וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום היד האנושית: הרובוט שיסייע לרופא לנתח אתכם בעתיד

28.6.2017 / 9:26

למרות שהרובוטים כיום מדויקים להפליא ויכולים לבצע מגוון ניתוחים, הם עדיין יקרים ותופסים מקום רב. כדי להפוך את הפרקטיקה הרובוטית לנוחה יותר, מפתח ד"ר ניר שוולב מאוניברסיטת אריאל, יחד עם חברת ממיק כירורגיה חדשנית, יד רובוטית זעירה שעשויה לחולל שינוי גדול

צילום מסך

מאז ימי המיתולוגיה היוונית ועד לפני שנים לא רבות נחשבו רובוטים למונח מהספרות הבדיונית. החל מסיפור הגולם מפראג מהמאה ה-16, דרך דמותו של פרנקנשטיין, שפורסם לראשונה בשנת 1818 ועד לספריהם של סופרי המדע בדיוני אייזק אסימוב ודאגלס אדמס "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה". כיום נעשה שימוש ברובוטים במגוון שימושים. בתעשייה הם מסייעים בעבודות רוטיניות בקווי ייצור ובעבודות של ניקוי פסולת רעילה; בחקר החלל ישנם רובוטים בעלי יכולת תנועה אוטונומית; בתחום הביטחון הרובוטים מסלקים פצצות ומסייעים לאבטחה שוטפת בגבולות, במשק הבית הם מכסחים לנו את הדשא, שואבים אבק ומנקים את הבריכות.

הטכנולוגיה הולכת יד ביד עם עולם הרפואה כבר שנים ארוכות, והשימוש ברובוטים כדי לבצע הליכים רפואיים הולך וגדל. עולם המדע ממשיך לפתח את אותם מכשירים מתוחכמים ומרובי זרועות כך שייתכן כי בעתיד הרובוט יחליף את המנתח ומרבית הניתוחים יבוצעו על ידי רובוטים ובפיקוח של רופאים. כבר כיום עולם הרפואה מתקדם לניתוחים באמצעות רובוטים, המצילים את חייהם של אלפי אנשים בכל שנה. יתרה מכך, קיימים רובוטים דוגמת הרובוט דה-וינצ'י, המאפשרים לרופאים לנתח על ידי שליטה מרחוק.

אולם למרות שביכולתם של רובוטים הקיימים כיום לבצע מגוון ניתוחים, הם עדיין יקרים, מסיביים ותופסים מקום רב.
כדי להפוך את הפרקטיקה הרובוטית לנוחה, נגישה וישימה יותר, מפתח ד"ר ניר שוולב מאוניברסיטת אריאל יד רובוטית זעירה.

התוצאה היא רובוט קטן, המדמה כף יד, שאפשר להתקין בכל חדר ניתוח ועלותו נמוכה יותר מהרובוטים הקיימים כיום. "המוצר הזה יכול לעשות שינוי משמעותי בעולם הרפואה", אומר ד"ר שוולב, המשמש ראש המעבדה לקינמטיקה באוניברסיטת אריאל, "ניתוח זה דבר מסובך, נמשך שעות והוא קשה פיזית למנתח עצמו. לרובוטים יכול להיות כאן תפקיד מכריע - הם מדויקים והם יכולים לטפל באזורים שקשה מאוד להגיע אליהם ביד האנושית. הרעיון היה לפתח רובוט שההפעלה שלו תהיה טבעית למנתח כמו להפעיל את היד של עצמו. רובוט קטן שאפשר ".להתקין בכל חדר ניתוח.

חברת ממיק - כירורגיה חדשנית יצרה את הרובוט על בסיס אב הטיפוס שפותח באוניברסיטת אריאל. דביר כהן, מנכ"ל ממיק כירורגיה חדשנית: "על בסיס אב הטיפוס שנבנה באריאל יצרנו בחברה רובוט זעיר שמאפשר לבצע ניתוחים בגישה ייחודית וחדשנית. המוצר הזה יכול לעשות שינוי משמעותי בעולם הרפואה".

בגודל של סמארטפון: הפיתוח הישראלי שעשוי לשנות את לווייני העתיד

בדרך לעולם בטוח? הפיתוח למכונית האוטונומית שעשוי לסייע במניעת תאונות

קל, גמיש וחזק יותר: החומר שעשוי לחסוך לכולנו דלק בעתיד

למחקרים נוספים של אוניברסיטת אריאל

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully