וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בענף האופנה: כך קורסים גם העסקים הקטנים

13.3.2018 / 8:00

העסקים הוותיקים בסכנת סגירה, המוכרים בחנויות חוששים לאבד את הפנסיה שלהם והדיונים על אופיו של המאבק לא פשוטים. העסקים הקטנים בענף ההלבשה מנסים לשרוד במציאות כלכלית חדשה: "אם לא הייתה לי חנות, הייתי קונה בעצמי באינטרנט"

צילום ועריכה: יותם רונן

(בווידאו: עובדי ענף הטקסטיל בהפגנה בדרום תל אביב בשבוע שעבר)

רחוב ביאליק ברמת גן ידע ימים מפוארים מאלה: עשרות חנויות אופנה יוקרתיות נפתחו, לקוחות נאמנים מרחבי העיר והאזור פקדו את המקום, ועוד ועוד בתי עסק ביקשו לקבוע משכנם בסביבתו. מי שגדל בעיר מספר שהיום אי אפשר לזהות את הרחוב הקשיש. תנועת האנשים שכחה, חנויות נסגרות, היבוא האישי החליף את החנוונים הוותיקים. הסוחרים המעטים שנותרו בו אינם אופטימיים. לכולם סיפור דומה, לכולם עתיד עגום: הצרכן הישראלי מעדיף לקנות אונליין, שם זול יותר. כל מי שהתראיין לכתבה ביקש להישאר בעילום שם. זה לא הפחד מהחשיפה, אלא החשש האמיתי שהספקים יקראו את הכתבה ולא יסכימו למכור סחורה.

שולה, שם בדוי, מחזיקה כבר 65 שנים חנות אופנה ברחוב. העסק עבר אליה בירושה מהוריה, אותו ירשו גם הם מהוריהם. דרך חלון הראווה הקטן היא זוכרת ימים אחרים. שפע קונים, תסיסה צרכנית, אווירה עליזה. "פעם חנות הייתה מחזיקה 10, 20 ואפילו 30 שנה, היום הן מתחלפות כל כמה חודשים". היא מספרת בעצב כיצד הקולגות נעלמו מהרחוב. לשיטתה לצד העלויות הגבוהות של העסק, שכר דירה, ארנונה, תשלומים לעובדים, מתקיימת תחרות בלתי אפשרית: "כל אחד מייבא לעצמו בגדים היום, גם אני הייתי עושה ככה אם לא הייתה לי חנות". הלקוחות הקבועים מספרים לה כיצד זול יותר לקנות באינטרנט או אם אין ברירה, לנסוע לטורקיה או יוון, להביא סחורה במזוודה. "סחורה בזול, בלי כל ההוצאות שאנחנו סופגים".

למרות הלקוחות הנאמנים שזוכרים עוד מילדות את החנות הוותיקה, היא מספרת על תנועת אנשים שהולכת ופוחתת עם השנים. "אין ספק שהעבודה ירדה משמעותית, כל הזמן זה בירידה והירידה לא עוצרת. לפני 10 שנים ואפילו 20 שנה, העבודה הייתה יום ולילה". לדבריה הצרכנים היום חשדנים יותר ומוציאים פחות בקלות, "נכנסים ושואלים אם יש את זה או את זה, ולאיזה גיל ואיזה מספר וכמה זה עולה, ואז אומרים 'ראיתי באינטרנט ב-20 דולר'. או אומרים לי שאנחנו גנבים, וכבר כמה הוצאות יש לנו". היא מצידה לא מתווכחת. שיקנו באינטרנט, היא אומרת, שם באמת זול יותר, "השאלה באיזו איכות הבגד".

הפגנה של ענף האופנה. יותם רונן
"80 עסקים בסכנת קריסה". עובדי ענף הטקסטיל בהפגנה/יותם רונן

מציאות עגומה

"אין עבודה בכלל. יש ימים שיש תנועה, אבל זה לא כמו פעם. פעם הקופות היו ברמות יפות, היום הקופות ירדו בחצי"

לא רחוק משם, חנות אופנה נוספת המוכרת הלבשה לכל המשפחה. החנות קיימת למעלה מ-20 שנה, גם כאן מדובר בעסק משפחתי. "יש פה ימים שממש מת, כמו היום" אומרת אחת המוכרות, "אין עבודה בכלל. יש ימים שיש תנועה, אבל זה לא כמו פעם. פעם הקופות היו ברמות יפות, היום הקופות ירדו בחצי". גם אצלה מתנהל דיאלוג דומה עם הצרכנים "יש לי פה לקוח שהיה קונה המון אצלנו ומאז שהתחילו קניות באינטרנט הוא קונה רק שם. לילדים, לאישה, לעצמו, הוא כבר לא נכנס לחנויות. שם עדיף. נגיד הוא מצא נעל של ניו באלאנס, שמוכרים ב-500 שקל בארץ, הוא קנה אותה ב-150 שקל באינטרנט. הייתי בשוק, ביקשתי שיזמין לי גם". ומול המחירים הנמוכים אין להם, לעסקים הקטנים, באמת מה לעשות. "אין לנו פרסומות הרי", המוכרת מסבירה באורך רוח, "אז מדי פעם אנחנו יוצאים במבצעים קטנים, 5 שקלים פה, 5 שקלים שם, שיראה טוב ללקוח". המשפחה מחזיקה בשתי חנויות באזור. לדבריה החנות השנייה במצב קשה הרבה יותר. "אין שם קהל בכלל, האזור מת, זה אזור שלא עובד".

אתי מתקרבת לשנות ה-80 לחייה. שעת צהריים ברחוב, המולת יום, אולם היא יושבת בחנות לבדה. איש לא נכנס כבר שעות ארוכות, רק מוכר מהחנות ליד, שיושב ומסביר לה שהכול היום באינטרנט. לפני שנים ספורות אתי החזיקה רשת גדולה של חנויות בגדים מצליחה בכל אזור המרכז. הקשיים הכלכליים, המצב הבריאותי והחיים עצמם הכריעו אותה. החנויות נסגרו אחת אחרי השנייה. כעת אפילו פנסיה לא נשארה לה. "אני מאוד אוהבת את העבודה", היא ממהרת להדגיש, "אבל אני חושבת לסגור, זאת האמת. רק מפסידים עכשיו".

את הבגדים בחנות היא מעצבת בעצמה ומייצרת בארץ. "זו אופנה כחול לבן", היא מתגאה ומסבירה מיד שסגירת החנויות ברשת הובילה לקושי גדול עוד יותר. "לעצב לחנות אחת עולה פי כמה מאשר לכמה חנויות". ומדובר בחשבון פשוט: החלק היקר הוא ייצור הדגם, וככל שמכינים ממנו עותקים רבים יותר, כך העלויות של כל פריט יורדות. "אם אני מבקשת פריט מצומצם, 100 יחידות נניח, במקום 1,000 המחיר עולה פי 4". גם היא מספרת שזה לא אותו הרחוב. "לאחרונה נסגרו לפחות 22 חנויות ברחוב" סיפר לוואלה! עסקים חבר מועצת עיריית רמת גן, עו"ד רועי ברזילי. לדבריו, לא מדובר רק בחנויות אופנה, אלא בתי עסק נוספים, עסקים קטנים מתחומים שונים, אבל את המכה הכואבת ביותר ספגו חנויות האופנה. "מדובר בלא מעט חנויות אופנה ותיקה וחנויות ותיקות".

המצב הקשה של חנויות האופנה ברחוב ביאליק ברמת גן משקף מציאות עגומה. כ-80 חברות אופנה נמצאות בסכנת קריסה. כך עולה מנתונים שאספה חברת המידע העסקי CofaceBdi. רק בחודש שעבר רשת האופנה הוניגמן נכנסה להקפאת הליכים, זמן קצר אחרי שרשת הלואו-קוסט יפו תל אביב נקלעה למצב דומה. המשבר אינו פוסח על אף אחד, מדובר הן ברשתות הגדולות והן בחנויות עצמאיות וחנויות מעצבים. מדובר בחברות שנמצאות בדרגות סיכון 8-10, דרגות הסיכון הגבוהות ביותר במדד הסיכון של CofaceBdi (בדירוג של 1-10). יתרה מכך, למעלה מ-68% מהחברות בתחום האופנה נמצאות בדרגות סיכון מעל הממוצע של 7-10. יצוין כי סך החברות בענף עומד על 890.

הפגנה של ענף האופנה. יותם רונן
צעדים ראשונים להקמת תנועה לעידוד ענף האופנה. הפגנת ענף הטקסטיל בשבוע שעבר/יותם רונן

"המאבק נובע מחוסר השיוויוניות"

בתוך כך בשבוע שעבר מאות עובדים מענף הטקסטיל בארץ הפגינו ברחוב יפו בדרום תל אביב. המפגינים קראו לבטל את המיסוי על הסחורה בדומה לפטור ממס על ייבוא האישי. ערב ההפגנה נערכו דיונים סוערים בקבוצות סגורות ברשתות החברתיות בין בעלי העסקים על אופי ההפגנה: "אסור להפריד בין העסקים הקטנים לרשתות, צריך להראות כוח משותף", כתב אחד הסוחרים ואחר הוסיף: "בבקשה לא לצעוק צעקות בעד או נגד ביבי, אנחנו חייבים להיות א-פוליטיים". "ההפגנה היא יריית הפתיחה לתהליך הבראת ענף האופנה", כתב שלישי.

בכיר בעולם האופנה, המחזיק במותגים מוכרים ומעסיק אלפי עובדים פנה לסוחרים והביע סולידריות: "חברים יקרים, אני יודע שיש חלק בינכם שרואים בנו מתחרים ויודע שחלק מסתכלים עלינו בחשדנות, אני מבקש להדגיש, אני לא התחלתי את העסק שלי מירושה שקיבלתי מאבא עשיר, התחלתי את דרכי מדרום תל-אביב, הייתי סוכן בדים", כתב ערב ההפגנה. "המאבק הזה של כולנו, המאבק הזה נובע מחוסר שוויוניות, לא יכול להיות שחברות מהעולם ימכרו בארץ בלי מע"מ ואנחנו כולנו נמכור פה עם מע"מ. אנחנו כולנו רוצים גם למכור עד 75 דולר לצרכן בלי מע"מ, זה מגיע לנו". לסיום ביקש לחזק את המפגינים: "אני אתכם במאבק הזה, אני אעזור במסגרת החוק בהכול, אני שהייתי נער בשכונה כשהיו מכות של חבורות, לא פחדתי לקבל מכות והייתי הראשון להרביץ! אני אעשה הכול למעני ולמענכם שנוכל כולנו להתפרנס בכבוד".

מיסוי על יבוא אישי באינטרנט במדינות העולם. עיבוד תמונה
מיסוי על יבוא אישי באינטרנט במדינות העולם/עיבוד תמונה

אמש המחאה עלתה שלב. לוואלה! עסקים נודע שהנהגת המאבק חותרת להקים תנועה לעידוד האופנה בישראל. אתמול נערכה פגישה ראשונה והנהגת המאבק עדיין לא הגיעה להסכמות לגבי אופי התנועה, בימים הקרובים צפויים מפגשים נוספים לגיבוש אסטרטגיה. "המחאה שלנו והדרישה שלנו היא לא לבטל את הפטור ממע"מ על רכישה אונליין". סיפר ניצן מאיר, ממובילי מחאת האופנה "אנחנו מבקשים את האפשרות לסחר הוגן, את הפטור שמקבל הסיני בטענה של מהלך להורדת יוקר המחיה, אנחנו מבקשים שיתנו לנו, היצרנים הישראלים, ואנחנו נוריד את יוקר המחיה".

הקריאה של כולם אחידה. להשוות בין תנאי הקנייה של צרכנים פרטיים בחנויות הסחר המקוון בחו"ל לבין היבואנים והיצרנים. בעולם המגמה דווקא הפוכה. הנטייה היא לבטל את הפטור שניתן לייבוא האישי. איגוד לשכות המסחר בישראל פרסם בתחילת השנה השוואה מקיפה בין גובה המס על היבוא האישי בין מדינות העולם. כך למשל באוסטרליה בתחילת יולי יבוטל הפטור לחלוטין. במדינות האיחוד האירופי קיים פטור עד גובה של 26 דולר, אולם תכנית מקיפה צפויה לבטל לחלוטין סכום זה עד ינואר 2021. בארצות הברית שיטת המיסוי שונה מעט, ועד סכום של 800 דולר ניתן פטור כולל, אולם לא מדובר במע"מ והמס משתנה בין המדינות השונות. בנורבגיה וניו זילנד הפטור עד גובה של 43 דולר, בצ'ילה הפטור עד 30 דולר, בבריטניה עד 20 דולר ובקנדה עד 16 דולר לא כולל ספרים, מגזינים, טבק ואלכוהול. בשוויץ הפטור ניתן על הסכום הנמוך ביותר, 5 דולר בלבד.

איפה מעדיפים לקנות בגדים. עיבוד תמונה
איפה הצרכנים מעדיפים לקנות?/עיבוד תמונה

האם אנחנו מעדיפים לקנות אונליין?

מנתוני אתר זיפי - המקשר בין לקוחות בישראל לפלטפורמות מובילות בחו"ל עולה כי חלה עליה של 10% בקניות אונליין בחצי השנה האחרונה לעומת השנה הקודמת. את המגמה המתונה מסבירים באתר בהתעוררות של רשתות האופנה המקומיות: "יש היום רשתות חזקות ישראליות ברשת שמציעות פריטים רבים במחירים זולים מאד יחסית ומשלוחים מהירים" מסביר עמרי מעברי, מנהל פרויקטים באתר. מנגד הוא מציין, בימים אלה, לקראת חודשי האביב, בדרך כלל נרשמת עלייה חדה בקניות בחו"ל בתחום האופנה.

למרות המצוקה הקשה של העסקים הקטנים ובריחת הצרכנים לחו"ל, בסופו של דבר הצרכן מעדיף לקנות את הסחורה שלו בחנות עצמה. אין תחליף מסתבר לריח ולמגע, לשירות האישי ולפריטים המיוחדים. מחקר שפרסמה חברת המשלוחים UPS באירופה באמצעות חברת המחקר comScore, ומתפרסם כאן לראשונה, מציג מגמות מעודדת עבור בעלי העסקים. החברה סקרה למעלה מ-6,400 צרכני רשת אירופאים ומצאה ש-84% מהצרכנים עדיין רואים בחנויות הפיזיות כחלק בלתי נפרד מחוויית הקנייה. מחצית מהנשאלים השיבו שהסיבה לכך היא הרצון לחוש את המוצר לפני הקנייה, ומחצית מהנשאלים השיבו שהחנות הפיזית מספקת להם מוצרים בלי הצורך להמתין למשלוח. עוד עלה במחקר ש-43% מחפשים בחנויות הפיזיות מוצרים ייחודיים, וכמות דומה של נשאלים השיבו שכשידרשו להחזיר מוצר, הם יעדיפו להחזיר לחנות הפיזית. מנגד, הצרכנים מצביעים ברגליים. שביעות הרצון מקנייה מקוונת עומדת על 81% וזאת ביחס ל-66% מהנשאלים שהביעו שביעות רצון מקנייה בחנות הפיזית.

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully