וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: זכויות עובדים ביום הזיכרון וביום העצמאות

יעל דולב

17.4.2018 / 7:00

האם המעסיק יכול לחייב אתכם לעבוד ביום העצמאות, כמה הוא צריך לשלם לכם אם אכן תעבדו ואילו זכויות יש לקרובי משפחה של חללי צה"ל ביום הזיכרון? מורה נבוכים

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הורים שכולים נגד שרת התרבות)

יום הזיכרון הוא יום בו אנו מרכינים את ראשינו ומתייחדים עם הנופלים. בני משפחות רבים פוקדים ביום הזה את קברי יקיריהם. בנוסף, מגדיר החוק זכויות וחובות מעסיקים לגבי העסקת בני משפחה של חללים או נפגעי פעולות איבה. יום העצמאות החל למחרת היום הוא גם יום של חג וגם לגביו יש כללים מיוחדים אותם קבע החוק לגבי היחס לעובדים. ריכזנו עבורכם את הזכויות שכל אחת ואחד מאתנו חייב להכיר.

טקס לזכר חללי צה"ל בקרית שאול, ירושלים 1 במאי 2016. נועם מושקוביץ
יום הזיכרון לחללי צה"ל/נועם מושקוביץ

1. זכויות בני משפחות של חללי צה"ל או נפגעי פעולות איבה ביום הזיכרון

בן משפחה מדרגה ראשונה של חלל צה"ל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה, זכאי להיעדר מעבודתו ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. היעדרותו לא תנוכה משכרו או ימי חופשתו, והדבר ייחשב כאילו עבד יום עבודה רגיל.

2. עבודה ביום העצמאות

יום העצמאות נקבע בחוק כיום שבתון לגבי כל הדתות, החל מחצות הלילה של יום העצמאות, ועד חצות הלילה שלאחריו. לפי צו ההרחבה הכללי במשק, ביום העצמאות העובד מקבל שכר רגיל ללא עבודה בפועל - בתנאי שיש לו ותק של 3 חודשים בעבודה.

אם עובד נדרש לעבוד ביום העצמאות, אז בהתאם לפסיקה על המעסיק לשלם לו סך של 250% משכרו. אם העובד הוא שביקש לעבוד ביום זה, על המעסיק לשלם לו 150% משכרו.

העבודה בערב יום העצמאות היא כנהוג לגבי ערבי חג. קרי, במקום עבודה שנהוג לעבוד בו 8 שעות ביום יהיה יום העבודה בן 7 שעות, ואם נהוג לעבוד 9 שעות ביום, יהיה יום העבודה 8 שעות.

המטס בתל אביב, 2 במאי 2017. ראובן קסטרו
יום העצמאות מוגדר כיום שבתון/ראובן קסטרו

3. זכותם של אלמנה או הורה שכול לעבוד עד חמש שנים לאחר גיל הפרישה

אם עובד שילדו נפטר הועסק אצל המעסיק 7 שנים לפחות, לא ניתן יהיה להוציאו לפנסיה לכל הפחות עד 4 שנים לאחר הגיעו לגיל פרישה חובה

בהתאם לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), זכותם של אלמנה והורה שכול להמשיך בעבודתו עד חמש שנים לאחר גיל הפרישה, וזאת כל עוד הוא כשיר לעבודה והועסק לפחות שישה חודשים אצל אותו מעסיק לפני גיל הפרישה.

עובד שמפוטר בסמוך לגיל הפרישה, יהיה הנטל על המעביד להוכיח כי פיטוריו נעשו שלא על מנת להימנע ממילוי הוראות החוק.

על מנת לסיים עבודתו של עובד לאחר גיל הפרישה, על המעביד לקבל היתר מוועדת התעסוקה במשרד הביטחון, אשר תתיר את פיטורי העובד באחד משלושה תנאים בלבד:

1. אם העובד אשם בהתנהגות רעה הפוגעת במעסיק.

2. אם העובד הפסיק מרצונו את עבודתו ולא חויב לפרוש.

3. אם העובד נמצא בלתי כשיר להמשיך לעבוד.

אם ועדת התעסוקה קבעה שהעובד נמצא בלתי כשיר לעבודתו, רשאית הוועדה לקבוע כי על המעסיק להעסיק אותו בעיסוק אחר, ככל שהדבר האפשרי. בתקנות נקבעה ענישה פלילית על מעסיק המפר הוראות אלו.

לאחרונה, נחקקה הוראת שעה שתחול עד שנת 2021 (עם אפשרות להארכה) היוצרת הסדר מקביל, שיחול על כל הורה שילדו נפטר, מכל סיבה שהיא. בהתאם להוראת השעה, אם עובד שילדו נפטר הועסק אצל המעסיק 7 שנים לפחות, לא ניתן יהיה להוציאו לפנסיה לכל הפחות עד 4 שנים לאחר הגיעו לגיל פרישה חובה (נכון להיום גיל 67), למעט כמובן מקרה בו העובד בוחר לפרוש.

4. חובת העסקת בן משפחה של חלל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה

בהתאם לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), חלה חובה על מעסיק המעסיק למעלה מ- 10 עובדים להעסיק על כל עשרים עובדים בן משפחה זכאי של חלל צה"ל או נפגע פעולות איבה, אשר נרשמו בלשכה האזורית של שירותי שיקום והנצחה האזורית.

בן משפחה זכאי הוא יתום, הורה או אלמנתו של חלל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה. בן משפחה זכאי שהתקבל לעבודה בהתאם לחוק לא יפוטר מעבודתו תוך שנה מיום שנתקבל לעבודה, אלא בהתאם לאישור הרשות המוסמכת.

הכותבת היא ראש מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס (GKH)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully