וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: 82% מההון שנוצר ב-2017 - הגיע רק לידי 1% מעשירי העולם

22.1.2018 / 16:15

על פי דוח של ארגון הצדקה העולמי "אוקספם", הונה של המחצית הענייה של אוכלוסיית העולם לא גדל כלל. הדוח מפורסם במקביל לפסגת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס

פלסטינים עניים ברצועת עזה, 2017. AP
עוני/AP

הפער בין עשירי העולם לעניים הולך ומתרחב. אתר החדשות הבריטי, ה-BBC, מדווח כי דוח של ארגון הצדקה העולמי אוקספם מעלה כי בשנת 2017 הגיע 82% מההון שנוצר ברחבי העולם לידי ה-1% העשירים ביותר באוכלוסיית העולם. על פי הדוח ברמת ההון אותה מחזיקה המחצית הענייה של אוכלוסיית העולם לא חל כל שינוי.

ארגון הצדקה אמר כי נתונים אלה מצביעים על כך שהמערכת הכלכלית העולמית היא מערכת כושלת. לטענת הארגון האשם בכך נעוץ בהתחמקויות מתשלומי מסים, השפעה של חברות הענק על מדיניות כלכלית, שחיקה בזכויות העובדים וצעדי התייעלות הננקטים על ידי החברות השונות.

בדוח שהגיש בשנה שעברה טען הארגון כי 8 האנשים העשירים בעולם מחזיקים בהון השווה לזה אותו מחזיקה המחצית הענייה של אוכלוסיית העולם. כעת מתקן הארגון את נתוניו ומציב את מספר העשירים המחזיקים בכמות זו של הון על 61. השנה, טוען הארגון עומד מספר זה על 42.

הכנות אחרונות לכינוס הפורום הכלכלי בדאבוס. AP
נושא האי שוויון נדון תדיר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס/AP

ביקורת על איסוף הנתונים

"הדוח בשנה שעברה היה מבוסס על המידע הטוב ביותר שהיה זמין באותו זמן"

מנכ"ל אוקספם, מרק גולדרינג, מסביר את תיקון זה בנתוני הדוח בכך שכעת נאסף מידע אמין יותר. "הדוח בשנה שעברה היה מבוסס על המידע הטוב ביותר שהיה זמין באותו זמן", אמר גולדרינג. "אך לא משנה באיזו צורה מסתכלים על זה - מדובר ברמה לא מקובלת על הדעת של אי שוויון".

הדוח של אוקספם מפורסם במקביל לפגישות הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. נושא האי שוויון הכלכלי בעולם מדובר רבות בפסגה זו אך לטענת גולדרינג "השיח בנושא מתפוגג במהרה מול ההתנגדות הראשונה בה הוא נתקל".

דוחות הארגון זוכים לביקורת על צורת איסוף הנתונים כפי שמודגם בשינוי נתוני השנה שעברה. טענה נוספת היא שמדובר בנתונים קשים לאיסוף, מכיוון שמצד אחד העשירים לא נוטים לפרסם את כל רכושם ואילו מצד שני הנתונים הסטטיסטיים הנאספים במדינות העניות מועטים. אך גם המבקרים מסכימים על כך כי הנתונים מראים כי קיים חוסר שוויון עולמי הולך וגובר - המסר אותו מעביר הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully