וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית הממשלה ל-2018: מה מבטיחים המשרדים והאם יצליחו לקיים?

25.2.2018 / 14:31

קמפיין לחיסכון במים, הגדלת מערך האשפוז, וכמובן הגדלת מספר הדירות ומלחמה ביוקר המחייה. משרדי הממשלה מציגים תוכניות רבות - אך לא ברור אלו מהן יצליחו לשפר את חיי האזרחים. פרשנות

צילום: מאצ'י הוף, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיוווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על כינוס ועדת סל התרופות)

משרד ראש הממשלה הציג הבוקר (ראשון) את תוכנית העבודה של משרדי הממשלה והרשויות הממשלתיות, באופן המאפשר ליחידת בקרה מיוחדת במשרד ראש הממשלה לאמוד את הישגי המשרדים הממשלתיים ביחס לתוכניות. היעדים הכלליים של המשרדים ידועים: משרד השיכון פועל במרץ להגדלת מספר הדירות; משרד מהאוצר יפעל בשנה הקרובה בעיקר לעמידה ביעדי התקציב ומהלכים להפחתת יוקר המחייה; וגם משרד הכלכלה פועל להפחתת יוקר המחייה, באמצעות העלאת רמת התחרות בתחום הצריכה.

בנוסף מציג המשרד צעדים נמרצים להעלאת הפריון בתעשייה ושיפור מצב התעסוקה, במגזרים בהם שיעור האבטלה גבוה. אחד היעדים המרכזיים שלו הוא שיפור דירוגה של ישראל במדד העולמי של עשיית עסקים, מדד בו נמצאת ישראל במקום ה-130 מתוך 190 מדינות. המשמעות היא שישראל היא אחת המדינות שבה קשה יחסית להקים ולנהל עסק.

אילוסטרציה. ShutterStock
המשרד להגנת הסביבה מתכוון להגדיל את היקף מחזור הפסולת העירונית/ShutterStock

במשרד להגנת הסביבה מתכוונים להגדיל מעט את היקף מיחזור הפסולת העירונית ולשפר את איכות האוויר. אשר למשימות העיקריות של המשרד לביטחון פנים, מדובר, כמובן, בהגדלת רמת הביטחון והמלחמה בפשיעה.

אבל הדוח מגלה שיש למשרד גם משימות נכבדות בתחום שיפור התדמית: הוא מתכוון להשלים השנה מסמך אסטרטגי למיתוג המשרד, ולהשקיע ב-3 קמפיינים, 6 סרטוני הסברה וליזום לא פחות מ-24 מכתבות יזומות. באופן לא מפתיע, המשרד אינו מפרט כמה כסף הוא מתכוון להשקיע במשימות החשובות האלה.

יהיו מספיק מיטות אשפוז?

משרד התחבורה מבטיח ירידה של 60% במחירי הנסיעה לירושלים מהערים המרכזיות, וירידה של 40% במחיר הממוצע של נסיעה לתל אביב

חלק גדול מהתוכניות המוצגות במסמך מפרטות אלפי פעולות ויוזמות ממשלתיות, אבל קשה ללמוד מהן כיצד הן צפויות להשפיע על חיי האזרחים. כך, למשל, מתאר משרד הבריאות תוכניות פיתוח והגדלת מערכי האשפוז - אבל אין דרך לדעת מה תהיה השפעת המהלכים האלה, אם בכלל, על מצוקת האשפוז הגוברת, נוכח העובדה שמספר המיטות בבתי החולים בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי, ביחס לאוכלוסייה, הגדלה מהר יותר ממרבית מדינות המערב.

המשרד אינו מציג גם פתרון למצוקה ההולכת וגוברת בהמתנה לתורים לרפואה מקצועית. גם משרד השיכון, המבטיח הגדלה של מספר הדירות העומדות לרשות זכאי הדיור הציבורי, אינו מספק תחזית לקצור תורי ההמתנה לדירות.

חלק מהמשרדים מספקים בכל זאת תחזיות אופטימיות: משרד התחבורה מבטיח ירידה של 60% במחירי הנסיעה לירושלים מהערים המרכזיות, וירידה של 40% במחיר הממוצע של נסיעה לתל אביב. משרד החינוך מספק כדרכו מדדים לשיפור בשיעור הזכאים לבגרות ובציוני בחינות המיצ"ב.

אחת הבעיות עמן תצטרך המדינה להתמודד בוודאות היא המחסור הצפוי במים. תוכניות רשות המים מגלות כיצד מתכוונת הרשות להתמודד עם הבעיה. בשלב זה לא מתכננים הקמת מתקני התפלה נוספים, למעט המתקן המתוכנן בגליל המערבי, שמועד הקמתו אינו ידוע עדיין. על המחסור הצפוי מתכוונת הרשות לגשר באמצעות העלאת תפוקתו של מתקן ההתפלה בנחל שורק, הגברת קידוחים - ובעיקר קמפיין פרסומי שאמור לשכנע את כולנו להפחית את הצריכה ב-5 מ"ק לחודש.

תוכנית העבודה של משרד האנרגיה מהמרת נגד שער הדולר. המשרד צופה ירידה של 10% בתמלוגי הגז הטבעי שמקבלת המדינה, כתוצאה מירידה צפויה בשער זה. אגב, מתוכניות המשרד עולה שאין שם עדיין תחזיות של צריכת הגז בישראל, אך המשרד מתכוון להשקיע בעריכת תחזית כזו. ואיזו תחזית מעניינת נוספת מצאנו? ב-2020 תרושת המדינה, על פי תוכנית המשרד, בתחנות טעינה למכוניות חשמליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully