וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: האבטלה ברשות הפלסטינית עלולה לטפס ל-50% תוך פחות מעשור

12.9.2017 / 7:30

על פי הדו"ח השנתי של הבנק העולמי, הצמיחה הכלכלית הפלסטינית יכולה להגיע ל-7% על ידי הגדלת מספר מקומות העבודה ברשות, עלייה ברמת החיים ויציבות; אולם התעלמות ממשבר התעסוקה עלולה להגביר את אבטלת הצעירים

העברת מכליות דלק ממצרים לעזה, מעבר רפיח, 21 ביוני 2017. רויטרס
מעבר רפיח/רויטרס

התעלמות ממשבר התעסוקה ברשות הפלסטינית עלולה להגביר את שיעור האבטלה בקרב הצעירים בתוך פחות מעשור; אולם צעדים נכונים יובילו את המשק הפלסטיני לצמיחה של 7% ממוצע בשנה. כך עולה מהדו"ח השנתי של הבנק העולמי שפורסם היום (שלישי), לקראת הצגתו בוועדת הקישור אד הוק לסיוע כלכלי לרשות הפלסטינית (AHLC) בעוד כשבוע בניו יורק, במהלך מפגש בין קובעי מדיניות בנושא מתן סיוע לצרכי פיתוח לכלכלה הפלסטינית.

הדו"ח טוען כי נקיטת אמצעים מסוימים בטווח הבינוני, יכולה ליצור תחומים חדשים של פעילות כלכלית, למשוך השקעות פרטיות, ליצור מקומות עבודה ולשפר את רמת החיים באופן משמעותי. הוא מבוסס על מודל כלכלי בעל מסגרת זמן של כעשר שנים, ובודק את ההשפעה של הסרת מגבלות ואילוצים על המשק הפלסטיני.

על פי הדו"ח, עד שנת 2025 תהיה תמורה כלכלית וחברתית לנקיטת אמצעים בטווח הבינוני, שתוביל לשיעור צמיחה שנתי של 6% ביהודה ושומרון (הגדה המערבית) ו-8% ברצועת עזה; וכן ליצירת כ-50 אלף מקומות עבודה בגדה וכ-60 אלף מקומות עבודה ברצועה.

"השקעה מוגדלת והגדלת מספר מקומות העבודה יובילו לשיפור רמת החיים"

"השקעה מוגדלת והגדלת מספר מקומות העבודה יובילו לשיפור רמת החיים. ללא שינוי של ממש במדיניות, צופה הדו"ח צמיחה שנתית ממוצעת של 2%-3% בלבד, נמוכה מקצב גידול האוכלוסייה. יחד עם זאת, במאמצים נחושים ניתן למשוך השקעות, לייצר מקומות עבודה, להפוך את מגמת הירידה ולעצב מחדש את המשק", הסבירה מרינה ווס, מנהלת אזורית - הגדה המערבית ורצועת עזה בבנק העולמי.

הדו"ח מזהיר כי התעלמות ממשבר התעסוקה המחמיר יגביר את אבטלת הצעירים, הגבוהה ממילא, העומדת על שיעור של 42%. אי התייחסות למסקנות הדו"ח תוביל לכך שכמעט מחצית מכוח העבודה של עזה תהיה מובטלת עד 2025. "אוכלוסייה מובטלת היא מתכון לתסיסה, תסכול ואף גרוע מכך. הדבר לא ישרת אינטרס של אף צד", הוסיפה ווס.

בבנק העולמי מציינים כי "בהסתכלות קדימה, המגזר הפרטי יהיה המנוע המרכזי לגידול ויצירת מקומות עבודה. כדי שזה יקרה, על ממשלת ישראל, הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית ליצור סביבה תומכת עסקים שתחזק את הצמיחה".

לצורך כך מציעים בבנק תחומים שיש להם פוטנציאל לשיפור ההשקעה והצמיחה, כגון הקלת הגבלות חיצוניות שעשויות להגדיל את המשק ב-36% בגדה וב-40% בעזה עד 2025. בין השאר מציע הבנק לייעל את ההליכים בצד הישראלי של מעברי הגבול; לבצע הערכה מחודשת של רשימת סחורות שיש להן הן שימוש אזרחי והן שימוש צבאי; וכן להסיר הגבלות גישה לפלסטינים.

עוד מציע הבנק רפורמה ברגולציה על העסקים והסדרי הרישוי, המשפיעים על עלויות לעסקים בשטחים הפלסטינים; השקעה בהכשרה מקצועית כדי לגשר על פער המיומנויות בשוק העבודה; האצת קצב רישום הקרקעות כדי לשחרר יותר ממשאב זה למרחב הכלכלי; וכן יעול התעסוקה במגזר הציבורי, שיפור גביית המסים ושחרור משאבים שיספקו תשתיות מספיקות ושירותים ציבוריים משופרים. אמצעים אלה עשויים להשיג צמיחה מצטברת של כ-24% בגדה ו-30% ברצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully