וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים מסוכסכים? כך תמנעו מהריב שלהם לפגוע בעסק

נדב נישרי

19.3.2018 / 11:12

לסכסוכים המתגלעים בין עובדים בעסק עלולות להיות תוצאות שליליות על ביצועי הארגון. בפני המעסיק המבקש ליישר את ההדורים בין עובדיו עומדות מספר אפשרויות. מדריך

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת תל אביב)

סכסוכים פנים ארגוניים שאינם מטופלים בצורה נכונה, יכולים להוביל לפגיעה במערכות היחסים בין העובדים ולפגוע במטרות הארגון מבחינות רבות. מאמר שפורסם על ידי ארגון המחקרCPP GLOBAL הראה שקונפליקטים בארגונים בהם מועסקים מעל 100 עובדים גורמים "לבזבוז" 5 שעות עבודה נטו לכל עובד בממוצע בכל שבוע. דהיינו, בכל חודש מאבד הארגון 20 שעות עבודה על כל עובד רק מסיבות של ניהול שגוי של הסכסוכים הפנים ארגוניים. נתונים אלו שופכים אור על משמעותם הדרמטית של סכסוכים במקום העבודה ודורשים מכל מנכ"ל בארגון, לחשוב על פתרונות חדשניים לצמצום נזקי הסכסוך בארגונם.

נשאלת השאלה, כיצד ניתן לצמצם את כמות המחלוקות ומדוע ארגונים אינם פועלים לצמצום המחלוקות בארגון? הסיבה לכך נובעת בחלקה משיקולים כלכליים (למרות הנזק הכספי הרב שנגרם לארגון כתוצאה מטיפול שגוי בסכסוכים); מחוסר הכרה בחשיבותה של התמודדות נכונה עם הסכסוכים ולעיתים קרובות גם כתוצאה מכך שהאנשים הפועלים בארגון ואחראים לפתור את הסכסוכים, הם בעצמם עובדי הארגון הכפופים לדרג הניהולי ונחשבים למוטים לטובת ההנהלה.

אישה צועקת על גבר. ShutterStock
בזבוז 5 שעות עבודה בשבוע/ShutterStock

גישור חיצוני או קורסים פנים ארגוניים

בתוך הדיאלוג החדש, מתקלפות שכבות של הנחות יסוד שגויות לגבי הצד השני, ומתגלה האדם שמאחורי התפקיד

את הפתרון לבעיה מצאו ארגונים רבים בארה"ב, בעזרת צירוף מגשרים חיצוניים לארגון ובהכשרת העובדים בקורסי גישור פנים ארגוניים. תפקידו של מגשר חיצוני בארגון הוא לשמש כדמות מקצועית ניטרלית אליה יכולים העובדים לפנות באופן ישיר או על ידי הפניה מגורם זה או אחר בארגון. ישיבות הגישור עצמן מתקיימות במשרדו של המגשר מחוץ למשרדי הארגון. זאת במטרה לייצר אווירה נעימה ולהפחית את המתח הקיים. בתהליך הגישור, עוזר המגשר לצדדים להגדיר לעצמם ולצד השני מהן המטרות שלהם ולהבהיר את הקשיים והאתגרים עימם הם מתמודדים. כל זאת במטרה לייצר הבנה הדדית של הצדדים להלכי הרוח והמניעים הפרקטיים והרגשיים של האחר.

בתוך הדיאלוג החדש, מתקלפות שכבות של הנחות יסוד שגויות לגבי הצד השני, ומתגלה האדם שמאחורי התפקיד. בשלב זה ניתן להתחיל ולייצר מנגנוני פעולה אותם יגדירו שני הצדדים במטרה למצוא פתרון בדרך שתתאים לאינטרסים האישיים של כל אחד מהם ולאלו של הארגון. המחקרים שנעשו בנושא יחד עם הניסיון שנצבר בפועל, מוכיחים שכאשר מתגבשת מערכת יחסים חברית בין הצדדים, גדלים הסיכויים שהם יצליחו לפתור את המחלוקות ביניהם ואף לשפר את מערכת היחסים ביניהם.

הכשרה בגישור לעובדים אשר ניתנת באופן מרוכז או מחולקת למספר מפגשים שבועיים הנעשים בתוך מקום העבודה, עונה על שני אינטרסים שונים של הארגון: ראשית בעצם ההתמודדות המשותפת של חברי הארגון עם סוגיית הסכסוכים הפנים ארגוניים ועם עלותם הכואבת לארגון, נרתמים העובדים למציאת פתרונות שישפרו את יומם בעבודה ויעזרו להגשים את מטרות הארגון בצורה טובה יותר.

שנית, הכשרות אלו מספקות כלים פרקטיים המשפרים את התקשורת האפקטיבית בין העובדים ומצמצמים את נקודות ההשקה הבעייתיות אשר יצרו בעבר מחלוקות וסכסוכים בין העובדים. דומני שהמסקנות ברורות וכעת יש רק להמתין למנהלי הארגונים שירימו את הכפפה ויזמינו מגשרים חיצוניים לעזור להם לפתור את הסכסוכים הפנים ארגוניים בארגונם. מנהלים שיפעלו בדרך זו, לא רק יחסכו זמן, כסף ואנרגיה יקרים לארגון. הם גם ישיגו לעצמם שקט נפשי לאחר שלא יצטרכו להתמודד עם סכסוכים פנים ארגוניים המסיטים אותם מלנהל את הארגון בהתאם למטרותיו שהוגדרו ולתוכנית העבודה השנתית.

הכותב הוא מגשר ומנהל מקצועי במרכז גישור הדדין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully