וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שהאמבטיה לא תתפוצץ: כך תיזהרו מחומרים מסוכנים בניקיונות לפסח

16.3.2018 / 0:01

שאיפת אדים, שתיית רעלים ואפילו התלקחות ופיצוצים - חומרי הניקוי שבהם אנו עושים שימוש לקראת החג עלולים להזיק. אילו חומרים הכי בעייתיים ומה לבדוק? המדריך השלם

צילום:אבי כהן, CNN עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על המסחר בבורסה התל אביבית)

חג הפסח הוא גם חג הניקיונות והוא עלול להיות גם חג מסוכן. כמעט כל בית בישראל הוא גם מחסן לא קטן של חומרי ניקוי - כמעט כולם רעילים מאד ולחלק גדול מהם יש פוטנציאל להפצת אדים רעילים ולהתרכבות מסוכנת עם חומרים אחרים. לא בכדי מלמדים ארגוני טרור את פעיליהם כיצד אפשר להכין חומרי חבלה באמצעות חומרי ניקוי פשוטים שאפשר למצוא בכל חנות.

הסיכון העיקרי הוא לילדים: מדי שנה נפגעים אלפי ילדים משתייה או שאיפה של חומרי ניקוי רעילים. הסיכון גובר בתקופת הניקיונות, בה מוציאים את החומרים ממקומם הקבוע, הרחוק בדרך כלל מהישג ידם של ילדים. גורם הסיכון העיקרי הוא מפגש בין מיכל נוזל ניקוי וילד המורגל לראות בכל בקבוק מקור שתיה.

זאת הסיבה שאחת ההוראות החשובות בתקן הישראלי לחומרי ניקוי נוגעת לעיצוב המכלים של חומרי הניקוי: המיכלים והתוויות המודבקות עליהם חייבים להיות מעוצבים באופן שיבדיל אותם מאריזות וחפצים המוכרים לילדים - ללא צבעים ילדותיים ולא תמונות של ילדים מחייכים.

ילדה עם חומרי ניקוי. ShutterStock
ילדים עשלולים לראות בכל בקבוק מקור לשתייה/ShutterStock

עיקר הבעייה: חומרים המיוצרים בישראל או מיובאים באופן לא חוקי

החומר הנפוץ לשימוש בפתיחת סתימות הוא סודה קאוסטית - חומר היוצר ריאקציה כימית המסייעת לפתיחת הסתימות אך יוצרת גם חום ואדים רעילים

מנהלת התקינה בתחום הכימיה במשרד הכלכלה, לודמילה ניימן, אומרת לוואלה! עסקים שלקראת הפסח מגביר המשרד את הפיקוח על מוצרי הניקוי המשווקים בחנויות. עיקר הבעיה נעוץ בחומרים המיוצרים בישראל או בשטחים או מיובאים באופן בלתי חוקי. לכל המוצרים המיובאים באופן חוקי יש תקנים מחייבים האמורים לצמצם באופן משמעותי את הסיכון בשימוש.

אם תהיתם, למשל, מדוע מיוצרים בקבוקים עם חומר לפתיחת סתימות בבקבוקים המכילים כמות שאינה עולה על 200 סמ"ק, המגבלה נועדה למנוע עירוי כמות גדולה מדי של החומר האקטיבי לתוך הצנרת. החומר הנפוץ לשימוש בפתיחת סתימות הוא סודה קאוסטית - חומר היוצר ריאקציה כימית המסייעת לפתיחת הסתימות אך יוצרת גם חום ואדים רעילים העלולים לסכן את המשתמש.

ניימן מציינת שאחד החומרים היותר מסוכנים בשימוש הביתי הוא מסיר השומנים, בו משתמשים לרוב לניקוי כיריים, שגם הוא מכיל סודה קאוסטית. במקרה של ניקוי הכיריים בא החומר לעיתים קרובות במגע ישיר עם העור ואדיו מגיעים לכלי הנשימה ולעיניים. חיוני לקרוא את הוראות השימוש ורצוי להשתמש בכפפות במהלך השימוש. עם זאת, הנזק העלול להיגרם ממגע ישיר עם החומר אינו ארוך טווח.

אנשים עושים מנגל. ShutterStock
מדליק הפחמים עלול לגרום לפיצוץ/ShutterStock

להקפיד לקרוא את ההוראות

חומר בלתי תקני עשוי להתלקח או להתפוצץ גם בתנאי חום גבוה.במקרים רבים מדובר בסכנת נפשות של ממש

אחת התופעות הידועות בניקיון היא ריאקציה בין חומרי ניקיון היוצרת תסיסה לא צפויה ואידוי גזים. זה קורה לרוב כמשתמשים בחומרי ניקוי המשמשים לצרכים דומים, אבל אחד מהם בסיסי והשני חומצי. רוב המשתמשים אינם טורחים לבדוק את התכונות הכימיות של החומרים ואינם אמורים לדעת זאת, ולכן ההמלצה הגורפת היא להפריד בין שימוש בחומרי ניקוי ולא להשתמש במקביל בשני חומרים.

פסח וחגי האביב הבאים אחריו הם גם עונת המנגלים, עונה המגיעה לשיאה ביום העצמאות. כאן מצטרף מדליק הפחמים לרשימת החומרים המסוכנים שהשימוש בהם גובר. מדובר במשפחת חומרים דליקים מאד, ושימוש בחומר שדליקותו חורגת מהתקן עלול ליצור פיצוץ בעת ניסיון ההדלקה. חומר בלתי תקני עשוי להתלקח או להתפוצץ גם בתנאי חום גבוה.במקרים רבים מדובר בסכנת נפשות של ממש.

כל החומרים המסוכנים חייבים לשאת על פי חוק תו תקן, המאשר כי הם נבדקו וסומנו כחוק. אך חשוב לזכור כי תו התקן אינו פוטר את הצרכנים מקריאה מדוקדקת של הכיתוב על האריזה והקפדה יתרה על הוראות השימוש.

רבים אינם שמים לב, אבל לחומרי ניקוי תקניים יש גם תאריך תפוגה. ניימן אומרת שתאריך התפוגה קשור בעיקר ליעילות החומרים ושימוש בחומר שפג תוקפו אינו מסוכן יותר.

למה לשים לב?

השבוע הפיץ משרד הכלכלה הנחיות בדבר שימוש נכון בחומרי ניקוי.

1. יש לבדוק את האריזה: האריזה צריכה להיות אטומה וחזקה. במקרים מיוחדים, כאשר מדובר בחומרים מסוכנים, האריזה חייבת להיות קשת-פתיחה לילדים.

2. יש לוודא קיומו של סימון בעברית, כנדרש, על גבי האריזה של חומרי הניקוי וחומרים כימיים אחרים לשימוש ביתי. הסימון יכלול את הפרטים האלה: שם היצרן, מספר הטלפון שלו ומענו המלא, או שם היבואן, מספר הטלפון שלו ומענו המלא; כמות החומר ביחידות מסה למוצקים או ביחידות נפח לנוזלים ולגזים; שנת הייצור או תאריך הייצור, או תאריך אחרון לשימוש (במקרים רלוונטיים); הוראות השימוש והוראות האחסון; הוראות הבטיחות והוראות עזרה ראשונה.

3. כל הסימונים הנ"ל על גבי האריזה חייבים להיות בשפה העברית, ברורים לקריאה ועמידים מפני שפשוף ומחיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully