וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו - אבל יכול להיות שאתם לא זכאים לקבל שי לחג

שלומית גוטרמן-כספי

26.3.2018 / 7:39

תלושי קנייה, תוספת כספית לשכר או אפילו בקבוק יין - נוהג מתן השי לחג לעובדים נפוץ בחלק גדול מהחברות במשק. מהן זכויות העובדים והמעסיקים בנושא? מדריך

סלי מזון לפסח/צילום: אבי כהן עריכת וידאו: נעה לוי

(בווידאו: איפה אפשר למצוא את הסל הזול ביותר לפסח)

במרבית במקומות העבודה נוהגים המעסיקים להעניק לעובדיהם שי לכבוד חג הפסח. חלק מהמעסיקים נותנים לעובדיהם מתנה ובחלק מהמקרים מדובר בתלושי קנייה. אך האם מדובר בחובה חוקית של העמסיק ובאילו מקרים תוכר המתנה לצורכי מס? אספנו עבורכם מספר תשובות לשאלות נפוצות בנושא:

תלוש משכורת. שי מכלוף
שווי המתנה אמור להיות מגולם בשכר. תלוש משכורת/שי מכלוף

המעסיק שלי טוען כי בשל קשיים כלכליים לא נקבל השנה שי לחג, זאת למרות שהודיענו כי הוא אמור לטוס עם משפחתו לפיליפינים לשלושה שבועות. האם זה לגיטימי?

המחוקק לא מחייב את המעסיק להעניק לעובדיו שי לחג, ובסופו של יום, ההחלטה האם ומה לתת, היא שלו בלבד, ולא ניתן לכפות עליו לעשות זאת. קשיים כלכליים עשויים להתפרש כנימוק ענייני לאי מתן השי. לעומת זאת, אם הזכות לשי לחג מעוגנת בהסכם - קיבוצי או אישי או בצו הרחבה, אזי אי תשלום השי מהווה הפרה של ההסכם, ומקנה לעובדים זכות תביעה.

במשך 10 השנים בהן עבדתי קיבלנו שי לחג. השנה החליט המעסיק שלא להעניק לעובדים שי לחג. האם מותר לו?

התנהגות ארוכת שנים עשויה להוות מקור נוסף ועצמאי להענקת זכויות עובדים, מקור הנקרא "נוהג". נוהג אמור לבטא התנהגות עקבית מצד המעסיק כלפי כלל עובדיו. דווקא במקרה של שי לחג, אשר באופן עקרוני ניתן כמחווה של רצון טוב, ספק אם עצם ההתנהגות לאורך שנים תוכל לחייב מעסיק שאינו מעוניין בכך להמשיך ולהעניקו לעובדיו.

המעסיק הודיע כי השנה השי לחג יחולק רק לעובדים שעמדו ביעדי המכירות. האם מדובר באפליה?

על מנת לבחון האם מדובר באפליה אסורה, יש לעמוד על טיבו של הקריטריון שעל בסיסו יחולק השי ועד כמה הוא רלוונטי להטבה. מאחר שאין קשר בין תכליתו של שי לחג לבין תגמול על עמידה ביעדים, הרי שניתן יהיה לראות בכך משום אפלייה אסורה.

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע בעבר כי מתנת חג אינה יכולה להוות משום תמריץ לעידוד מצוינות או למסירות של העובדים, ולפיכך, החלטת המעסיק לעשות זאת מהווה אפליה. מנגד, קריטריון כגון מתן שי לחג אך ורק לעובדים בעלי ותק של מעל לשנתיים, יעמוד במבחן בית הדין ולא יראו בו כקריטריון מפלה.

מובן מאליו שהחלטה להעניק שי לחג על בסיס חלוקה שונה לנשים וגברים נוגדת את החוק - והמעסיק עלול להיות מחויב לשלם פיצוי בגובה של עד 50 אלף שקל ללא הוכחת נזק, בשל האפליה.

בכל שנה קיבלנו תווי קניה בשווי של 1,000 שקל. השנה קיבלנו מתנה בשווי של 400 שקל. האם מדובר בהרעת תנאי העבודה? האם המעסיק מחויב לתת את אותו שווי כפי שנהג במשך שנים?

שי לחג, ככל שלא נובע ממקור מחייב כגון הסכם קיבוצי, ניתן מתוך רצון טוב של המעסיק. הפחתת גובהו של השי, ובהנחה שהדבר נעשה משיקולים ענייניים, ספק רב אם תוכל להיחשב כהרעת תנאים.

יתרה מכך, משמעותה של הרעת תנאים היא לכל היותר האפשרות להתפטר מהעבודה ולקבל פיצויי פיטורים, וזאת רק כאשר המדובר בהרעת תנאים מוחשית. ברור כי הפחתת גובה המתנה לא תוכל להיחשב כהרעה מוחשית.

אני נמצאת בשמירת הריון, האם אני זכאית לקבל שי לחג?

דין עובדת בשמירת הריון המקבלת קצבה מהמוסד לביטוח לאומי בגין שמירת הריון כדין כל עובד אחר במקום העבודה.

האם השי לחג אותו קיבלתי מהמעסיק נחשב כרכיב שכר החייב במס?

מתנה לחג שמקבל העובד ממעסיקו, מהווה "טובת הנאה" שחייבת במס ולפיכך יש לזקוף לעובד את שווי המתנה כתוספת שכר

מתנה לחג שמקבל העובד ממעסיקו מהווה "טובת הנאה" שחייבת במס, ולפיכך יש לזקוף לעובד את שווי המתנה כתוספת שכר. שווי זה חייב במס הכנסה שישולם על פי גובה המס השולי אותו משלם העובד, בכפוף לגובה שכרו ולשאר נתוניו האישיים.

כך לדוגמא, אם נתן המעסיק מתנה ששווייה עומד על סך 600 שקל, בתלוש השכר של העובד יתווסף סכום זה לשכר הקבוע המשולם לצורך חישוב המס, כך שבפועל ישולם מס הכנסה על מכלול המרכיבים: השכר לרבות המתנה. דין זה חל גם כאשר מדובר על מזומן שניתן כמתנה.

האם ייתכן מצב בו בשל גילום שווי המתנה ינוכה לי החודש יותר מס מבכל חודש אחר, כך שבסופו של דבר אפסיד כסף?

לא בהכרח. המס שינוכה לכם הוא נגזרת מסך רכיבי המשכורת החייבים במס. אמנם נכון הדבר שגילום שווי המתנה "מגדיל" לכאורה את נטל המס (מאחר שמתנה מהווה בעצם מרכיב שכר החייב במס), אולם אם מדובר בעובד שעתי, ועבדתם החודש לדוגמא פחות שעות מאשר בחודשים קודמים, סביר להניח שסך המס שתשלמו יהיה נמוך יותר בהשוואה לחודש שעבר.

במקרה בו מדובר על עובד שמשולמת לו משכורת גלובלית וקבועה, המס שישולם יהיה גבוה יותר מאשר בחודשים קודמים, אולם אין להסתכל על המצב כ"הפסד כסף". המתנה שקיבלתם היא בעלת ערך כספי אמיתי, וגם אם הייתה מומרת לכסף (או לתוספת תשלום בשכר לצורך העניין) היה משולם מס הכנסה נוסף בגין התוספת בשכר.

מתנה. ShutterStock
במידה והמתנה ניתנה כשי לאירוע משפחתי, יינתן למקבל המתנה פטור עד לתקרה של 200 שקל/ShutterStock

האם המעסיק חייב "לגלגל עלי" את שווי המתנה?

מתנה, ככל הטבה אחרת, מחוייבת בתשלום מס. אין בחוק הוראה המחייבת את המעסיק בגילום שווי המתנה. אך במקומות עבודה רבים נהוג לגלם את שוויה של מתנת החג.

קיבלנו תלושי קנייה כשי לחג בגובה 500 שקל אולם המעסיק רכש אותם בסכום מופחת. על בסיס איזה סכום אדרש לשלם מס?

בכל הנוגע למתן תלושי קנייה לעובד כמתנה לחג, יש לזכור כי למרות שהתלושים נרכשים על ידי המעסיק בהנחה ממחירם הנקוב, העובד יחויב בהתאם לשווי ההטבה, כלומר המחיר שנקוב על גבי התלוש.

אם כך, גם על מתנה שקיבלתי מהמעסיק לאור חתונתי אדרש לשלם מס?

בשונה ממתן מתנות לחג על ידי המעסיק לעובד, אם המתנה ניתנה כשי לאירוע משפחתי, יינתן למקבל המתנה פטור עד לתקרה של 200 שקל ובכפוף לעדכונים המתפרסמים מעת לעת.

מה הדין במקרה בו המתנה ניתנת על ידי ועד העובדים?

במקומות עבודה רבים מקובל לתת שי באמצעות ועד העובדים. כאשר השתתפותו של המעסיק בהוצאות הוועד נקבעת לפי מספר העובדים, מתייחסים לכך כאל תוספת לשכרו של העובד.

אין הבדל אם משלמים שכר או חלק ממנו ישירות לעובד או לגוף אחר בעבורו, כמו ועד העובדים. במקרים שבהם השתתפות המעסיק היא בסכום גלובלי, אין מוסיפים אותו למשכורת אך ההוצאה לא תוכר ותחויב במס על ידי המעסיק.

הכותבת היא עו"ד העוסקת בדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully