וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנת חנק: שימוש במוצץ קטן מדי עלול לסכן את חיי ילדיכם

5.12.2017 / 10:00

פעוטה בת חצי שנה שיחקה במוצץ המיועד לתינוקות עד גיל חודשיים בלבד, ואמה נחרדה לגלות שהמוצץ נתקע בפיה - בין החך לשפה: "היא לא הצליחה לבכות או לצעוק, הייתה עלולה להיחנק". החברה: "לאחר חודשיים צריך לעבור למוצץ עד גיל 6 חודשים בדיוק מהסיבה הזו"

צילום מסך

(בווידאו: המוצץ שנתקע בפיה של מאיה גרזון)

כל הורה בראשית דרכו יודע לשמור על ילדיו מפני חפצים קטנים ברחבי הבית: שארי פיצוחים או פופקורן, חרוזים או חלקי משחק של האחים הגדולים - אלה רק דוגמאות בודדות המסכנות את חיי הרך הנולד. ההורים מכירים היטב את הסכנות, מקבלים תדרוך עוד בבית החולים, ונתקלים ברענון נהלים בשלבים השונים של התפתחות הילד. אולם מעטים יודעים שקיימת סכנה הפוכה: שימוש במוצרים המיועדים לגיל לידה, בגילאים מאוחרים יותר, מסוכנים באותה המידה.

את הלקח המר הזה למדה שני גרזון, אם לפעוטה בת חצי שנה. לפני כשבועיים בשעה שהשגיחה על בתה מאיה בביתה בכפר יונה, הפעוטה שיחקה במוצץ של חברת מוצרי התינוקות MAM (מאמ), אותו קיבלה האם במתנה כשרכשה בקבוק מאותה החברה. המוצץ אמנם מיועד לשלבים המוקדמים, מגיל לידה עד גיל חודשיים, אבל כמו שקורה עם מוצרים רבים, הם ממשיכים ללוות את הפעוט זמן רב לאחר שסיימו את תפקידם לגיל הייעודי.

גרזון הניחה את הפעוטה בטרמפולינה, כיסא נדנדה לגיל הרך, וישבה לא רחוק ממנה, כשלפתע הבחינה בתנועות ידיים ורגליים מהירות של הבת. כשהתקרבה, ראתה שהתינוקת במצוקה. המוצץ, בשל צורתו הגלית והקטנה, נתקע בפיה בין החך לשפה, ומנע ממנה לבכות או לצעוק לעזרה. בינתיים הריר נאסף בפיה ואיים לחנוק אותה.

גרזן שיחררה את המוצץ בכוח, לקול צווחות התינוקת. "לא הצלחתי לשלוף את המוצץ והיא לא הצליחה להשמיע קול. זה נתקע לה בתוך הפה", סיפרה גרזון לוואלה! עסקים. "אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא הייתי מסתכלת עליה, אם היא הייתה בלול, למשל, ולא הייתי רואה את זה מיד".

מוצץ של MAM כמעט חנק תינוקת. שני גרזון, "צילום בטבע שלי"., באדיבות המצולמים
שני ומאיה גרזון/באדיבות המצולמים, שני גרזון, "צילום בטבע שלי".

מאות תגובות של אמהות מודאגות

שני גרזון: "הם צריכים לשים מדבקה עם אזהרה, שהמוצץ לא מתאים לגיל 3 חודשים ומעלה, ואז אנשים ישימו לב לזה"

גרזון פרסמה את סיפורה בקבוצת פייסבוק "תשעה ירחי לידה - הריון ביחד". "אני יודעת שאלו מוצצים לגיל הקטן יותר, קניתי כבר מלא מהסוג הגדול, אבל לא ידעתי שאלו יכולים להוות סכנה!", כתבה גרזון בקבוצה, "בנות, תזרקו את המוצצים הקטנים! לפח!!!".

הפוסט זכה למאות תגובות של אמהות מודאגות: "העפתי את כל המוצצים, מפחיד", כתבה אם אחת. אם אחרת ענתה: "זו לא פעם ראשונה שאני שומעת על מקרים כאלו בדיוק במוצצים של מאמ... צריך לעדכן את החברה". גרזון החליטה לא לעצור בקבוצות הפייסבוק, ואף פנתה אל החברה בבקשה שיזהירו אמהות אחרות: "המוצץ מוגדר 0-2", ענו לה. "לאחר חודשיים צריך לעבור למוצץ 0-6 שהוא עם אותה הפטמה בדיוק, כך שבפיו של התינוק אין הבדל, אך חיצונית הוא גדול יותר בדיוק מהסיבה הזו, כדי שהתינוק לא יוכל להכניסו לפה". עוד הוסיפו שההתפתחות של התינוק אינדיבידואלית, ויש כאלה שנשארים עם המוצץ 0-2 עד שלב מאוחר יותר.

למרות זאת טוענת גרזון כי "הם צריכים לשים מדבקה עם אזהרה - שהמוצץ לא מתאים לגיל 3 חודשים ומעלה, ואז אנשים ישימו לב לזה. מלא בנות כתבו שזה קרה להן. למה הצורה הזאת של המוצץ? זה מוצץ שאסור להתעסק איתו ברגע שהילד מושיט ידיים".

מוצץ של MAM כמעט חנק תינוקת. צילום מסך פייסבוק, צילום מסך
הפוסט של שני גרזון/צילום מסך, צילום מסך פייסבוק

"המוצץ מוגדר 0-2 בדיוק מהסיבה הזו"

מחברת אלפא קוסמטיקה, יבואנית מאמ לישראל, נמסר בתגובה למקרה כי "המוצץ מוגדר 0-2 מכיוון שהחלק החיצוני שלו קטן מאוד, על מנת שלא יכסה את כל פני התינוק כשהוא רק נולד. לאחר חודשיים צריך לעבור למוצץ 0-6, שהוא עם אותה הפטמה בדיוק, כך שבפיו של התינוק אין הבדל, אך חיצונית הוא גדול יותר בדיוק מהסיבה הזו - כדי שהתינוק לא יוכל להכניסו לפה.

"יש הורים שחושבים שה-0-6 גדול יותר גם בפטמה ולכן מחליטים על דעת עצמם להמשיך להשתמש במוצץ 0-2. אבל חשוב מאוד לעבור למוצץ 0-6 מכיוון שההבדל הוא חיצונית. כמו כן, מוצץ אינו משמש כנשכן או משחק, וחשוב לשים לב ולהשגיח שהילד משתמש בו כמוצץ ולא כמשחק.

"המוצצים של מאמ הם עם חורי אוורור, ולכן גם אם קורה מצב שהילד מכניס את כל המוצץ לפה, אין כל סכנה של חנק מכיוון שהחורים מאפשרים מעבר אוויר רציף. במקרה שכזה צריך לא להיכנס לפאניקה ולשלוף את המוצץ החוצה בזהירות. כל המוצרים של מאמ נבדקים טרם צאתם מהמפעל בחו"ל, ועוברים בדיקות מחמירות - והם עומדים בכל התקנים הבינלאומיים ובתקן הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully