וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייקון וטוב לו: פישמן הפסיד מיליארדים? אז מה, אתם תשלמו על זה

5.6.2017 / 8:00

הסדר החוב לטייקון מציע להחזיר לנושים, שהם בעצם הציבור, רק כ-400 מיליון שקל מתוך חוב המיליארדים שלו. המכשולים העיקריים: ההסדר לא תואם עם רשות המסים, שהתנגדה בעבר לסידורים דומים ותחזית הרווח העתידית המפוקפקת של משפחת פישמן ממכירת נכסיהם

אליעזר פישמן בבית המשפט/צילום: ערוץ 10

(בווידאו - פישמן תוקף את כתבת "חדשות 10" מחוץ לבית המשפט)

הבנקים הנושים של איש העסקים אליעזר פישמן הגישו אתמול (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הצעה חדשה להסדר חוב, שלפיה יוותרו הבנקים "הפועלים" ו"לאומי", רשות המסים ונושים אחרים על חוב בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקלים, ויותירו בידי משפחת פישמן נכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים. ההצעה טרם אושרה על ידי כלל הנושים, ומקורבים לדיונים מעריכים שיעברו עוד חודשים רבים עד שהיא תגובש לכדי הסדר מוסכם. מחר צפויים הנושים להתכנס לדיון בהצעה בניסיון להתחיל בגיבוש ההסכמות. רשות המסים, שיזמה את ההליכים המשפטיים להסדרת חובו של פישמן ואף דרשה שיוכרז כפושט רגל, טרם החליטה על תגובתה להצעה.

פישמן, אחד מגדולי הטייקונים שצמחו אי פעם בישראל, קרס תחת חובות הנאמדים בארבעה מיליארד שקלים. הוא נחשב לאיש עסקים טוב, אולם התמכרותו להימורי ענק על שערי מטבעות, והתנהלות שנויה במחלוקת של בנקאים שמימנו את הימוריו באשראי בלתי מוגבל כמעט, הפכו אותו לחדל פירעון. בעשור האחרון התנהל פישמן תחת הסדר חובות שקט. החברות שתחת ניהולו הועברו לפיקוח הבנקים הנושים, שפעלו למכירת נכסים בניסיון להפחית בהדרגה את עומס החובות. מכירת החברות צפויה להפחית את חובו של פישמן לכ-1.75-2 מיליארד שקל. הסדר החוב המוצע יחזיר לנושים, שהם בעצם הציבור המחזיק במרבית מניות הבנקים, 300-400 מיליון שקל. היקף החוב האבוד יסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

עוד בוואלה! עסקים:
פנסיה בקליק: כך תוכלו לשלוט בכספכם - ללא מתווכים. המדריך המלא
עגבניות אש ופרי שוקולדי: לקראת הקיץ - הפירות והירקות החדשים נחשפים
בלחיצת כפתור: לראשונה - סופר פארם משיקה אתר קניות מקוון

אליעזר פישמן. ניב אהרונסון
הסדר חובות שקט. פישמן בבית המשפט/ניב אהרונסון

ההצעה חושפת שנכסיו הבלתי משועבדים של האיש החייב מיליארדים גדולים בהרבה מכפי שטען בפני בית המשפט. על פי ההצעה החדשה אמורים פישמן, אשתו טובה וילדיו לתרום לקופת ההסדר כ-140 מיליון שקל מנכסיו, לעומת היקף נכסים אישיים של 60-70 מיליון שקל שיש לו על פי דבריו בבית המשפט. התחושה שיש לפישמן ולמשפחתו הרבה מעבר לסכומים שהצליח המנהל המיוחד לחשוף ריחפה בחלל הדיונים על הסדר החוב מזה זמן רב. המנהל מטעם בית המשפט, עו"ד יוסי בנקל, ערך חקירות מקיפות על נכסי פישמן, וחשף העברות בעלות תמוהות בין פישמן, אשתו טובה וילדיו ענת, רונית ואיל. עם זאת, הוא חשף פרטים קלים יחסית לגילוי, על נכסי נדל"ן ומניות הרשומים בארץ. חקירה נרחבת יותר תגיע גם לחו"ל. פישמן היה איש עסקים בינלאומי, שבימיו הגדולים גמא במטוסו הפרטי את המרחק בין ברלין לנתב"ג ארבע פעמים בשבוע.

אין נדבות חינם

פישמן אינו מסוג האנשים שינדבו סתם כך עשרות מיליונים נוספים להסדר החוב וההחלטה המפתיעה נבעה כנראה מחוסר רצון להמשיך במאבק על נכסי המשפחה מול המנהל המיוחד. מקורבים לפרשה מעריכים שבני משפחתו חששו שהמשך הדיונים, ומאמציו של עו"ד בנקל לחשוף ולצרף עוד ועוד נכסים אישיים לקופת ההסדר, יותירו את המשפחה העשירה בחוסר כל.

פישמן מאמין שאם יופסקו החקירות ותחדל מכירת הנכסים הבהולה, אפשר יהיה להציל משהו מהתבערה הגדולה, וזאת באמצעות משא ומתן סבלני ופעילות להשבחת הנכסים העומדים למכירה. ההסדר החדש מכיר בבעלותה של רעייתו טובה על מחצית מבית המגורים המפואר בסביון – הבית יימכר אמנם בתוך ארבע שנים, אבל מחצית מהתמורה תעבור לידי טובה. על פי ההערכות היא תקבל מהעסקה סכום של כעשרה מיליון שקלים שיספיק לה לקנות דירה נאה ולחיות שנים רבות ברווחה.

אליעזר פישמן. ניב אהרונסון
מנסה להציל מה שהוא יכול. פישמן/ניב אהרונסון

סעיף משמעותי בהצעת ההסדר מאפשר לבני משפחת פישמן לדחות את מכירתם של שני נכסים גדולים: קבוצת הקמעונאות "פישמן רשתות", הנשלטת על ידי איל רונית וענת (47%), וחברת "א.ט. קרור" הכוללת בית קירור ונכסי נדל"ן, ומחצית ממניותיה מוחזקות בידי האישה טובה פישמן. מכירתם של נכסים אלה תידחה בחמש שנים, תחת מגבלות שונות, ותאפשר למשפחת פישמן לזכות בהחזר כלשהו אם הנכסים יושבחו. על פי הערכות בני משפחת פישמן, שווי נכסים אלה מסתכם היום ב-40 מיליון שקל, אולם לאחר שיושבחו עשוי שוויים להגיע בעוד חמש שנים ל-270 מיליון שקל. כמחצית התוספת תוכל להצטרף לקופת הפירוק ולטובת הסדר החובות.

אם היה בנקל מתעקש לקבל מידית גם את מניות המשפחה בשני נכסים אלה הוא היה עלול להיכשל: פישמן העביר לילדיו את המניות בנכסים לפני כ-20 שנה. על פי החוק רשאי המנהל הזמני להכניס לקופת הפירוק רק נכסים שהועברו בעשור האחרון. לבנק היו טענות משפטיות שונות ועל פיהן יש לראות גם במניות אלה חלק מנכסיו של אליעזר פישמן, אבל הוא העדיף לוותר על טענות אלה במסגרת ההסדר הכולל.

קשיחות יתר?

רשות המסים היא גורם מפתח לאישור ההסדר. הרשות לא הייתה שותפה לגיבוש ההצעה הנדונה ורק השבוע החלו אנשיה לבחון את הפרטים. עד כה התנגדה הרשות להסדר מסוג זה: בעוד שהבנקים ניסו להגיע להסדר שקט שיאפשר לפישמן להמשיך לנהל את החברות ולהחזיר בהדרגה את חובותיו, דרשה הרשות לסלק אותו מעמדת השליטה, להכריז עליו כפושט רגל ולהעביר את העסקים למנהל מיוחד הפועל בהנחיית בית המשפט.

לרשות המסים הייתה סיבה טובה לאבד את אמונה ברצונו הטוב של המיליארדר לשעבר: מזה 11 שנים היא מנסה לגבות ממנו חוב של 180 מיליון שקל. פישמן ערער בכל ערכאה אפשרית ונדחה, אך את חובו למדינה לא שילם עד היום. יש הסבורים שרשות המסים נוהגת בפישמן בקשיחות יתר, ומושפעת מהביקורת הכללית על ה"טייקונים". אחרים סבורים שאדם אחר במצבו היה עומד למשפט על התחמקות מתשלום מסים ואולי אף נידון למאסר.

כנושה בסדר עדיפות גבוה, יכולה רשות המסים להניח שבכל מקרה היא תצליח לגבות את מרבית החוב של פישמן. אולם יתכן שהיא יכולה להרוויח הכנסות מסים נוספות – אם רק תסכים להסדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully