וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלק התייקר אבל הוא עדיין זול: מה גרם לשינוי?

1.8.2017 / 8:00

עלייה במחירי הנפט בעולם העלתה גם את מחיר הבנזין בארץ - אך האמת היא שהוא עדיין נמוך יחסית לאירופה. למה זה קרה והאם המצב צפוי להשתנות? ניתוח וואלה! עסקים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

זינוק מחירי הנפט העולמיים העלה את מחירי הדלק בישראל. מחיר בנזין 95 שנכנס הלילה (שלישי) בחצות לתוקפו, עומד כעת על 5.94 שקל לליטר - גבוה ב-18 אגורות מהמחיר הקודם.

הגורם העיקרי לכך הוא עליית מחירי הנפט העולמיים, שמהם נגזר מחיר הדלק שלנו. בחודש האחרון נרשמה עלייה של 10.4% במחירי הנפט הגולמי - ולכך התווספה עלייה נוספת בגלל פיחות קל בשיעור 1.3% בשער השקל.

למרות העלייה, בשיעור של 3.13%, נותר מחיר הבנזין נמוך יחסית לעבר. למעשה, המחיר נמוך ב-3.5% לעומת המחיר בחודש ינואר השנה; ובשתי אגורות לעומת המחיר ביולי בשנה שעברה.

מחירי הדלק נעים בשנתיים האחרונות סביב שישה שקלים לליטר - מחיר נמוך גם בהשוואה למרבית מדינות אירופה. הסיבה למחיר הנמוך היא בעיקר מפולת מחירי הנפט, וכן השער הגבוה יחסית של השקל, שמוזיל את כל מוצרי היבוא.

מתקן קידוח נפט על רקע מגדלי הלהבה המפורסמים בבאקו, אזרבייג'ן. AP
מתקן קידוח נפט באירופה/AP

קרטל הנפט הגדול איבד מכוחו

תנודות מחירי הדלק הן קטנות יחסית לתנודות מחירי הנפט העולמי, מפני שהמרכיב העיקרי במחירו הוא סכום קבוע של שלושה שקלים לליטר - מס הבלו המפורסם. למעשה, אומרים בענף האנרגיה, משאבת הדלק בתחנה אינה אלא משאבת מסים, שמרבית הכנסותיה עוברת לקופת המדינה. מס הבלו אינו משתנה בהתאם למחיר הדלק, אלא מעודכן אחת לשלושה חודשים בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן.

למרות שחודש יולי התאפיין בעלייה מתמשכת במחירי הנפט העולמיים, המגמה הכללית של המחירים היא עדיין כלפי מטה, ומחיר הבנזין צפוי להמשיך להיות נמוך גם בחודשים הקרובים. הסיבה: קרטל הנפט הגדול אופ"ק איבד בשנים האחרונות מכוחו.

כיום טכנולוגיות חדשות להפקת נפט הפכו את ארצות הברית, הצרכנית הגדולה בעולם, מיבואנית נפט ליצואנית - והגלובוס כולו משקיע עשרות מיליארדי דולרים בחיסכון בדלק. התוצאה היא שלראשונה מזה שנים רבות ישנם עודפי היצע גדולים בשוק הנפט הבינלאומי - והמחירים עמוק באדמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully