וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פער של כמעט 1,000% במחירי מצות ללא גלוטן לעומת מצות רגילות

26.3.2018 / 11:00

אם לילד חולה צליאק צילמה סרטון בפייסבוק ובו התלוננה על מחירי מצות ללא גלוטן. תוך שעות ספרות הפוסט צבר מאות שיתופים ותגובות הורים זועמות: "זו פשוט שחיתות, לא פייר"

צילום מסך

(בווידאו: הסרטון בפייסבוק שפרסמה אם לילדה חולת צליאק)

מחלות עולות ביוקר: סיגל אלידע, אם לילדה חולת צליאק מהקריות, קנתה בסניף שופרסל בקריון חבילת מצות ללא גלוטן לחג. כשהגיעה הביתה נדהמה לגלות את פערי המחירים בהשוואה למצות הרגילות. בתגובה העלתה סרטון לעמוד הפייסבוק "צליאק - celiac" תחת הכותרת "שחיתות המחירים של מצות ללא גלוטן", ובו הביעה מחאה על המחירים הגבוהים של תחליפי המצות.

"מונחת לפני על השולחן בדיחה, בדיחה גרועה, בדיחה לא מצחיקה", אמרה בפתח הסרטון - והחזיקה בידה חבילת מצות של חברת "משוטוב". בהמשך סיפרה שהמצות ללא גלוטן, במשקל 250 גרם, "חלקן גם שבורות", עולות 25 שקל. לעומתן הציגה מצות רגילות במשקל 2.5 קילו - שעולות 22.90 שקלים. כלומר: מצות ללא גלוטן במשקל 2.5 קילו יעלו 250 שקל - הפרש של כמעט 1,000%; ואילו 250 גרם של מצות רגילות יעלו 2.29 שקלים בלבד.

על פי אתר מיי סופרמרקט, המפרסם את מחירי המוצרים ברשתות המזון בארץ, מצות "ראשון" ברשת שופרסל עולות 91.6 אגורות ל-100 גרם, ו-22.90 שקלים ל-250 גרם. לעומתן, מציות תפוחי אדמה בטעם טבעי של חברת "משוטוב", כשרות לפסח, עולות 10 שקלים ל-100 גרם, ו-25 שקל לחבילה של 250 גרם מצות, באותה הרשת ממש. מדובר, כאמור, בפערים אדירים, למעלה מפי 10, בין המצות ללא גלוטן למצות הרגילות.

מצות מנישביץ ללא גלוטן. צילום מסך
צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של קבוצת הצליאק הגדולה בישראל/צילום מסך

"המודעות בישראל לגלוטן גבוהה יותר מבארה"ב - אבל לא במחירים"

לפני כ-3 שנים גילתה אלידע שבתה, היום בת 12, אינה יכולה לאכול גלוטן. מאז, לדבריה, החיים בבית השתנו. עד לפני כחצי שנה התגוררה המשפחה בארצות הברית וניהלה מסעדה ללא גלוטן. לפני כמה חודשים חזרה ארצה, ולדבריה, המודעות כאן גבוהה הרבה יותר - אבל לא המחירים. לפני כשבועיים פתחה ערוץ יוטיוב תחת השם "צליאק בקלי קלות", ובו היא מפרסמת מתכונים קלים לבישול ללא גלוטן וטיפים שימושיים.

"אני לא בשלנית ואני אמא עובדת, ובערוץ אפשר למצוא מתכונים עם מוצרים שניתן להשיג בקלות. הרבה אנשים לא יודעים במה יש ובמה אין גלוטן", היא מספרת בשיחה עם וואלה! עסקים. בין היתר, היא מדגישה שפעמים רבות ניתן למצוא מוצרים ללא גלוטן גם במדפים הרגילים, והם זולים משמעותית מאלה המונחים על המדף המיוחד.

בסרטון שפרסמה בפייסבוק אמרה אלידע: "אני עכשיו פונה לכל החברות - תבינו, אנחנו אוכלים בלי גלוטן לא כי זה טעים לנו, לא כי זה תחביב ולא כי בא לנו, לא. בגלל שצליאק זו מחלה, ואם חולה צליאק יאכל גלוטן, יגרם נזק בלתי הפיך למעי שלו. זה לא תחביב שלנו, לפעמים זה לא טעים לנו ואין לנו ברירה ואנחנו מוציאים המון כסף על זה, וחבר'ה, זה לא מצדיק".

אלידע הדגישה שלא מדובר רק בחברה שהציגה בסרטון. "זו פשוט שחיתות, לא פייר. תקשיבו, אל תגרמו לילדים חולי צליאק לא לאכול הפסח מצה עם שוקולד כמו כל הילדים האחרים. בבקשה".

אפיית מצות לפסח, בית חרושת מצות אביב, בני ברק. אפריל 2016. ראובן קסטרו
מצות "רגילות". זולות משמעותית/ראובן קסטרו

שופרסל: "חומרי הגלם יקרים"

מחברת שופרסל נמסר בתגובה: "מאחר שיש בארץ רק 2 מאפיות שמייצרות מצות ללא גלוטן, ומאחר שחומרי הגלם יקרים משמעותית מאלו של מצות רגילות, זהו מחירן"

תוך שעות ספורות הפוסט הפך ויראלי וצבר מאות שיתופים ותגובות ברשת: "זה כל כך נכון, זו פשוט גנבה! חבל שהחברות מנצלות את חוסר הברירה של לקוחות חולי הצליאק. גם לי יש ילדה קטנה שמחכה למצה עם שוקולד", הגיבה אחת הגולשות.

אם אחרת הוסיפה: "צודקת מאוד, גם אני אמא לילד חולת צליאק והמחירים זה ממש שחיתות ויקרים מאוד, שלא מצדיקים את המוצר. כמה חבל שחולי צליאק שלא באשמתם יסבלו. בבקשה להתחשב". "צודקת פשוט שערורייה, יש לי נכד קטן עם צליאק וכואב הלב שכל הנכדים יוכלו מצה עם שוקולד והוא לא. לא פייר", הגיבה גולשת שלישית.

אחד המגיבים שיתף פוסט שבו תיארה גולשת שדווקא ניתן למצוא דמוי מצות ללא גלוטן במחיר נמוך, רק צריך לחפש: "אז אחרי שקניתי 2 חבילות מצות כל אחת ב-25 שקל אחרי הנחה", כתבה, "חמי קנה לנו את המצות הללו ב-9.90 שקלים - חבל שאלו הפערים". בהמשך ענתה לגולשים שהמצות נקנו ברשת אושר עד בכנות.

מחברת שופרסל נמסר בתגובה: "מאחר שיש בארץ רק 2 מאפיות שמייצרות מצות ללא גלוטן, ומאחר שחומרי הגלם יקרים משמעותית מאלו של מצות רגילות, זהו מחירן. יחד עם זאת, מחיר המצות ללא גלוטן בשופרסל הוא תחרותי והוגן ביחס לרשתות אחרות. אנו מקווים שעם עלייה בביקוש ירד גם המחיר".

את תגובת חברת משוטוב לא ניתן היה להשיג עד למועד פרסום הידיעה.

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully