וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הפועלים: אלה זכויות העובדים שהשתפרו ב-5 השנים האחרונות

מיכל זהר-נישטיין

1.5.2018 / 10:00

השכר עלה, הפרשות המעסיק לפנסיה של העובד גדלו וחופשת הלידה התארכה. בשנים האחרונות התקבלו חוקים ופסיקות של בית משפט שהצליחו לשפר את חיי העובדים. סקירה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: צעדות 1 במאי ברחבי העולם בעבר)

יום הפועלים, ה-1 במאי, החל היום (שלישי) מהווה הזדמנות מתאימה לקחת דקה הפסקה מהררי המיילים המחכים לטיפול במשרד, ולבדוק כיצד השתנו לטובה חיי העבודה שלנו. ריכזנו את התיקונים לחוק ואת הפסיקות הכי משמעותיות שהתקבלו ב-5 השנים האחרונות בתחום דיני העבודה.

יותר זכויות לעובדים עם ילדים בעלי מוגבלויות

תיקון לחוק דמי מחלה מתחילת שנת 2014 מאפשר לעובד שילדו הוא בעל מוגבלות,להיעדר עד 18 ימים בשנה לצורך מתן סיוע אישי לילד - על חשבון ימי המחלה או החופשה של העובד מיום ההיעדרות הראשון. בנוסף, מוענקת להורים אלה זכות להיעדר מהעבודה בתשלום מלא עד 52 שעות בשנה לצורך סיוע לילד בעל המוגבלות, ועד 52 שעות נוספות, כל עוד אין אדם אחר אשר ניצל זכאות זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אישה בראיון עבודה. ShutterStock
להקטין את אי הוודאות של המועמד/ShutterStock

חובה לעדכן מועמדים לעבודה

החל מינואר 2015 מחויבים המעסיקים למסור למועמד לעבודה בהליכי מיון הודעה בכתב (מייל או SMS) בנוגע להתקדמות ההליכים, לפחות כל חודשיים. חוק הודעה לעובד תוקן על מנת למנוע מצב של חוסר וודאות של מועמדים לעבודה. מעסיק שהחליט שלא לקבל מועמד, מחויב בעדכונו על כך לכל המאוחר 14 יום לאחר שקיבל עובד אחר לתפקיד. עם זאת, חובה זו לא חלה על ענף ההסעדה או על חברה המעסיקה פחות מ- 25 עובדים.

שכר המינימום עלה

במהלך השנתיים האחרונות חל גידול של 650 שקל בשכר המינימום החודשי. באפריל 2015 עמד שכר המינימום על 4,650 שקל לחודש, ועלה בהדרגה ל-5,300 שקל בדצמבר 2017. יש הסוברים כי קיצור שבוע העבודה במשק ל-42 שעות העלה בפועל את שכר המינימום השעתי מ-28.49 שקל ל-29.12שקל לשעה החל מאפריל 2018.

שיעורי ההפקדות לפנסיה גדלו

לא רק השכר, גם שיעורי ההפקדות הפנסיוניות לעובדים עלו משמעותית ב-5 השנים האחרונות. בעוד שבשנת 2013 עמדו שעורי ההפקדות לתגמולים ולפיצויים על 5% מהשכר, החל מינואר 2017 עומדים שעורי ההפקדות על 6.5% מהשכר לתגמולים ו-6% לפיצויים. חלק העובד עלה אף הוא ועמד נכון להיום על 6% מהשכר.

יותר ימי חופשה שנתית

תיקון לחוק חופשה שנתית הגדיל את מספר ימי החופשה להם זכאים עובדים ב-4 השנים הראשונות לעבודתם. החל מחודש ינואר 2017 עובדים המועסקים 5 ימים בשבוע נהנים מ-12 ימי חופשה שנתית (במקום 10), ואילו עובדים המועסקים 6 ימים בשבוע זכאים ל-14 ימים (במקום 12).

תלוש משכורת. שי מכלוף
התלוש הופך לאלקטרוני/שי מכלוף

תלוש שכר בדואר אלקטרוני

חוק הגנת השכר מחייב למסור לכל עובד תלוש שכר בכתב לא יאוחר מה-9 לכל חודש. עם זאת, על מנת להתאים למציאות של היום, ומטעמי חיסכון ויעילות, החל מיולי האחרון המעסיק יכול לשלוח את תלושי השכר במייל הפרטי או המשרדי של העובד, או באמצעות אתר אינטרנט מאובטח של המעסיק עם סיסמא אישית. העובד יכול בכל שלב לבקש תלושים מודפסים מהמעסיק.

שמירה על פרטיות העובד

סוגיות של שמירה על פרטיות העובדים במקום העבודה והיכן עובר הגבול בין זכות העובדים לפרטיות לזכות המעסיק לנהל את עסקיו, נדונות הרבה בשנים האחרונות. בית הדין הארצי לעבודה קבע במרץ 2017 כי מעסיק אינו רשאי לחייב את עובדיו לבצע רישום נוכחות באמצעות שעון נוכחות בהטבעת טביעת האצבע. נקבע כי שימוש במערכת נוכחות ביומטרית מהווה פגיעה בזכות לפרטיות והזכות לאוטונומיה, וכן קיים חשש לדליפת מידע רגיש על עובדים לגורמים שאינם מורשים.

אישה בהיריון. ShutterStock
חופשת הלידה התארכה/ShutterStock

חופשת הלידה הוארכה

חופשת הלידה, ששמה שונה ל"תקופת לידה והורות", הוארכה בינואר 2017 מ-14 שבועות ל-15 שבועות בתשלום. עובדת עם ותק של שנה לפחות זכאית ל-26 שבועות (שמתוכם כאמור 15 שבועות בתשלום). האב יכול לחלוק עם אשתו את התקופה הזו, והחל מאפריל 2017 אף לנצל 7 ימים בתשלום של דמי לידה - גם אם אשתו לא חזרה בפועל לעבודתה. תיקון נוסף וחשוב מ-2016 מאפשר לעובד להיעדר 5 ימים לאחר יום הלידה של בת זוגו. 3 ימי ההיעדרות הראשונים על חשבון החופשה השנתית, ויומיים נוספים על חשבון ימי המחלה. המעסיק לא יוכל להתנגד לניצול ימי החופשה והמחלה, ויהיה מחויב לאשר לעובד היעדרויות אלה.

תשר למלצרים נחשב כשכר עבודה

פסיקה תקדימית שזכתה לכותרות רבות והתקבלה לאחרונה, קובעת כי טיפים שמקבלים המלצרים, בין אם עברו דרך קופת המסעדה ובין אם שולמו להם ישירות, מהווים הכנסה של המסעדה. עקב כך, הם מהווים שכר עבודה לכל דבר, לרבות לעניין חוק שכר מינימום. כלומר, אם הטיפים שקיבל עולים על שכר המינימום במשק - המעסיק אינו מחויב בתשלום שכר רגיל נוסף, אלא אם נקבע אחרת בהסכם עם העובד. יחד עם זאת, את מחוייב המעסיק לחשב את מלוא הזכויות המגיעות לעובד מכוח חוקי העבודה על מלוא סכום הטיפים שקיבל העובד.

הכותבת היא שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד עורכי דין נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully