וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בענף ראיית החשבון: הסכם קיבוצי בארנסט אנד יאנג

אחרי חצי שנה של התארגנות, הוחתמו כמעט ממחצית עובדי החברה על רצונם להתאגד והושג הסכם עם ההנהלה. שכר המינימום בחברה יעלה והתנאים ישתפרו

חתימת הסכם קיבוצי ארנסט אנד יאנג. דוברות ההסתדרות,
חתימת ההסכם/דוברות ההסתדרות

"במשך חצי שנה פעלנו בסתר, מתחת לרדאר, ערכנו פגישות לתוך הלילה עם נציגי ההסתדרות והפעילים - עד שלבסוף 'עלינו לאוויר', והתחלנו להחתים בגלוי את העובדים על תמיכתם בהתאגדות העובדים". כך מספר אהד כהן, יו"ר ארגון העובדים בפירמת ראיית חשבון "ארנסט אנד יאנג", המונה כ-2,000 עובדים.

"ברגע שהתחלנו להחתים עובדים הגענו להישג – בתוך יממה חתמו 43% מהעובדים כי הם מסכימים להתאגד, וידענו שזה למעשה הלגיטימציה שהם העניקו לנו להתחיל במו"מ עם ההנהלה לגבי חתימת ההסכם", הוא אומר. העבודה המאומצת השתלמה - ואחרי כשנה וארבעה חודשים של משא ומתן ארוך ומרתוני נחתם לאחרונה הסכם קיבוצי בין העובדים להנהלת החברה. מדובר בהסכם ראשון מסוגו בענף ראיית החשבון.

EY ישראל (ארנסט אנד יאנג - קוסט פורר גבאי את קסירר) היא חלק מחברת EY גלובל (ארנסט אנד יאנג העולמית), אשר נחשבת לאחת מארבע הפירמות הגדולות בענף ראיית החשבון בעולם. עד היום התאגדות העובדים לא הייתה מקובלת בתחום המקצועות החופשיים בכלל ובראיית החשבון בפרט. התארגנות מסוג זה מלווה בחשש גדול של העובדים מול הנהלת החברות הגדולות, שעלולה לנסות לפגוע בעקיפין בפרנסתם של פעילי הוועד. "במקרה שלנו פעלנו נכון, ובסוף כולם הבינו את הצורך במהלך ההתאגדות הזה", מסביר כהן. "העובדים מאסו בתנאי העסקה גרועים - שכר נמוך, היעדר הטבות סוציאליות. גם כשהחברה הרוויחה, עובדים לא נהנו מהטבות או תנאים טובים והיה צריך לשנות את המצב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חברי ההתאגדות בבית ההסתדרות/מערכת וואלה!, צילום מסך

גל ההתעוררות של העובדים

לדבריו, "ההסכם הקיבוצי דואג לקרנות השתלמות שלא היו קודם לעובדים, החל מהשנה השלישית לעבודתם, תוספת של יומיים לחופשה שנתית בממוצע לעובד, תוספות שכר למתמחים , סבסוד ארוחות צהריים והגדלת תקציב רווחת העובדים במיליון שקל".

"עד לפני כמה שנים אף אחד לא העלה על דעתו כי עובדים מענפים כמו ראיית חשבון, היי-טק וטכנולוגיות מתקדמות, יהיו חלק ממשפחת העבודה המאורגנת - אבל היום ברור לכולם כי התאגדות ויחסים קיבוציים במקום העבודה הם לא רק דרך לאזן את המשוואה בין העובדים לבין המעסיקים, אלא כלי לשינוי חברתי אמיתי", כתב יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בברכתו לעובדי EY ישראל.

הוא הוסיף כי "ההסכם מצליח לשפר את תנאי העובדים בחברה ולהבטיח את ביטחונם התעסוקתי, וזאת מבלי להפר או להתפשר על חוסנה הכלכלי של הפירמה. חיזוק העובדים הוא ביטוי נוסף לעולם ערכים המושתת על סולידריות חברתית ועל השאיפה לשוויון".

כהן מייחס את ההתארגנות החדשה לגל ההתעוררות של העובדים. "זה הגל השני של המחאה החברתית. המקצועות החופשיים הם מעמד הביניים, וכולנו יודעים כמה קשה להסתדר כלכלית בארץ, גם כששני בני הזוג עובדים ויש להם שתי משכורות טובות", הוא טוען. "הענף שלנו התאפיין תמיד בכך שבהתחלה יש משכורות נמוכות ואחר כך צומחים. העובדים כיום לא רוצים לקבל את רוע הגזירה ורוצים לשנות את המצב - לא רוצים ללמוד 4.5 שנים רק בשביל לקבל משכורת מינימום, ולא לקבל את היחס הראוי ואת התנאים שהיו רוצים".

ייתכן כי התאגדות העובדים בפירמה מהווה רק את יריית הפתיחה, משום שדוגמא נוספת להתארגנות בענף מגיעה דווקא מכיוון הסטודנטים לראיית חשבון. אותם סטודנטים נתקלו בחודש החולף במבחן ההסמכה אשר היה שונה ומכשיל, לטענתם. במקום לקבל את רוע הגזירה, הם התארגנו והחלו למחות ברשתות החברתיות ואף פנו לעורך דין כדי להגיש עתירה מנהלית על התנהלות מועצת רואי החשבון בבחינת המועצה האחרונה, ובכך אילצו את לשכת רואי החשבון להתיייחס לטענותיהם.

בכלל נראה כי הטיפול במתמחים עולה מדרגה לאחרונה. במקביל לאותן מחאות הושקה לפני כחודש על ידי חבר הכנסת עיסווי פריג' (מרצ) שדולה שכל ייעודה הוא טיפול ועיסוק בתנאי המתמחים בענפים השונים. פריג' אומר כי "יש לא מעט בעיות בתחום ראיית החשבון שדורשות שינוי, אבל נושא המתמחים זועק לשינוי מיידי. תקופת ההתמחות הארוכה ושליטת המשרדים הגדולים בשוק גורמות למתמחים להיות שבויים ונפתח פתח לניצול. אני פועל לתקן את המצב ביחד עם הגורמים המוסמכים".

יוסף לבנזון, אחד מחברי הועד ב ey מוסיף ואומר כי "הטיפול במתמחים צריך להיות ממוקד הרבה יותר. חלק ממהתמחות שלי ביצעתי בפירמה, כך שאני מכיר את תנאי המתמחים אצלנו, אבל גם את מה שקורה בענף כולו. צריך להבין, מדובר על שנתיים של התמחות מאוד אינטנסיבית ושוחקת, וחשוב לפחות בתקופה הזאת להבטיח כי התנאים יהיו הוגנים וראויים לעובדים. ברור שסעיפי ההסכם הנוגעים למתמחים אצלנו והיישום שלהם עוד טרם עמדו במבחן הזמן, אך אנחנו כוועד ממשיכים בתפקידינו ונעשה הכל כדי לשמור על אותם הזכויות שהצלחנו לעגן בהסכם הקיבוצי הראשון בענף, לטובת כלל העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully