וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמתם סטארט אפ? לא כדאי לחכות עם נושא המיתוג

רונית סיחון ורוני מיטל

1.10.2017 / 7:49

בימים שבהם תעשיית ההיי טק משגשגת, בעלי חברות הסטארט אפ נדרשים לשכנע אינספור גורמים בדרכם להצלחה. לשם כך הם זקוקים למיתוג נכון שיעזור בשלבי גיוס ההון. מדריך

בי אולל מתחמים משותפים. עוזי פורת,
חללי עבודה משותפים הם כר פורה לאינטראקציה/עוזי פורת

חברות סטארט-אפ רבות יודעות לומר באופן ברור מה המוצר שלהן עושה. הן בהחלט יודעות מהי הטכנולוגיה החבויה מאחורי המוצר, אך במרבית המקרים אותם יזמים אינם יודעים לענות בבהירות מספקת על שאלות נוספות על זהות המותג - שאלות כמו מי הם קהלי היעד, למי מיועד המוצר ומה מבדיל את המוצר שלהם מזה של המתחרים בשוק.

אין ספק כי יעדם המוגדר של אותם יזמים מתחילים הוא האקזיט הנכסף, אך למרבה הצער רבות מהחברות נופלות כבר בשלב הכניסה לשוק. מיתוג נכון יוכל לסייע בכך. פלטפורמת מיתוג איכותית, תאפשר לתמצת את המסר של החברה והמוצר שהיא מעוניינת למכור. ככל שהמסר ברור וחד יותר, הוא ידבר טוב יותר אל קהל היעד, יכולת גיוס ההון של החברה ישתפר מעצם חידוד התדמית והמסר השיווקי.

חשוב שיזמים יזכרו - אמנם הטכנולוגיה היא חלק עיקרי במוצר שלהם, אך בסופו של דבר היא האמצעי לפתרון שמציע המוצר ושמציע המותג לבעיה כלשהי הנמצאת בשוק. לאחר שלחברה יש רעיון למוצר, היא תצטרך בשלב די מוקדם לבחון אותו בקרב קהלי יעד פוטנציאלים כדי לקבל אינדיקציה ממשית על יכולת הצריכה שלו וההיענות לו.

כדי לצאת לתהליך כזה שמתחיל בשלבים הראשוניים מאוד של פעולת החברה, היא צריכה להיות ערוכה עם מיתוג ארוז נכון המבטא את המוצר ושירותיו.

עוד בעסקים

באילו מדינות העובדים הכי מאושרים - ולא בגלל המשכורת?

לכתבה המלאה

המי המה והאיך?

קהלי היעד הם למעשה קהל הלקוחות של המוצר הפוטנציאלי ולכן הדרך בה מבוטאים הבידול והייחודיות של החברה היא מאוד משמעותית. המוצר אומנם נשען על יכולות טכנולוגיות, אך עם זאת הדרך למכור מוצר היא למעשה למכור "סיפור". הסיפור הוא למעשה התועלת הרגשית של הלקוח.

המוצר עצמו יכול להיות בעל טכנולוגיה מתקדמת ואולי הוא באמת פורץ דרך מבחינה זו, אך ההרגשה הפנימית ותחושת הבטן של המשתמש כשהוא פוגש את המותג תעשה את ההבדל בין הבחירה האם לנסות אותו או לא. אם משתמש לא מרגיש שייכות למוצר הוא לא יתחבר אליו. צריך לזכור כי המשתמשים הם לאו דווקא הסביבה המוכרת לנו - הרי השאיפה של חברת הסטארטאפ היא שהמוצר שלה יחצה גבולות וייחשפו אליו משתמשים מכל העולם.

כצעד ראשון אנו ממליצות להגדיר מה המוצר בא לפתור - כלומר הגדרת הבעיה והפתרון שלה. כך יהיה אפשר להגדיר גם את אופי השירות שהחברה מציעה - MVP- Minimal value product שלאחרונה מוגדר כ-MLP - Minimal love product המילה LOVE מדגישה את החשיבות בכך שקהלי היעד הפוטנציאלים יאהבו ויתחברו למותג. המיתוג מתחיל במענה לשאלות הללו - ממש בתחילת הדרך.

לאחר הגדרת המענה לשאלות המהותיות שהן ה-"מה" (מה אנחנו מוכרים) וה-"מי" (למי אנחנו מוכרים), המשימה הבאה היא לקבוע את מהות המותג והחזון, מהם ייגזר גם ארגז הכלים שילווה את המותג.

משרד היי טק. ShutterStock
חשוב לדעת להגדיר איזו בעייה פותר המוצר שלכם/ShutterStock

מהו ארגז הכלים?

ארגז הכלים מכיל כמובן אלמנטים ויזואליים כמו צבעים, לוגו, גרפיקה ומאפיינים עיצוביים נוספים אך הוא מכיל גם שפה ואופי. כל אלו אמנם נחשבים אמצעים חיצוניים אך הם למעשה אלו שיוצקים חיים למותג ולחברה.

כשהמוצר והמותג מקבלים ממשיות, יש לכך משמעות רבה עבור היזם - המוצר חי ונושם וקל יותר להתחבר אליו, להמשיך להחיות אותו, לייצר לו גאוות יחידה והזדהות וכך לגייס עובדים ומשקיעים. כמובן שיש לכך משמעות תהומית גם כלפי קהלי היעד.

איך אפשר בלי סיפור?

ארגז הכלים וכל המשתמע ממנו יסייע עבור היזמים לספר את הסיפור של המוצר - הטכנולוגיה היא לא הסיפור. קשה לאנשים, גם אם הם משקיעים או עובדים להתחבר לפרטים טכניים. הסיפור השלם של המותג מגייס אותם רגשית, זה בוודאי נכון אם היזם חי את המוצר והמותג שלו בגאווה ובנחישות.

המיתוג לא נגמר בסיפור בלבד - ישנם כלים שיווקים נוספים מתמשכים שצריכים להיכנס לתמונה בהמשך תהליך המיתוג.

הקשר עם קהילת המשתמשים

היזם לא חי בבועה, אלא בתוך חברה וקהילה שעתידה, בתקווה, לאמץ את המוצר שלו ועל כן הוא מחויב ליצור עם אותה קהילה דיאלוג ואינטראקציה. הדיאלוג יסייע ליזם לקבל אינדיקציה על קבלת המותג והמוצר בקרב הקהל הפוטנציאלי. הוא יתנסה בשיח מול המשתמשים, בשימוש בשפת המותג ועוד. מרחבי עבודה משותפים למשל, מציעים פלטפורמה שעשויה לפתור את שלב הניסוי והבדיקה מול משתמשים פוטנציאליים.

אנו מציעות ליזמים לא להתמהמה עם הדיאלוג עם הקהילה, כדאי לקבל פידבק כמה שיותר מהר ולשפר את המוצר במקרה הצורך. אותה אינטראקציה מאפשרת גם תאפשר בהמשך אדפטציה קלה יותר.

הכותבות הן בעלות חברת המיתוג בולד קריאייטיב המייעצות ליזמים וחברות סטרטאפ בחללי העבודה המשותפים BE ALL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully