וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא תשלמו מס פעמיים: המושג הפנסיוני שאתם חייבים להכיר

איתמר שניר

21.2.2018 / 10:00

למרות השנאה הישראלית "לצאת פראייר", כשזה מגיע לנושא הפנסיה רבים מאיתנו משלמים בלי לדעת כפל מס על הקצבה. הכרת מושג פשוט עשויה לחסוך לכם הרבה כסף. מדריך

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

הדבר השנוא ביותר על הישראלי הממוצע הוא לצאת פראייר. אף אחד לא אוהב לשלם יותר על כרטיס הטיסה לחו"ל, להישאר בעבודה אחרי שכל האחרים הלכו, לתת לרכב אחר להשתלב בנתיב הנסיעה או לשלם במסעדה על מנה שלא הייתה מוצלחת.

והנה, דווקא באחד התחומים החשובים והמשמעותיים ביותר בחיים, מרבית האנשים "נופלים" ויוצאים פראיירים. בישראל 2018, עידן שבו הידע נגיש יותר מאי פעם, יש עשרות אלפי גמלאים שמשלמים כפל מס ומפסידים סכומים גדולים של כסף.

בחוקי הפנסיה בישראל קיים מונח בשם "קצבה מוכרת", אשר מטרתו היא ליצור צדק והיגיון בתשלומי המס לרשויות. הרעיון המרכזי העומד מאחורי הקצבה המוכרת הוא פשוט: היכן ששילמתם מס - לא תשלמו מס פעם נוספת. מכיוון שאנשים רבים יוצאים לפנסיה בלי להכיר לעומק את חוקי הפרישה, הם לא מודעים לקיומה של הקצבה המוכרת - ולא פעם נוצר מצב שבו הגמלאי משלם כפל מס.

רואת חשבון. ShutterStock
על חלק מהקצבה כבר שילמתם מס/ShutterStock

הקצבה המוכרת - כך תימנעו מכפל מס

הנה דוגמא: התגמולים לפנסיה של כל שכיר מגיעים משני מקורות - אחוז מסוים מופרש על ידי המעביד, ואחוז מסוים מופרש על ידי העובד. על החלק שהעובד מפריש - וזאת חשוב לדעת - יש הטבת מס של 35% זיכוי במס (כלומר החזר מס), עד לתקרת שכר בגובה 8,700 שקל. אם ניקח עובד ששכרו החודשי הוא 8,700 שקל, ומתוכו הוא מפריש לפנסיה 7% - כלומר 600 שקל - הוא יקבל עבור הסכום שהפריש הטבת מס בגובה 35% בתלוש המשכורת שלו. לעומת זאת, איש היי טק שמרוויח 25 אלף שקל בחודש ומפריש 7% (כ-1,800 שקל), ייהנה מהטבת מס רק על 600 השקלים הראשונים - שכן, כאמור, יש תקרה להטבת המס.

אתם בוודאי שואלים: אז מה קורה עם 1,200 השקלים הנותרים? התשובה פשוטה - ומפתיעה. אותו עובד מפריש כל חודש סכום נכבד מכיסו האישי (כסף שגם שולם עליו מס), וכאשר אותו עובד ייצא לפנסיה, הוא יתחיל לקבל פנסיה חודשית מסך ההפרשות, וישלם עליה מס. נוצר מצב אבסורדי של כפל מס: לאורך השנים הוטל מס חודשי על 1,200 השקלים הללו, וכעת - כשהעובד הופך לגמלאי ומתחיל לקבל פנסיה - הוא משלם על הפנסיה שלו מס, ולמעשה המדינה ממסה אותו פעמיים.

לפני שאותו היי טקיסט לשעבר מתייאש - יש אור בקצה המנהרה. מי שיוכיח למס הכנסה כי אכן יש לו כספים המוגדרים קצבה מוכרת יוכל להימנע מכפל המס ולקבל את הכספים כשהם פטורים ממס. לכן, בעת הפרישה לפנסיה ואף מעט לפניה מומלץ להקדים תרופה למכה - להתייעץ עם איש מקצוע ולנקוט את הצעדים הנדרשים - כך תוכלו לחסוך כסף רב.

הכותב הוא בעלים של משרד רואה חשבון המתמחה במיסוי פרישה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully