וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שאתם זורקים לפח: הערכה שתבדוק אם החלב עדיין ראוי לשתייה

10.8.2017 / 16:00

בכל שנה מושלכים לאשפה כ-165 אלף טון של מוצרי חלב. חלק מהבזבוז הזה יכול היה להימנע, אם פשוט היינו בודקים שהחלב אכן החמיץ או עדיין ראוי לשתייה - גם אם תוקפו חלף. ערכה חדשה שפיתחו סטודנטים לקיימות תעשה זאת בשבילכם

צילום: אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: כל מה שצריך לדעת על ערכת טריות החלב במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

כמה פעמים זרקתם קרטון חלב לפח כשהוא עוד מלא, רק בגלל שלא הספקתם לסיים אותו לפני שפג תוקפו? כולנו עושים את זה. על פי נתוני ארגון לקט ישראל, העוסק ב"הצלת מזון למען הקהילה", כ-165 אלף טון מוצרי חלב מושלכים לאשפה מדי שנה בישראל; אולם בכל שנה ניתן להציל כ-16 אלף טון מוצרי חלב - ובכך לסייע לאוכלוסיות מוחלשות שחסרות אמצעים לתזונה מאוזנת ובריאה.

איך אפשר לעשות זאת? כאן אתם נכנסים לתמונה. חלק מאוד משמעותי של הבזבוז נמצא אצלנו - הצרכנים בבית. סקר חדש מעיד ש-43% מהצרכנים זורקים חלב לפח, רק כי פג התוקף שלו מבלי לבדוק אותו כלל. הסיבה: לטעום או להריח חלב שעלול להיות מקולקל זה לא דבר נעים. פטנט חדש יכול לפתור לכם את הבעיה.

סטודנטים לתואר ראשון בקיימות, כלכלה וממשל מהרצליה המציאו מאפס את "MilkKit" - ערכה ביתית לבדיקת טריות החלב. הסטודנטים מבית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה, יצרו את המיזם במסגרת קורס פרויקט יישומי בשנה ג' של לימודי תואר ראשון בקיימות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסטודנטים שפיתחו את הערכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תרומה לאיכות והסביבה וגם חיסכון כלכלי

"תאריך התפוגה המודפס על מוצרי חלב לא תמיד מדויק, ובחלק ניכר מהמקרים המוצרים טובים ותקינים - עד שבוע לאחר התאריך הנקוב", מסבירה עמית אגמי, אחת מחמשת הסטודנטים שעמלים על הפרויקט. "ערכנו מדגם צרכנים וגילינו שיותר מ-40% מהאנשים זורקים חלב רק כי התאריך פג תוקף מבלי לבדוק אם הוא עדיין טוב לשתייה", היא אומרת.

המוצר כולל מקל רב פעמי אליו מחברים נייר PH, המודד ומספק מידע אודות רמת חומציות המוצר. לאחר טבילת המקל בחלב, בתוך שניות ישתנה צבע הנייר. התבוננות מהירה בטבלת הצבעים, שהיא חלק מאריזת המוצר, תספק מידע על משמעותם - האם המוצר ראוי למאכל או לא. "באופן ישיר, שימוש במוצר זה עתיד להיות גורם מפתח בהקטנת בזבוז מוצרי החלב וחיסכון כלכלי בקרב הצרכנים", אומרת אגמי.

לדבריה, "באופן עקיף, חלק מהכספים המושקעים בגידול וייצור מוצרי החלב שנזרקים, יכולים להיות מנותבים להשקעות חברתיות, הן על ידי יצרניות מוצרי החלב והן על ידי הממשלה. כמו כן, תצטמצם ההשמדה והטמנת הפסולת בקרקעות ובמי הים".

עוד מוסיפים הסטודנטים כי במהלך העבודה על הפרויקט, הם הציעו ליצרנית חלב מובילה בישראל להטמיע באריזת מוצר החלב את הערכה, במטרה לסייע לצרכנים בבדיקת תקינות החלב, אך זו סירבה.

המוצר נמצא כעת רק בשלב של עבודה אקדמית, והסטודנטים מעריכים כי אם המוצר ישווק לצרכנים, מחיר הערכה יעמוד על 15 שקלים בשלב ראשון. טיפ קטן לסטודנטים מוואלה! עסקים - כחלק מהמשך הפיתוח והחשיבה על שיווק המוצר, השתדלו להוריד את המחיר לחמישה שקלים לערכה, כך שהיא באמת תהיה משתלמת ונוחה לכל אחד מאיתנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully