, מוכיחים למשל שאחוז גבוה של האוכלוסייה הישראלית (כ-80% כתלות במוצא) נושאים שינוי גנטי שמתבטא בחוסר סבילות ללקטוז במבוגרים. שינוי נוסף שנמצא שכיח באוכלוסייה הישראלית (כ-50%) הוא באנזים הקשור ליצירת מידע גנטי בגוף ונמצא כמשפיע על לחץ הדם. שינויים אלו מצריכים התאמה של תזונה דלת לקטוז ועשירה בחומצה פולית ו-ויטמינים אחרים. מחקרים זה כמו שערכה פרופ' בירק ומחקרים נוספים מסוג זה שנערכים בארץ ובעולם, עשויים לתרום ל"דיאטה הגנטית" בכך שיסייעו לכל אדם למפות את גופו ולהתאים לו את התזונה שתסייע בהפחתת המשקל ובהנהגת אורח חיים בריא יותר.

מחקרים אחרים, בין השאר ממעבדתה של פרופ' בירק באוניברסיטת אריאל, מצביעים על שינויים גנטיים הקשורים לנטייה להשמנה ועל הנטייה ללידות מוקדמות. "למרות היכולת הטכנית למפות את הגנום, העלות למיפוי שלם של גנום אישי עדיין יקרה מאוד ולכן בלתי אפשרית כשירות לכלל האוכלוסייה", אומרת פרופ' בירק. "בעתיד הקרוב, כך מקווים תזונאים מולקולריים, יהיה אפשר 'לתפור' תזונה אישית מבוססת מחקר לכל אדם, כזאת המאפשרת ליישם מדיניות בריאות המבוססת על מניעה ולא תזונה 'אקוטית' מבוססת מחלה, אך הדרך לשם עוד ארוכה. היום ניתן לקבל מידע על תזונה מותאמת אישית רק לגבי פרמטרים מסוימים וקיימת חשיבות רבה בקבלת המידע מאנשי מקצוע היודעים לפרש את המידע הגנטי והתזונתי".

כמובן שדיאטה מותאמת אישית, המבוססת על הגנטיקה של גופנו, אינה פתרון פלא שיבטיח למיליוני אנשים בעולם גוף חטוב וערכים בריאותיים תקינים. "התזונה הגנטית המותאמת אישית לא באה להחליף את ההנחיות התזונתיות לתזונה בריאה וחשוב להדגיש שהיא תוספת אישית ומדויקת יותר לתזונה", מוסיפה פרופ' בירק. לאורח החיים שלנו חשיבות גבוהה. מתח, חוסר פעילות גופנית, ישיבה ממושכת מול מסכים, חוסר בשעות שינה, שתיית מים מועטה ועוד – משפיעים עלינו לא פחות מהתפריט התזונתי, כך שהשילוב הנכון בין דיאטה גנטית לאורח חיים מאוזן יהיה המפתח לבריאותנו.

לקריאה נוספת:

הטיפול החדשני שעשוי לרפא הפרעות התנהגות, אוטיזם ודיכאון

למחקרים נוספים של אוניברסיטת אריאל

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully