וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הביקור: חשש בישראל מרפורמת המס של טראמפ

22.5.2017 / 11:30

המשקיעים האמריקניים מגיבים בחיוב להצהרות ולמהלכי הנשיא בחודשו הראשונים בתפקיד. עם זאת, כלכלנים בישראל מודאגים מכך שהמדיניות שאותה הוא מוביל עלולה למשוך חברות אמריקניות חזרה הביתה ולפגוע בהשקעות בישראל - ואף בייצוא

עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נחשב לנשיא אוהד לסקטור העסקי. הבטחות הבחירות שלו להקלה ברגולציה המעיקה והקלות מס לעסקים גרמו לעליות בשוקי ההון והשפיעו בצורה חיובית גם עלינו. אולם יצואנים ואנשי תעשיית ההון סיכון עוקבים בדאגה אחר הכרזותיו של טראמפ והמהלכים המתוכננים - חלקם עשויים לפגוע בייצוא ובתעשיית ההייטק הישראליות, ובישראל חוששים שהתפנית הצפויה כבר משפיעה על חברות אמריקאיות גלובליות, שהחלו כבר להחזיר מפעלים ועסקים הביתה.

בישראל חוששים שהפחתות המסים המתוכננות בארצות הברית יגרמו לחברות ישראליות להעביר את הייצוא לארצות הברית ויפגעו בהשקעות בהייטק הישראלי. משקיעים אמריקאים הם המשקיעים הגדולים ביותר בהייטק הישראלי ומרבית עסקות המכירה (אקזיטים) מבוצעות בשוק ההון האמריקאי. בשנת 2015 השקיעו האמריקאים סכום שיא של 3 מיליארד דולר ברכישות ומיזוגים במשק הישראלי. ההיקף ירד ל-1.76 מיליארד דולר ב-2016.

נחיתת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל, שדה התעופה בן גוריון, תל אביב 22 במאי 2017. רויטרס
לנסות לשמר את ההסכמים הקיימים. טראמפ בישראל, היום/רויטרס

חברות אמריקאיות הפועלות בישראל נהנות ממסים נמוכים בשיעור ניכר לעומת המיסוי בארצות הברית. המס בישראל נע בין 10 ל-15% לעומת 30-35% בארצות הברית ולכן כדאי לחברות אמריקאיות להעביר עסקים לישראל ולרשום את הכנסותיהן בישראל. שינוי במיסוי האמריקאי עלול להביא להיפוך המגמה ויציאת עסקים מישראל.

חשש נוסף הוא שמאמצי טראמפ להגן על התעשיה האמריקאית מפני יבוא מתחרה יפגע בהסכם הסחר המיוחד שיש לישראל עם ארצות הברית. רמזי גבאי, יו"ר מכון הייצוא, אמר הבוקר לוואלה! NEWS: "זהו הסכם סחר מיוחד שנחתם ב-1985, ומדינות רבות מתחננות בפני האמריקאים לקבל הסכם דומה לו. הוא משחרר ממכס כמעט את כל הייצוא הישראלי". האמריקאים (כמדינה בודדת) הם הלקוח הגדול ביותר של מוצרי תעשיה ושירותים מישראל וארצות הברית רוכשת 30% מהיצוא. בשנה האחרונה הסתכמו הכנסות היצואנים מארצות הברית ב-29 מיליארד דולר. מרבית הסכום הוא רכישה של תוכנה ושירותים אחרים מהמשק הישראלי למשק האמריקאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוכח החששות מפני הרעה בקשרים העסקיים ופגיעה במשק הישראלי פנו נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומנכ"ל מכון היצוא גבאי לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיעלה את החששות בשיחותיו עם הנשיא טראמפ, וינסה לקבל התחייבות אמריקאית לשמירה על המערכות הקיימות.
בתעשיית ההיי טק מודאגים גם מכוונות האמריקאים להחמיר את מדיניות קבלת היתרי העבודה, העלולה להקשות בעתיד על מעבר עובדים בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully