וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: פטור ממע"מ על רכישות מחו"ל - גם לבתי עסק בארץ

23.4.2018 / 11:00

לשכת המסחר ת"א והמרכז, התאחדות בעלי המלאכה וארגוני העצמאים והעסקים עותרים נגד רה"מ, שר האוצר ורשות מסים בטענה כי הענקת פטור על יבוא אישי בלבד יוצרת אפליית מס. "האיום החמור ביותר על המגזר הקמעונאי"

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת תל אביב)

האם הפטור על הקניות באינטרנט בסכנה? עתירה שהוגשה היום (שני) לבג"ץ דורשת מהמדינה לבטל את הפטור ממע"מ הפוגע לדברי העותרים בבתי עסק ישראליים. לטענת העותרים, לשכת המסחר תל אביב והמרכז, התאחדות בעלי מלאכה ותעשייה זעירה ולשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, הפטור ממע"מ על רכישות בגובה של עד 75 דולר, הניתן על יבוא אישי, יוצר אפליה הפוגעת בזכויות יסוד.

במסגרת העתירה שהוגשה נגד שר האוצר משה כחלון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהל רשות המסים ערן יעקב, טוענים העותרים שבמידה והפטור נועד להקל על יוקר המחייה בארץ, מוטב שיחילו אותו על כלל הרכישות ולא על רכישות מחו"ל בלבד. במידה ואין את האפשרות, טוענים העותרים, יש צורך לבטל את הפטור ממע"מ.

ברקע הדברים עומד המשבר העמוק אליו נקלע ענף האופנה בישראל; רשתות אופנה פושטות רגל, חנויות רחוב נסגרות, והצרכן הישראלי מצביע ברגליים ובוחר פעם אחר פעם בקניות מוצרים בחנויות אונליין בחו"ל עליהם הוא מקבל פטור ממע"מ. כעת דורשים העותרים להשוות את התנאים ולמנוע, לדבריהם, פגיעה ב-2 מיליון אזרחים התלויים לפרנסתם במגזר הקמעונאי והיצרני.

גבר מודד בגדים בתוך חנות בגדים. ShutterStock
חנות בגדים/ShutterStock

"ישראל היא אולי המדינה האחרונה שעדיין מחזיקה בפטור מפלה במידה כה רבה", נכתב בעתירה. "מדינות אחרות שבהן היו פטורים דומים בחנו לאחרונה את הפטורים, והגיעו למסקנה חד-משמעית שמדובר בהוראות מפלות אשר פוגעות אנושות בעסקים המקומיים. לכן הוחלט לבטל הוראות אלה. כך, למשל, באיחוד האירופי כולו בוטל לחלוטין הפטור רק לאחרונה, וכך גם באוסטרליה".

עוד נכתב שעיקר האפליה נובעת מהעלייה ביבוא האישי בשנים האחרונות. "רכישת מוצרים מחו"ל דרך האינטרנט גדלה בפונקציה מעריכית, ועולה מדי שנה כמעט ב-25% ביחס לשנה החולפת", נכתב. "91% מהגולשים ברשת כבר עורכים באמצעותה קניות. מספר החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפל ושולש בשנים האחרונות, והגיע ל-61 מיליון חבילות בשנת 2017".

נשיא התאחדות בעלי המלאכה: "במקום לעודד קנייה מקומית, שולחים את הצרכן לחו"ל"

"למדינה אסור לפעול נגד עצמה. במצב שנוצר, מי שקונה חולצה בייבוא אישי מחו"ל פטור ממע"מ אך מי שקונה תרופה בישראל משלם את מלוא המע"מ"

הפטור ממע"מ על יבוא אישי, עומד על 75 דולר. השינוי בחוק החל בשנת 2008 אז נחקק תיקון לחוק המס, לפיו השינויים שיחולו על חוקי המכס, יגררו שינוי גם בחוק המע"מ. בשנת 2012, בהתבסס על המלצות ועדת טרכטנברג ומתוך מטרה להקל על יוקר המחייה בישראל, הוחלט לעלות את גובה הפטור, שעד אותה נקודה היה 50 דולר על חבילות שי מחו"ל, ל-75 דולר. לאורך השנים הפטור הורחב למוצרים שונים ביבוא אישי.

"האיום החמור ביותר כיום על עתיד המגזר הקמעונאי כולו וגם על אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי, טמון באפליית המס החמורה נגד המגזר העסקי", אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. "זה סותר כל הגיון כלכלי. למדינה אסור לפעול נגד עצמה. במצב שנוצר, מי שקונה חולצה בייבוא אישי מחו"ל פטור ממע"מ אך מי שקונה תרופה בישראל משלם את מלוא המע"מ. לא כחלון יצר אפליה זו, אך היום בתוקף תפקידו כשר האוצר הוא מי שעליו מוטלת האחריות לבטלה. אנו לא מתנגדים ליבוא אישי אלא לאפליית המס נגד העסקים הישראלים".

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה הוסיף: "במקום לעודד קנייה מקומית שולחים את הצרכן להזמין מחו"ל וממשיכים לפגוע בייצור כחול לבן. במציאות שבה מידי שנה נסגרים כ-45 אלף עסקים בישראל, הממשלה חייבת להעניק תנאי פתיחה שווים לאותו מוצר בארץ ובחו"ל. אנחנו לא באים לומר שצריכים להסיר את הפטור ממע"מ, אלא רק להחיל תנאים שווים לכולם. תנו לנו את האפשרות להתחרות באופן הוגן. אם אנחנו מייבאים מוצרים עד 75 דולר ללא מע"מ, אין שום סיבה שגם הקמעונאים המקומיים לא יקבלו את התנאים האלו. המדינה חושבת להיטיב עם הציבור אך בסופו של יום, העסקים הקטנים והבינוניים נפגעים".

תגובת התנועה לעידוד האופנה בישראל: "הבג"ץ שהגישה לשכת המסחר בנושא ביטול הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט אינו על דעת התנועה לעידוד האופנה בישראל. רשתות האופנה הגדולות העומדות מאחורי העתירה הביאו בעצמן להרעה משמעותית במצב חנויות הרחוב והחנויות הפרטיות, לסגירה של אלפי עסקים ולהוצאתן של רבות מהחנויות מהקניונים וממרכזי הקניות. העסקים הקטנים והזעירים לא ישמשו עלה תאנה לעתירת רשתות האופנה בנושא לבג"ץ. התנועה לעידוד האופנה בישראל מתנגדת לפגיעה בצרכן הישראלי ומבקשת השוואת תנאים מסחריים לקניות אונליין באינטרנט ולאו דווקא ביטול הפטור".

אוריאל לין, מחאת הארנונה. מרץ 2015. איגוד לשכות המסחר,
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר/איגוד לשכות המסחר
seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully