וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לעשירים: כך הפכו פירות הים למנה קבועה בצלחת

11.10.2017 / 0:06

עד שנות ה-90 חובבי פירות הים בישראל יכלו "להנות" ממבחר דל ומצומצם, אך לאחר העלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר ופתיחת מסעדות המתמחות בסי פוד ניתן למצוא בארץ מבחר גדול: מתמנונים ועד קוויאר

במשך שנים ארוכות נחשבו פירות הים למאכל יקר, השמור למביני עניין או כפי שמכנים אותם במדינת היהודים "אוכלי שרצים". היום לא רק שפירות הים הם חלק בלתי נפרד מתפריט כל מסעדה שעוטה על עצמה ניחוח בינלאומי (איטלקית, תאילנדית, צרפתית) ובתנאי שלא נושאת את תו הכשרות, אלא שהם גם תפסו נתח בשוק הבישול הביתי. המחירים ירדו והמגוון גדל: כבר לא מדובר רק בשרימפס, קלמארי, מולים וסרטנים המוכרים לרוב אלא גם באויסטרס, לובסטרים, סרטני מים מתוקים ותמנונים הנמכרים כאן ומאתגרים את החיך הישראלי.

ביקרנו במעוז מאכלי הים החדש שנפתח השנה באשדוד - מעדנייה ומסעדת "קנקון", לרגל פסטיבל סי-פוד שנערך בה החודש ושוחחנו עם הבעלים, אחד היבואנים הגדולים של סי-פוד לישראל, מבעלי רשת מסעדות גוצ'ה, עוזי פתאל. פתאל רואה את שוק מאכלי הים בארץ בפרספקטיבה כמעט היסטורית - 30 שנה לאחור, כאחד החלוצים של יבוא התוצרת הימית.

פירות ים מסעדת קנקון. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
לובסטרים, תמנונים, אויסטרס/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

"התפנית הגדולה חלה בתחילת שנות ה-90, עם גל העלייה מברית המועצות אשר הביאה איתה אנשים עם מודעות למאכלי ים, וגם עם מוכנות להתנסות במאכלים חדשים. עד אותו הרגע, השוק היה מאוד מצומצם, המנות במסעדות היו מאוד יקרות ומאוד קטנות", מספר פתאל. "כשהשוק גדל בצורה משמעותית, התחלנו להגדיל את המגוון ואת הכמויות והמאכלים הפכו נגישים יותר לקהל הרחב".

הירידה המשמעותית במחירי סי-פוד חלה בארץ בתחילת שנות האלפיים עם פתיחתן של מסעדות המתמחות בפירות ים אשר הציעו מנות ב-50-60 שקלים. "באותה תקופה החלטנו שאנו רוצים להרוויח מה"ווליום", מהכמויות שאנחנו מוכרים למסעדות. דחקנו את המחירים כלפי מטה, מחירי המנות במסעדות ירדו בכ-60% ופירות ים הפכו למנה שווה לכל כיס", אומר פתאל.

פירות ים מסעדת קנקון. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
סרטנים כחולים ושרימפס/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

הרוב המוחלט של פירות הים בארץ מיובא ובמעדניית קנקון מצאנו מאכלים טריים, מוצרים קפואים ואף לובסטרים חיים בתוך אקווריום ענק, שניתן לרכוש הביתה או להזמין במסעדה שבמקום. מבין המאכלים המיוחדים מצאנו אויסטרס מסוג ג'ילרדו שנמכרים ב-23 שקלים ליחידה. האויסטרס מגיעים לאשדוד טריים מצרפת ומנורבגיה יומיים בלבד לאחר שנמשו מהים. את הלובסטרים שמגיעים חיים מקנדה ניתן לרכוש ב-58 שקל ליחידה על מנת לקחת הביתה, או ב-150 שקל למנה על מנת לאכול אותו על הבר במקום.

תמנון טרי שלם מגיע ממצרים ונמכר ב-77 שקל לקילוגרם, אולם לא מדובר במוצר שזמין במעדניה באופן קבוע אלא באורח מזדמן. מבין החסילונים, ניתן להשיג במקום את סוג הסקמפי, שרימפס שגדל במים מתוקים ב-69 שקל לקילוגרם ואת הסוג ואנאמיי מויאטנם שהולך ומחליף את הבלק טייגר בזכות הכדאיות שלו למגדלים – 69 שקל לקילוגרם.

הקלמארי מגיע לאשדוד מאיזור פנטיאט בויאטנם ונמכר כאן ב-56.90 שקל לקילוגרם. "הקלמארי באיזור הזה הוא הכי טוב בעולם לדעתי", אומר פתאל. "העונה שלו נמשכת רק חצי שנה מאפריל ועד דצמבר, לכן בחורף מייבאים אותו קפוא. הדייג שלו מתבצע באמצעות קרסים וסלסלאות מיוחדות. מכיוון שהדיונונים ניצודים לאור הירח הדייגים הויטנמים קושרים על הקרסים נייר כסף ומאירים עליהם עם פנס. בכל יום יוצאים אלפי עובדים אל הים ותופסים עשרות אלפי קילוגרמים של דיונונים בשיטה זו".

אחד המאכלים הנדירים והיקרים ביותר מבין מאכלי הים הוא הקוויאר השחור שזוכה לפופולריות בעיקר בקרב העולים מחבר העמים. צנצנת של 30 גרם מהמעדן עולה כאן 99 שקל, ורבע קילו נמכר ב-725 שקל. עלות מנות השרימפס, המולים והקלמארי במסעדה נעה בין 60 ל-70 שקל. המחירים זמינים לקהל הרחב במהלך חודש אוקטובר במסגרת פסטיבל פירות ים שייתכן ויימשך פרק זמן נוסף לאחר מכן.

המבחר והמחירים של מאכלי הים הטריים הופכים את קנקון למעדניה ייחודית במינה בארץ. בתחום מאכלי הים הקפואים האלטרנטיבה שקיימת היום בארץ היא רשת טיב טעם. המגוון של טיב טעם מתמקד בעיקר בשרימפס, קלמארי ומולים קפואים, ומדיניות המבצעים של הרשת הופכת גם אותם לנגישים ומשתלמים במחיר. חצי קילו שרימפס מקולף בגודל בינוני נמכר במבצע ב- 35.90 שקל, ושרימפס מקולף גדול ב 49.90 שקל ל-500 גרם. קילוגרם של מול שחור מבושל עולה 49.90 שקל.

פירות ים מסעדת קנקון. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
צדפות/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully