וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטתם לפתוח עסק? כך תבנו תוכנית עסקית מוצלחת

תמי אור

22.2.2018 / 8:50

הקמת עסק עצמאי כוללת יותר מפתיחת תיק במס הכנסה והוצאת חשבוניות. על מנת להצליח ולשגשג עליכם לבנות תוכנית עסקית מפורטת. מה צריכה לכלול התוכנית? מדריך

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

הרעיון לפתוח עסק עצמאי מושך אנשים רבים השואפים לחיות את החלום ולהיות בוס לעצמם, בלי שיגידו להם מה לעשות, איך ומתי. רוב האנשים יודעים מהם השלבים לפתיחת העסק מבחינת פתיחת תיק במס הכנסה, הוצאת חשבוניות וכדומה, אך מעטים מכינים לעצמם תוכנית עסקית, שתבהיר את עתיד העסק, התנהלותו השוטפת וניהול תזרים נכון של הכסף של העסק.

אז מה היא בעצם תוכנית עסקית? תוכנית עסקית נועדה לבחון אם העסק שאתם רוצים להקים הוא בעל התכנות כלכלית או שמא עדיף לחשוב על כיוון אחר. התוכנית נועדה גם לתת למשקיעים את ההכוונה האמתית וההבנה - האם כדאי להם להשקיע בעסק שלכם. תוכנית זו יכולה גם להתאים לעסק קיים שרוצה להבריא או לייעל את עצמו.

תוכנית עסקית טובה תענה על מספר שאלות:

● מה החזון שלי? מה אני רוצה למכור?
● כמה אני רוצה להצליח?
● מי קהל היעד שלי?
● מהו המחזור העסקי רצוי?
● מהן הוצאות העסק מול ההכנסות ?
● איך התכנון מתממש בשטח?

איך עושים זאת? כדי לתת לכם את ההכוונה הטובה ביותר, אספנו מספר טיפים, שיעזרו לכם בהכנת התוכנית העסקית שלכם.

חישוב הכנסות והצעות של בית עסק. ShutterStock
חשבו מה הוצאות ההקמה וההוצאות השוטפות/ShutterStock

גבשו רעיון לעסק חדש

מה הרעיון שאתם רוצים למכור? איזה מוצר או שירות אתם למעשה תמכרו ללקוח? האם מדובר במוצר פיזי, או האם מדובר בשירות ייחודי אותו יקנה הלקוח?

הכינו תמצית מנהלים ותיאור של הרעיון העסקי

מי אתם? גבשו סוג של קורות חיים, ספרו אודות היזמים, המקימים של העסק. ספרו על העבר שלכם, מהן הנקודות החזקות שלכם ומהי המומחיות שלכם. תארו את עצמכם. תארו גם את הרעיון של העסק - מהו הרעיון עצמו, מה המטרות שלו, מהו החזון שלכם ומדוע למעשה אתם רוצים להקים את העסק הספציפי הזה?

בחינת התחום והענף

בידקו כמה אנשים בארץ מנהלים עסק דומה לשלכם. איספו מידע על התחום/המוצר ובידקו את מגמות השוק. לדוגמא: מה הרווח הגולמי בענף והאם התחרות בתחום גדולה או קטנה. בצעו מחקר אודות הענף שלכם, התחום שלכם, ובידקו מה התוצאות והאם כדאי לכם לפתוח עסק בתחום זה.

הגדירו את קהל היעד שלכם

חשוב שתגדירו מי קהל היעד המתאים למוצר שלכם ובעיקר עם מי תרצו לעבוד. האם זה קהל מבוגרים, ילדים או כללי? הגדרת קהל היעד חשובה מאוד מכיוון שהיא הדרך למצוא בשלב הבא את האסטרטגיה לשיווק שלכם. חשוב להגדיר כמה פרמטרים להגדרת קהל היעד: מגדר, גיל, אזור מגורים גאוגרפי, הכנסה ממוצעת ועוד.

גבשו את המודל העסקי

עליכם לבנות את המודל העסקי שמרכיב את החלק שנקרא "הכנסות". כאן אתם כותבים את הדרך בה החברה/העסק שלכם יניב כסף. אפשר לבנות מודל עסקי בתבניות אקסל, בתזרימים, או אפילו לכתוב בטבלה פשוטה. חשוב להבין מתוך המודל, מה הרווח של המוצר ובתוך כמה זמן נוכל להחזיר את ההשקעה בעסק.

בניית מודל S.W.O.T

מודל זה משמש עד היום בכל תוכנית עסקית. הוא מתאר את החוזקות החולשות, ההזדמנויות והאיומים (strengths, weaknesses, opportunities, and threats) שיש לעסק. הכינו את כל אחת מהקטגוריות הללו עד תום, כי ברגע שהכול יהיה מולכם, יהיה לכם הרבה יותר קל לדעת איפה אתם עומדים ומול מי.

הכינו אסטרטגיה שיווקית

לעיתים מתבלבלים בין המונחים מכירות ושיווק, אבל יש הבדל מהותי ביניהם. באסטרטגיה שיווקית אתם למעשה קובעים מהי דרך העל שתוביל למכירות, איך יחשפו לקוחות פוטנציאליים למוצר שלכם, איך יגיעו אליכם לקוחות בנגישות קלה יותר ואיך תגרום למוצר שלכם לנראות בה אתם חפצים? מדובר בבניית מפת שיווק, שלמעשה תפרוש את הדרכים שבהן תגרמו למודעות למוצר שלכם. מכאן הדרך לפרסום וכתוצאה ממנו למכירות - תהיה קלה יותר.

בחור חתיך עם אוזנייה. ShutterStock
איך אתם מתכוונים למכור את המוצר שלכם?/ShutterStock

איך למכור?

שלב המכירות למעשה הוא השלב הסופי של איך אתם מביאים את המוצר ללקוח וגורמים לו לקנות אותו. לאחר שבניתם אסטרטגיה שיווקית ויצרתם מודעות בקרב הלקוחות שלכם למוצר החדש, תוכלו לממש את העסקאות הלכה למעשה. בתוכנית המכירות עליכם לכתוב איך אתם מתכוונים למכור את המוצר שלכם, באיזו דרך ובאיזו גמישות. האם המוצר שלכם יימכר בכל מחיר? רק טלפונית? ועוד.

בנו את התחזית הפיננסית שלכם

זהו שלב קריטי בו אתם נדרשים לבחון היטב את הקמת העסק ולהבין מהן ההוצאות הראשוניות שאותן יש לקחת בחשבון כדי שהעסק ייפתח - אלו נקראות "הוצאות ההקמה". לאחריהן, יש את הוצאות התפעול וההנהלה, שהן ההוצאות השוטפות. זכרו, שלפחות ב-3 החודשים הראשונים אין ודאות שתהיה לכם הכנסה. הוצאות אלו צריכות לכלול, לדוגמא, השקעה ברכוש קבוע, הוצאות כוח אדם, הוצאות שיווק ופרסום, הוצאות הנהלה ותפעול שוטפות. אתם צריכים לבנות תחזית לפחות לשלוש שנים כדי לצפות קדימה איך העסק עתיד להראות.

מבנה הארגון וכוח אדם

כאן, עליכם לבנות תרשים של כוח האדם בתוך הארגון. מי ינהל, מי ימכור, מי יעבוד בשירות לקוחות, מי כפוף למי וכו. לתרשים זה יש להכניס כמובן את החלק שמסביר על הוצאות שכר עבודה. כמה כל עובד ירוויח בחודש, מה עלות המעביד, כמה יעלה לכם לחודש וכמה יעלה לכם אותו עובד שנתי.

תכנון לוחות זמנים

תכנון לוחות זמנים חשוב מאוד לביצוע התוכנית. ללא לוחות זמנים התוכנית עלולה להפוך לתוכנית מגירה. עליכם לקבוע יעדים לכל אחד משלבי התוכנית ולקבוע אבני הדרך באותו הפרויקט. לאחר בניית התוכנית תקבלו את התשובות ותדעו האם כדאי לכם להקים את העסק, מהי הדרך הנכונה לבצע את ההקמה, במה אתם צריכים להתמקד ותוך כמה זמן תחזירו את ההשקעה.

הכותבת היא דוקטורנטית לפסיכולוגיה עסקית וייעוץ עסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully