וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניצל או גפילטע פיש: כמה בשר ודגים נאכל השנה בפסח?

29.3.2018 / 8:00

משרד החקלאות פרסם את נתוני הצריכה של הישראלים במהלך השנה בענפי הדגים, הבשר והביצים - וערך השוואה לצריכה בחג. אז מה תעדיפו להגיש בשולחן החג?

סלי מזון לפסח/צילום: אבי כהן עריכת וידאו: נעה לוי

(בווידאו: איפה סל המזון הכי זול לפסח?)

כמה בשר אתם מתכננים לאכול במהלך חופשת הפסח ואיזה דג הוא הפופולרי ביותר על שולחן החג? נתונים של משרד החקלאות לקראת החג מגלים בכמה עולה הצריכה של הישראלים לקראת בואו של אליהו הנביא.

על פי נתוני אגף הדיג במשרד החקלאות, במהלך 2017 נרשמה עלייה של כ-60% בצריכת דגים לעומת השנה שלפני כן (כ-156 אלף טון). הישראלי צורך בחודש ממוצע כ-1.5 ק"ג דגים - כשליש מכמות זו היא של דגים טריים ו-800 גרם נוספים של מוצרי דגים כדוגמת סלטים, שימורי דגים, דגים מלוחים ועוד.

צריכת הדגים הטריים במהלך הפסח נוסקת בכ-75% לעומת שאר חודשי השנה, כאשר צריכת דגי הקרפיון (המוכרים בתור גפילטע פיש) מוכפלת בתקופה זו. למעשה, הדגים המועדפים על הישראלי הממוצע הם דגי אמנון. אחריו ברשימה ניצבים הסלמון, הדניס והקרפיון, הבורי, הכסיף והפורל.

מבין הדגים הקפואים, האמנון הוא הדג הפופולרי ביותר ומחירו ברשתות השיווק נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות. על פי נתוני המשרד, המחיר הממוצע של אמנון קפוא ירד מ-37 שקל בשנת 2015 ל-30 שקל בשנת 2016 ול-26.6 שקל בשנת 2017 ותחילת שנת 2018.

כמה דגים צורכים הישראלים?   
ב-2017 צרכו הישראלים 156 אלף טון דגים – 21 אלף טון יוצרו בישראל ו-135 אלף טון יובאו מחו"ל
1.5 ק"ג בחודש – צריכת הדגים הממוצעת של הישראלים
במהלך הפסח מזנקת צריכת הדגים ב-75%. צריכת הקרפיון מוכפלת
הדגים המועדפים: אמנון, סלמון, דניס, קרפיון, בורי, כסיף, פורל. עיבוד תמונה
כמה דגים צורכים הישראלים בשנה?/עיבוד תמונה

צורכים פחות דגים ביחס לעולם

רוב הדגים הנצרכים בישראל מיובאים. כ-21 אלף טון דגים מיוצרים בישראל וכ-135 אלף טון מיבוא. הייצור המקומי של דגים נחלק ל-3 מקורות: 16 אלף טון מיוצרים בחקלאות מים פנימיים (מדגה), 2,500 טון בחקלאות ימית ו-2,500 טון נוספים מקורם בדיג בים התיכון ובכנרת.

במשרד מעריכים כי בשבועיים הקרובים צפויים להימכר כ-2,800 טון דגים טריים מגידול מקומי, מתוכם כ-600 טון קרפיונים, כ-800 טון אמנונים וכ-300 טון בורי טריים ומקומיים. בשווקים קיימים סוגים נוספים של דגים, כגון מוסר, באס, אמור ואדמונית. בנוסף, ישווקו גם כ-50 טון של פילה טרי של דגי הבורי, האמנון, האדמונית, המוסר, הפורל והקרפיון.

ומה באשר לצריכת דגים ביחס לעולם? נראה כי הצריכה המקומית לנפש נמוכה מעט יחסית לזו שבמדינות המפותחות ולמדינות שבאגן הים התיכון. בעוד שבישראל הצריכה הממוצעת לנפש היא כ-18 ק"ג בשנה, במדינות צפון הים התיכון עומדת הצריכה הממוצעת על 20-40 ק"ג לנפש. בארה"ב צורכים כ-24 ק"ג לנפש לשנה, וביפן, הממוקמת במקום הראשון, צורכים מעל 60 ק"ג לנפש.

מנתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומועצת הלול עולה כי הישראלי צורך מדי שנה כ-240 ביצים - כ-20 ביצים בחודש בממוצע. לקראת החג עולה צריכתו ב-10% - לכ-22 ביצים. 98% מהצריכה היא של ביצים "רגילות", והשאר היא של ביצים "מיוחדות" (ביצי חופש, ביצי אומגה 3 וביצים אורגניות). בישראל מיוצרות מדי שנה כ-2 מיליארד ביצים על ידי כ-1,800 מגדלים המתגוררים ברובם באזור הצפון.

צריכת ביצים בישראל נחשבת לגבוהה ביחס למדינות אחרות. מקסיקו נחשבת לשיאנית הצריכה עם כ-358 ביצים לנפש, ואחריה יפן עם 330 ביצים לנפש. גם אוקראינה, סין ורוסיה נחשבות למדינות מובילות בתחום.

כמה ביצים צורכים הישראלים? 
20 בחודש – צריכת הביצים הממוצעת של הישראלים. בחודש פסח עולה צריכת הביצים הממוצעת ל-22
בישראל 1,800 מגדלי ביצים המייצרים 2 מיליארד ביצים בשנה
98% מהביצים הנצרכות הן ביצים רגילות. 2% הן ביצים מיוחדות (ביצי חופש, אומגה 3 ואורגניות). עיבוד תמונה
כמה ביצים צורכים הישראלים בשנה?/עיבוד תמונה

הישראלים אוהבים שניצלים

עוד עולה מהנתונים כי הישראלי הממוצע צורך בשנה כ-16 ק"ג בשר בקר (טרי וקפוא) לנפש. בשנת 2017 הישראלים צרכו 141 אלף טון בשר - 39% מהכמות נשחטה בישראל ו-61% מהכמות יובאה. לקראת חג הפסח, נצפית עלייה בביקוש ובצריכה בשיעור של כ-30% בהשוואה לממוצע כמות הבשר הנמכרת ברשתות השיווק בימים רגילים.

לאחרונה נפתחה האפשרות ליבוא בשר טרי ומצונן ממדינות באירופה דוגמת פולין ואירלנד לישראל - והבשר כבר נמצא ברשתות השיווק. בנוסף, הוארכו חיי המדף של הבשר הטרי והמצונן בצורה המאפשרת יבוא ממדינות רחוקות. במשרד החקלאות מציינים כי לאור רפורמות, אלו נירשם גידול בצריכת בשר טרי על חשבון בשר קפוא ברשתות השיווק.

ביחס לעולם, ממוצע הצריכה השנתי לנפש באורוגוואי עמד על 43 ק"ג, בארגנטינה 39 ק"ג ובמדינות ארגון ה-OECD על כ-15 ק"ג. הממוצע העולמי לנפש עומד על 6.5 ק"ג בשנה.

בענף העוף, הצריכה המקומית של עוף טרי היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-57 ק"ג בשנה לנפש, בעוד הצריכה במדינות ה-OECD נאמדת בכ-30 ק"ג בשנה. בארה"ב ב-48 ק"ג ובמדינות האיחוד האירופי מדובר בכ-24 ק"ג עוף בשנה. הממוצע העולמי נאמד בכ-14 ק"ג בלבד. בענף העוף פועלים בישראל כ-500 מגדלים. הישראלי צורך בממוצע 42 ק"ג בשנה של מוצרי עוף מעובדים (שניצלים מוכנים וכו').

כמה בשר צורכים הישראלים?   
 16 ק"ג בשנה -  צריכת בשר הבקר הממוצעת של הישראלי. 57 ק"ג בשנה – צריכת העוף הממוצעת
בפסח נרשמת עלייה של 30% בביקוש לבקר
ב-2017 אכלו הישראלים 141 אלף טון בשר. 39% נשחט בארץ ו-61% יובא מחו"ל. עיבוד תמונה
כמה בשר צורכים הישראלים בשנה?/עיבוד תמונה
seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully