וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונות עבודה: כך תדאגו לקבל את כספי הפיצויים המגיעים לכם

איתן פרגו

23.4.2018 / 8:29

למרות ניסיונות המניעה, ממשיכות תאונות במקומות עבודה לגבות קורבנות רבים. כיצד מוגדרת תאונת עבודה ומה יכול לעשות מי שנפגע כדי לשמור על זכויותיו? מדריך

צילום: מד"א, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: פועלי בניין נהרגו בתאונות בנהריה, ראש העין וחוף השרון)

לא מעט פעמים אנו שומעים בחדשות דיווחים על מקרים קשים של תאונות עבודה, בעיקרי באתרי בנייה, אך לא רק. דוח תאונות עבודה ותחלואה תעסוקתית לשנים 2012-2016 שהוציאו משרד העבודה והשירותים החברתיים בשיתוף המוסד לביטוח לאומי חושף נתונים מצערים: 80 בני אדם קיפחו את חייהם בשנת 2016 במהלך אירועים שונים במקומות העבודה. בשנת 2015 נפגעו כ-145 אלף עובדים מתאונות עבודה שונות. מדובר על נתונים מדאיגים במיוחד שאסור להתעלם מהם.

איך מוגדרת תאונת עבודה, מה צריך מי שנפגע בעבודה לעשות ומי יכול לסייע לו? ריכזנו עבורכם את המידע שחשוב לדעת.

למרות פיתוחים טכנולוגיים, הגברת המודעות, הגדרת נהלי עבודה ועוד - עדיין מתרחשות אלפי תאונות עבודה מדי שנה בישראל. מהי "תאונת עבודה"?

תאונת עבודה, מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי והיא תאונה שאירעה לאדם במהלך עבודתו, לרבות פעילות המאורגנת על ידי מקום העבודה (השתלמויות, ימי כיף, טיולים וכדומה) ולרבות תאונות שאירעו בדרך אל או ממקום העבודה וכתוצאה מסיכוני העבודה. תאונה שקרתה מחוץ לשעות ולמקום העבודה תיחשב כתאונת עבודה אם יש קשר סיבתי בין אירוע קרות הנזק לבין מקום העבודה עצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאמצי החילוץ בחניון שקרס באתר בנייה ברמת החייל, 7 בספטמבר 2016. ניב אהרונסון
פגיעות רבות באתרי בנייה. נפילת מנוף ברמת החייל/ניב אהרונסון

מי הם הגורמים השונים שיכולים לסייע כלכלית לאדם שנפגע בתאונת עבודה ולתת פיצוי כספי?

מי שנפגע רשאי לתבוע פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו ולהגיש תביעה לקבלת פיצויים מכמה גורמים.

הגורם הראשון הוא המוסד לביטוח לאומי, שם על הנפגע לפעול בשני שלבים: ראשית, לדאוג להכרה באירוע התאונה כ"תאונת עבודה" ושנית, להגיש תביעה לוועדות הרפואיות של המוסד לצורך קביעת אחוזי נכות כתוצאה מהתאונה.

הגורם השני אותו ניתן לתבוע הוא חברות ביטוח פרטיות. תביעה זו אפשרית ב-3 מקרים: כאשר בבעלות הנפגע פוליסה לנכות מתאונה, כשבבעלות הנפגע פוליסת אובדן כושר עבודה, כשהנפגע תובע את המעסיק (שברשותו פוליסת חבות מעבידים).

מה צריך לעשות אדם שנפגע בתאונת עבודה?

לאחר קבלת טיפול רפואי, על הנפגע או מי מטעמו לדאוג לקבלת אישור מהמעסיק (טופס 250 - באתר הביטוח הלאומי או טופס 283 לעצמאים). בנוסף, עליו לנסות לקבל עדויות של עדי ראיה אם היו במקום התאונה ולאסוף כל תיעוד וצילום של מקום התאונה במידת האפשר. כמובן מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום הנזיקין.

מה ניתן לעשות אם המעסיק שלי לא ביטח את עצמו בביטוח חבות מעבידים?

אי קיומו של ביטוח חבות מעבידים לא מונע תביעה נגד מעביד שהתרשל וכתוצאה מכך נגרמה תאונה לעובד. הבעיה עלולה להיווצר בשלב גביית הפיצוי. בכל אופן, גם במקרה כזה ניתן לפנות למוסד לביטוח לאומי. במקרים מעין אלה יש לברר האם קיימים למעביד נכסים (ציוד, מבנים וכד') עליהם ניתן להטיל עיקול על מנת להבטיח את התשלום. כדאי לברר במקרים כאלה האם ישנו גורם מעורב נוסף, מלבד המעביד, שהתרשל אף הוא ולצרף אותו כנתבע נוסף לכתב התביעה.

האם יש מצבים שבהם תאונות עבודה מכוסות על ידי גורמים שונים, וכיצד ניתן למקסם את הפיצוי?

נפגע תאונת עבודה זכאי עקרונית לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי, מהמעביד או מצד ג' שהתרשל

נפגע תאונת עבודה זכאי עקרונית לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי, מהמעביד או מצד ג' שהתרשל (למשל פועל בניין שנפגע באתר בנייה, תביעתו אינה בהכרח רק כנגד מעבידו, אלא גם כנגד גורמים נוספים באתר הבנייה). יש לבדוק האם קיימת פוליסת ביטוח לאובדן כושר עבודה ופוליסת ביטוח "תאונות אישיות" שבה כיסויים כגון "נכות מתאונה", "שברים", "אישפוז" ועוד. בכל מקרה של תאונת עבודה, רצוי להתייעץ עם סוכן הביטוח של הנפגע או עם עו"ד, אשר מכירים את האותיות הקטנות והמונחים השונים בפוליסות, בחקיקה, בפסיקה ובתקנות.

תאונות עבודה עשויות להתרחש לכל אחד ואחת ובכל מקום. התאונות הקטלניות ביותר התרחשו בענף הבנייה, אולם תחומי החקלאות, השירותים, המסחר והתעשייה אינם חפים מתאונות ומדי שנה עשרות אלפי תאונות יכולות להימנע. חשוב להקפיד על כללי בטיחות במקום עבודתכם, ובמידה ונתקלתם בליקוי - מהרו לדווח עליו לממונה ולמנוע מקרי פגיעה מיותרים.

הכותב הוא עו"ד שותף ומנהל מחלקת נזיקין במשרד פייל ושות' עורכי דין המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully