וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מדינות העובדים הכי מאושרים - ולא בגלל המשכורת?

סקר מיוחד שהגיע לידי וואלה! עסקים בדק היכן נמצאים העובדים המאושרים ביותר בעולם ומה בדיוק הופך אותם לכאלה. ישראל במקום טוב ואפילו די מפתיע

אופן ספייס. ShutterStock
אופן ספייס/ShutterStock

כולנו רוצים להיות מאושרים. בעוד שהאושר האישי של כל אחד מאיתנו תלוי בהרבה גורמים ושאיפות אישיות, מתברר שכדי להיות מאושרים בעבודה רוב האנשים צריכים את אותם הדברים. תתפלאו, שכר הוא בכלל לא אחד מהם.

סקר חדש שערכה חברת ההיי טק הישראלית dapulse בדק מה דרוש כדי להפוך עובדים למאושרים. הסקר נערך בקרב עשרת אלפים עובדים מ-136 מדינות בהן פועלת החברה. בסקר השתתפו עובדים מתחומים שונים, ביניהם: ראיית חשבון, פרסום, רפואה, חינוך, כיבוי והצלה, מסים, נדל"ן והיי טק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורם העיקרי לאושר שציינו העובדים הוא היכולת ללמוד ולהתפתח במקום העבודה. למקום השני הגיעה התשוקה של העובד לגבי התחום שבו הוא עוסק. את המקום השלישי במדד האושר מייחסים העובדים לתשובה לשאלה עד כמה העבודה שלהם מייצרת שינוי חיובי בעולם. רק אחר כך מגיעה תחושת הכרה אישית, איזון בין עבודה לחיים הפרטיים ובמקום האחרון – השכר.

"המחקר בעצם סותר את המודלים הכלכליים הקלאסיים שאנחנו מכירים", אומרת שירלי באומר, מנהלת מוצר ב dapuls' ומיוזמי הסקר. "הכלכלה הקלאסית מבוססת על מערכת של תמריצים - ככל שהעובד מרוויח יותר ככה הוא תורם יותר למקום עבודתו, וכאן אנו רואים שהדרך לגרום לעובדים להיות טובים ויעילים יותר לארגון, בכלל לא קשורה לכסף. כחברה שמפתחת פלטפורמה לניהול משימות ותקשורת בין עובדים במקומות העבודה, היה חשוב לנו להבין מה הוא מדד האושר האמיתי של העובד, מתוך הנחה שעובד מאושר יעיל יותר לחברה".

רוב האנשים אינם עובדים - הם מנהלים קריירה

"התוצאות האלה בכלל לא מפתיעות אותי, כי רוב האנשים היום אינם עובדים - הם מנהלים קריירה", אומרת יפית כהן, מומחית לניהול וקידום קריירה. "כל יום אני פוגשת אנשים שבאים לבנות לעצמם את העשר או עשרים השנה הבאות בקריירה והם מחפשים את האתגר המקצועי, התשוקה לעשיה ואת החיבור הרגשי למקום העבודה. כסף זה ברור מאליו ולכן הופך ללא הכי חשוב. במושגים של תאוריית הצרכים הפסיכולוגית של מאסלו, החשיבה הזו ממקמת את האדם במרום פירמידת מאסלו. כשהצרכים הבסיסיים כבר סופקו – ההגשמה העצמית היא החשובה".

החברה גם ערכה השוואה בין עובדי המדינות השונות שהשתתפו בסקר. מתברר שהישראלים נמנים בין העובדים היותר מאושרים בעולם, אחרי אוסטרליה והמדינות הסקנדינביות - נורבגיה, דנמרק ושבדיה. את המקום השני חולקים עובדי ישראל עם העובדים בארה"ב. במקום השלישי מדורגים עובדים בדרום אמריקה, בעיקר במקסיקו וארגנטינה. ובמקום הרביעי עד העשירי בסדר יורד נמצאות אוסטריה, הולנד, פינלנד, אנגליה, בלגיה, צ'כיה וצרפת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לדעתי העובדים הישראלים נמצאים במקום טוב בעולם מהסיבה שאחד הדברים שתורמים לאושר בעבודה הוא היכולת של אדם להתבטא ולהשפיע, וזה משהו שטבוע בתרבות הישראלית בניגוד למקומות אחרים בעולם", מסבירה באומר. "העובדים בארץ לא רגילים להיות בורג קטן במערכת, הם רוצים להתקדם להתפתח ולבוא לידי ביטוי בעבודה, זו גם אחת הסיבות שישראל חזקה בסטארט אפים וחדשנות".

סיפורה של מיכל, בת 30 מתל אביב מלמד שחוסר היכולת להתבטא ולהשפיע גורם לעובד להיות מתוסכל ואף להתפתר ממקום העבודה. "עבדתי בחברה בין לאומית גדולה מאוד בתור מנהלת ייעול תהליכים. על פניו היה לי תפקיד חשוב, אבל החברה הייתה כל כך גדולה שהרגשתי שהיכולת שלי להשפיע עליה ולשנות דברים ממש מינימלית. רציתי להכניס תהליכים חדשים לחברה אבל הביורוקרטיה הרגה אותם. לא ראיתי שום תוצאות לעבודה שלי והדברים זזו לאט. אז לא היה מנוס מלעזוב וברגע שהגעתי לחברת סטארט אפ בה כל התהליכים מאוד דינאמיים, מצאתי הרבה יותר ביטוי ליכולות שלי", מספרת מיכל.

"אני אוהב לעבוד, אני נהנה מזה"

התשוקה של העובד לגבי התחום שבו הוא עוסק היא חלק בלתי נפרד גם מההצלחה מההתקדמות בקריירה. עמית ביבס, למשל, היום סמנכ"ל שיווק בחברת סטארט אפ Optimove, התחיל בחברה בכלל כאנאליסט, אבל גילה כישרון בתחום השיווק וקיבל הזדמנות להתפתח בו. "כשהגעתי לחברה מיד אחרי הלימודים בשנקר, הייתי ירוק וצעיר – הייתי יושב על טבלאות גדולות של נתונים, מנתח אותם והייתי נותן עצות שיווקיות ללקוחות שלי מתחום הקמעונאות", מספר עמית. "דווקא הבוס שלי הוא שזיהה אצלי את הפוטנציאל השיווקי, לקח את הכישרון הזה ונתן לו לפרוץ. כיום אני מנהל צוות של 12 איש שבנינו בתחום שלי".

עמית, שכחלק מתפקידו הוא גם איש משאבי אנוש, מאמין בחשיבות הזיהוי והפיתוח של כישרון עבור כל עובד. "יש לנו אנשי מכירות שהפכו לאנשי מדיה. מנהלת התוכן שלנו הגיעה מעולם של פרינט, ולא היה לה מושג בשיווק, אבל היא למדה את התחום והיא מצוינת בו. עובדים אצלנו חברה צעירים, סביר להניח שאף אחד מהם לא יצא מפה לפנסיה, אבל כדי להפיק את התפוקה המקסימלית מהתקופה שהם פה אנחנו מנסים לזהות במה הם יהיו הכי טובים. ואם נקדם מישהו בתחום שהוא אוהב, ניתן במה לכישרון שלו ונשלים פערים בידע וניסיון שיש לו, נפיק ממנו הרבה יותר כעובד", מסביר ביבס.

"השוק היום, במיוחד שוק ההיי טק, פועל לטובת העובד - הכוח היחסי של הפרט מול המעסיק הוא גדול ככל שהוא מקצוען בתחומו, ולכן העובד הוא שבוחר איפה לעבוד ובעיקר איך התפקיד הנוכחי ישרת אותו בעתיד לפי התוכנית שלו", מוסיפה יפית כהן.

עובדים מאושרים הם נכס למעסיקים אבל כמובן שהאושר משפיע קודם כל על חייהם האישיים. "אני אוהב לעבוד, אני נהנה מזה, אני לא מחכה רק לסופי שבוע כדי ליהנות ואני לא 'שבוז' בכל יום ראשון. אני חוזר הביתה לאשתי ולילדיי הרבה יותר חיובי ומאושר", מסכם ביבס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully