וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגעתם לגיל הזהב ויצאתם לפנסיה? החיים שלכם לא נגמרו

צבי לניר

20.12.2017 / 8:30

העלייה בתוחלת החיים גרמה ליצירת משבר מעבר שלישי. אחרי הינקות וההתבגרות אנחנו צריכים להחליט איך לבלות שנים רבות מחוץ לעולם העבודה ולמצוא משמעות לחיינו. מדריך

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבת וואלה! NEWS, דנה ירקצי, מדווחת במהדורה המרכזית על משבר הביטוח הסיעודי של האזרחים הוותיקים)

חוק הפנסיה הראשון חוקק על ידי קנצלר גרמניה ביסמרק לפני כמאתיים שנה - תקופה בה תוחלת החיים הייתה נמוכה מהגיל שבו על פי החוק האדם היה זכאי לגמלת זקנה מהמדינה. במציאות של המאה ה-21 הפך החוק הזה לאבסורד. במציאות שבה אנו חיים העלייה הדרמטית בתוחלת החיים גרמה לכך שכבר עתה אנחנו צפויים לחיות כעשרים שנה ויותר לאחר גיל היציאה לפנסיה.

חוק היציאה לפנסיה יתבטל. הלחץ הציבורי לביטולו הולך וגובר. בארצות הברית הוא כבר בוטל והוא יתבטל גם בישראל. זו רק שאלה של זמן. אך זו טעות לבחון את בעיית היציאה לפנסיה רק דרך המשקפיים של משבר אקטוארי - חוסר האיזון שייווצר בין שנות העבודה ובין שנות החיים שלאחר היציאה לפנסיה. גם אם חוק הפנסיה יבוטל הבעיה האנושית של היציאה לפנסיה לא תתבטל.

היציאה לפנסיה מחייבת אותנו להתמודד עם שאלות ובעייות של הסתגלות אנושית חדשה שהאדם לא התנסה בה עד כה. זו לא רק פרידה ממקום העבודה, זו גם פרידה מהמוכר, מסדר היום שהורגלנו אליו ומאורח החיים שסיגלנו לעצמנו, זו גם פרידה מסימני הסטטוס וההזדהות שהגדירו אותנו. כל זה מתרחש במקביל או בסמוך לשינויים מהותיים אחרים בחיי האדם, המסמנים לנו שכל מה שהיה עד עכשיו - נגמר.

זוג מבוגרים יושבים מול מחשב. ShutterStock
להתכונן לשנים פעילות. קשישים/ShutterStock

פנסיה אינה רק עניין של גיל כרונולוגי

משבר שבו האדם ניצב בפני הסתעפות דרכים אישית ועומדות בפניו שתי אפשרויות - לעצב לעצמו סבב חיים חדש בעל משמעות או להשלים עם ההידרדרות האיטית במדרון

הבית מתרוקן בעקבות עזיבת הילדים ונוצרת תחושת הבית הריק. תחושת הריקנות הזאת מחריפה כשהיא נפגשת עם התחושה ש"כבר לא צריכים אותנו יותר". במקביל אנו נתונים לשינויים פיזיולוגים של תחילת תקופת הבלות הגופנית המואצת ועמה גם תודעת היותנו בני תמותה, שהזמן שהוקצב לנו אומנם התארך אך הוא סופי - תודעת המוות המתקרב ההופכת למוחשית.

מנקודת מבט אבולוציונית ניתן לטעון כי הטבע ברא אותנו לחיות רק שנים מועטות אחרי שנסיים למלא את התפקיד הביולוגי שלנו ולאחר שכבר תש כוחנו להמשיך ולעבוד את העבודות הפיזיות של העבר. כיום אנחנו חיים עוד שנים רבות אחרי שהחברה מאותת לנו כי מילאנו כבר את חובותינו לחברה והפכנו לגמלאים. השאלה הנותרת פתוחה היא מה היא המשמעות של אותם שנים שנוספו לנו?

זה משבר אנושי עם היבטים רבים, משבר שבו האדם ניצב בפני הסתעפות דרכים אישית ועומדות בפניו שתי אפשרויות - לעצב לעצמו סבב חיים חדש בעל משמעות או להשלים עם ההידרדרות האיטית במדרון שיוביל אותו להשלמה עם הזקנה ולהמתנה מפוחדת לסופיות חסרת תכלית. על מנת להתמודד עם המשבר הזה בהצלחה אנחנו צריכים תחילה להכיר ברב ממדיות שלו ולגבש לגביו תפישה כוללת ולא לראות בו רק משבר עבודה.

היציאה לפנסיה נקבעת כיום בחוק על פי גילו הכרונולוגי של האדם (בישראל, גברים בגיל 67 ונשים בגיל 62). אך לגבי רבים המשבר הזה יכול להתרחש עוד שנים לפני גיל היציאה לפנסיה. כבר בגילאי החמישים פלוס, אנשים שפוטרו ממקום עבודה לא תמיד מצליחים למצוא עבודה חדשה ובפועל הם כבר נכנסים למשבר הזה.

יש כאלה שתודעת המשבר הזה מגיעה אליהם רק לאחר שנהנו מהשנים הראשונות של הפנסיה כשנים "כיפיות" ורק בהדרגה מתחילה לחלחל בהם הרגשת הריקנות וחוסר התוחלת. המשבר לא פוסח גם על עצמאיים שחוק הפנסיה אינו חל עליהם אך הם חשים צורך פנימי להספיק עוד סבב חיים חדש של משמעות.

זהו משבר שעובר בצורה כזו או אחרת על כולנו. הוא אינו פונקציה של גיל כרונולוגי - הוא יכול להגיע אצל אנשים שונים בגילים כרונולוגיים שונים ובצורות אחרות. זהו משבר של מעבר בין תקופות חיים וכל מעבר כזה מונע מתהליכים של התנתקות ויצירת זהות ומשמעות אישית חדשה.

תקופה משמעותית חדשה או הידרדרות

במשבר המעבר השלישי אנחנו נדרשים ללמוד בעצמנו כיצד לבצע תהליכים אלה בצורה מודעת, ובמידה רבה לעשות אותו בניגוד למסרים שהחברה מעבירה לנו

הפסיכולוגים של ההתפתחות האנושית יודעים לספר לנו על שני משברי מעבר כאלה בחיי האדם. המשבר הראשון הוא משבר המעבר שבו מתעצבת אישיותו של התינוק כאישיות עצמאית ונפרדת מאמו. המשבר השני של ההיפרדות וההתגבשות מחדש של האישיות שלנו מתרחש בתקופת הנעורים וההתבגרות. בתקופת ההתבגרות מדובר בהתרת אישיותו של הנער מהתלות המשפחתית ומעבר למערכת זהות וקשרים עם קבוצת הגיל, כדי להפוך בהדרגה לחבר בעולם המבוגרים.

העלייה הדרמטית בתוחלת החיים יוצרת עתה צורך במעבר של משבר הפרדות והתארגנות מחדש בפעם השלישית בחיי האדם. ההצלחה בתהליך זה תקבע אם יצליח האדם לחוות תקופות חיים חדשה בעלת משמעות ואילו כישלון בתהליך יגרום להידרדרות מתמשכת של זקנה על תסמיניה - דוגמטיות, דפנסיביות, התעסקות כפייתית בעבר, שעמום, סבל ודיכאון.

את שתי תקופות משברי המעבר הקודמות, שעברנו בינקותנו ובהתבגרותנו, עשינו כשאנו משוחררים מהצורך להכיר ולהבין את התהליכים האלה באופן מודע. ההורים והסביבה החברתית המקיפה אותנו הם שהנחו אותנו כיצד לעבור אותם בהצלחה. לא כך בתהליך משבר המעבר השלישי. במשבר המעבר השלישי אנחנו נדרשים ללמוד בעצמנו כיצד לבצע תהליכים אלה בצורה מודעת, ובמידה רבה לעשות אותו בניגוד למסרים שהחברה מעבירה לנו על כך שהמעבר לפנסיה מסמן גם את המעבר לזקנה.

הכותב הוא חוקר, יועץ ומרצה, הנשיא המייסד של מכון "פרקסיס". פרסם לאחרונה את הספר " עת התבונה – הגיל החדש בחיי האדם" המפרט דרכי התמודדות עם משבר ההיפרדות וההתארגנות מחדש בגיל השלישי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully