וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים בארה"ב? אולי אתם חייבים לשלם מס ירושה

ד"ר מיכאל בריקר

26.10.2017 / 8:00

ארצות הברית מטילה מס על עזבונו של אדם, לעתים גם אם הוא אינו אזרח אמריקאי. מי חייב במס זה ואיך אפשר לתכנן את ההשקעות כך שהחוב יופחת? מדריך

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
זוג מבוגר חותם על צוואה/ShutterStock

ישראלים, שמשקיעים בארה"ב, עלולים למצוא את עצמם חייבים במס עיזבון אמריקאי. ארה"ב מטילה מס על עזבונו (לא על היורשים) של אדם וכן מס על מתנות, כך שחל מס על כל העברת נכסים ללא תמורה מיחיד ליחיד אחר, אם כמתנה בחייו או כירושה במותו. אלה מסים שחלים בנפרד מהשאלה, האם חל מס הכנסה אמריקאי על הנכס או העברתו.

לאילו ישראלים רלבנטי מס העיזבון האמריקאי?

ישראלי, המתגורר בארץ ושאינו אזרח ארה"ב, חשוף למס העיזבון האמריקאי לגבי נכסים בבעלותו שמוגדרים כממוקמים בארה"ב. במקרה של ישראלי, שהוא גם אזרח אמריקאי (גם אם מתגורר בישראל) או ישראלי שמתגורר בארה"ב דרך קבע יחול מס העיזבון האמריקאי על כל נכסיו, גם כאלה שאינם בארה"ב. על ישראלי שמחזיק בגרין קארד ומתגורר בארץ חל אמנם מס ההכנסה האמריקאי, אך הוא יהיה חשוף למס עיזבון רק לגבי הנכסים שמוגדרים כממוקמים בארה"ב .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אילו סוגי נכסים חייבים במס העיזבון האמריקאי בפטירת ישראלי, הגר בארץ ושאינו אזרח ארה"ב?

מס העיזבון יחול רק על הורשת נכסים בבעלותו הישירה של המוריש שנמצאים בארה"ב. רשימת הנכסים בארה"ב עליה יחול המס כוללת נדל"ן, מיטלטלין דוגמת חפצי אמנות, תכשיטים או ריהוט, מזומנים המופקדים אצל ברוקר אמריקאי או בכספת בארה"ב, נכסים וחשבונות בנק עסקיים, מניות בחברות אמריקאיות, הלוואות לאמריקאים, אג"ח מוניציפלי ופוליסות ביטוח. לעומת זאת, מס העיזבון לא יחול על הורשת מזומנים בחשבונות בנק פרטיים בארה"ב, אג"ח קונצרני או אג"ח של ממשלת ארה"ב וסכומים המשולמים מכוח פוליסת ביטוח חיים אמריקאית על שם המוריש.

מהו שיעור מס העיזבון האמריקאי?

מס העיזבון חל על שווי הנכסים בעת פטירתו של המוריש. לענין זה, בכפוף לחריגים שיש לתכננם, חוב על הנכס דוגמת משכנתא על נדל"ן לא מפחית את שווי הנכס לחישוב מס העיזבון. להורשה על-ידי ישראלי יש פטור עד לסכום של 60 אלף דולר בלבד. מס העיזבון הוא פרוגרסיבי ושיעורו הוא מ-18% על הורשה של עד 10,000 דולר מעל לסכום הפטור ועד 40% במקרה של שווי נכסים בארה"ב בסכום של מיליון דולר ויותר מעל לסכום הפטור. זהו מס גבוה, ושיעורו 30% כבר כששווי הנכסים החייבים בארה"ב הוא 100 אלף דולר. בנוסף, חלק ממדינות ארה"ב מטילות מס עיזבון מדינתי, לדוגמא ניו יורק שבה יכול שיעור המס להגיע עד 16%.

האם יש פטור כלשהו אם היורשת היא אשתו של הנפטר (או בעלה של הנפטרת)?

ככלל, הורשה כזו חייבת במס עיזבון רגיל אלא אם כן היורשת אזרחית ארה"ב. אפילו בני הזוג בעלים משותפים בנכס יחול מס העיזבון על מלוא שווי הנכס, אם רכישתו מומנה עלי בן הזוג שניפטר.

הנשיא טראמפ בראיון לרשת TBN: לתת סיכוי לשלום עם הפלסטינים לפני העברת השגרירות לירושלים. רויטרס
רוצה לבטל את מס העיזבון. דונלד טראמפ/רויטרס

מה קורה בהורשה לנכדים?

במקרה כזה יש בארה"ב מס נוסף שצריך לקחת בחשבון, שנועד להתמודד עם תכנוני מס שנועדו לחסוך מס עיזבון בדילוג על דור.

האם אפשר לעקוף את מס העיזבון על ידי העברת הנכסים במתנה כשהמוריש עוד בחיים?

בארה"ב יש מס מתנות, שנועד למנוע את עקיפת מס העיזבון. מס המתנות חל באותם שיעורים. אולם, יש פערים בהגדרות של הנכסים החייבים במס עיזבון לעומת מס המתנות, כך שיש נכסים בארה"ב שבמקרה של פטירה יהיו חייבים במס עיזבון, אך ניתן להעבירם ללא מס מתנות לפני פטירת המוריש. כך, למשל, אפשר להעביר מניות בחברה אמריקאית, פוליסות ביטוח או קנין רוחני דוגמת פטנט שרשום בארה"ב מבלי להתחייב במס מתנות. כמובן, צריך בהעברות מעין אלה לבדוק גם את מס ההכנסה הישראלי ומס ההכנסה האמריקאי. לגבי נכסים בארה"ב אשר יתחייבו במס מתנה יש פטור של 148 אלף דולר לשנה במתנה לבן זוג נשוי שאינו אזרח או תושב ארה"ב.

אילו תכנונים נוספים אפשריים כדי להתמודד עם מס העיזבון האמריקאי?

חשוב לזכור, שלכל תכנון חובה לבחון את הוראות מס ההכנסה הישראלי והאמריקאי כך שחיסכון מס העיזבון לא יקים חבות מס הכנסה בישראל או בארה"ב. אפשרות אחת היא להחזיק את הנכסים האמריקאים שעליהם יחול מס העיזבון במסגרת חברה לא אמריקאית, שתוקם בישראל או במדינה אחרת. המניות בחברה הלא אמריקאית נחשבות נכס זר ולא חל על הורשתן מס עיזבון אמריקאי. כדאי לשקול בחירה למסות את החברה כחברה משפחתית, וככלל, עדיף להקים חברה כזו עם תחילת ההשקעות בארה"ב. אם יש גם נדל"ן בארה"ב, פתרון החברה הזרה יכול להיות בעייתי, כי לפי הוראות מס ההכנסה האמריקאי עלול הרווח ממכירת הנדל"ן להיות חייב במס יתר של כ-30%. במקרה כזה כדאי לשקול הקמת חברה לא אמריקאית שתחזיק בנכסים האמריקאיים שאינם נדל"ן ומתחתיה חברת בת אמריקאית שבה יהיו נכסי הנדל"ן (או חברה אמריקאית לכל נכס נדל"ן בנפרד). אפשרות נוספת היא הקמת נאמנות בלתי הדירה והעברת הנכסים האמריקאים אליה.

האם רפורמת המס של הנשיא טראמפ צפויה לשנות את מס העיזבון?

הנשיא טראמפ קורא בהצעתו לביטול מס העיזבון.

הכותב הוא עו"ד יועץ למשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' בתחומי המסים, חברות וממשל תאגידי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully