וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מרשמלו: כמה תשלמו אם לא תנקו אחרי המדורה שלכם?

קובי בר לב

2.5.2018 / 9:00

מדורות ל"ג בעומר משאירות אחריהן אשפה וזוהמה רבה. מה מוגדר פסולת על פי החוק, מי יכול להטיל עליכם קנס בגלל מפגע סביבתי ולאיזה גובה יכול להגיע התשלום? מדריך

צילום שלומי גבאי עריכת וידאו ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על איסור על מדורות במספר יישובים)

ל"ג בעומר אינו רק חגם של הרומנטיקנים, אוהבי המרשמלו ותפוחי האדמה הלוהטים. ריבוי בלתי נשלט של מדורות לצד צמצום השטחים הפתוחים לטובת בתי המגורים, קירב את האש לשטחים מאוכלסים והפך את המפגעים הסביבתיים והבריאותיים שמתלווים לחג הזה למכת מדינה של ממש.

בבוקר שאחר ל"ג בעומר, מתבררים ממדי הפגיעה והם מתעצמים משנה לשנה. כמויות אדירות של פסולת נותרות בשטחי ההתכנסות, מזהמות את הסביבה ומלכלכות אותה ואף מסכנות את בעלי החיים ופוגעות בהם.

מדורות הערב בפתח תקווה 14 במאי 2017. ראובן קסטרו
מדורת ל"ג בעומר/ראובן קסטרו

לא תלכלך את רשות הרבים

את התופעה המכוערת הזאת רצה המחוקק הישראלי למנוע. סעיף 2 לחוק לשמירת הניקיון אוסר על השלכת פסולת ברשות הרבים ועל לכלוך רשות הרבים. עבירות על חוק זה הן עבירות המוגדרות "עבירות קנס", כלומר כאלה שניתן בגינן להטיל ברירת משפט ושהקנס שלצדן מתחיל ב-250 שקל ועשוי להגיע לאלפי שקלים - תלוי בנסיבות ביצוע העבירה. לדוגמה: האם השלכת הפסולת התבצעה במקום רגיש, כגון גן לאומי, שמורת טבע, יער או חוף הים.

גם פקחי הרשויות המקומיות מוסמכים למסור ברירות משפט, וזאת מכוח חוקי עזר האוסרים גם הם על השלכת פסולת ברשות הרבים. במקרים בהם מוחלט להגיש כתב אישום, הקנס בגין השלכת פסולת ברשות הרבים עלול להגיע גם למאות אלפי שקלים ואף לשנת מאסר - שוב, תלוי בחומרת העבירה, בנסיבות ביצועה ובזהות המשליך (אדם פרטי או תאגיד).

לא יבורך הפרי: מה נחשב פסולת?

תילי תילים של מילים נשפכו על ההבחנה שבין "פסולת" לבין כל מה שאינו "פסולת". אולם בהקשר של חוק שמירת הניקיון בחר המחוקק הישראלי לנקוט בגישה המרחיבה; כל דבר שעלול לגרום לאי ניקיון או לאי סדר נחשב "פסולת", לרבות, אך לא רק, שיירי מזון, קליפות (כן כן. גם פסולת אורגנית היא פסולת לכל דבר), ניירות, בקבוקים, קופסאות, קרטונים, אריזות למיניהן, גרוטאות, צמיגים, גזם, גזרי עץ, קרשים, סמרטוטים, בדלי סיגריות ועוד.

במספר פסקי דין קבעו בתי המשפט שגם אדמה נקייה תחשב פסולת ואפילו שלטים המוצבים בצדי הדרכים. במילים אחרות, כל מה שאנחנו משאירים אחרינו בסוף מדורת ל"ג בעומר, כמו הגחלים הכבויות, כלי הפלסטיק המשומשים או שקיות האשפה הנטושות - נחשב פסולת. אגב, במספר מקרים הועמדו לדין, נקנסו והורשעו בבתי המשפט גם מי שבחרו להטיל את מימיהם ברשות הרבים, לתשומת ליבו של כל מי שמתכנן כיבוי צופי כאקורד הסיום של ערב ל"ג בעומר.

מדורות הערב בפתח תקווה 14 במאי 2017. ראובן קסטרו
הקנס על השלכת פסולת עלול להגיע לאלפי שקלים/ראובן קסטרו

לא תשליכני לעת מדורה

רק מקום שבו הציבור אינו רשאי להשתמש והוא מגודר או סגור על כל חלקיו, לא יחשב רשות הרבים לעניין חוק שמירת הניקיון

השלכה לפי החוק, אינה רק פעולה של הטלת הפסולת (לדוגמא, השלכת בדל סיגריה מרכב נוסע), אלא גם נטישה או השארת הפסולת, וכן כל גרם לכלוך בדרך אחרת, ולו באופן זמני. נקודה חשובה אחרת היא מקום ביצוע ההשלכה. השלכת הפסולת אסורה אם היא מבוצעת ברשות הרבים. החוק קובע שרשות הרבים היא "כל מקום שהציבור רשאי להשתמש בו או לעבור בו או שהציבור משתמש או עובד בו למעשה".

גם בהקשר זה נקטו בתי המשפט בגישה מרחיבה למדי והדגישו את האינטרס הציבורי שבהגנה על איכות נאותה של הסביבה והחשיבות שבהרתעה ובחינוך הציבור. למעשה, רק מקום שבו הציבור אינו רשאי להשתמש והוא מגודר או סגור על כל חלקיו, לא יחשב רשות הרבים לעניין חוק שמירת הניקיון.

חשוב לזכור, כי למרות שכיסוי ביטוחי מתאים יפצה על נזק שנגרם כתוצאה מכוויה בל"ג בעומר, הוא לא יספק הגנה במקרה של קנס בגין השלכת פסולת ברשות הרבים, שהיא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. מדובר בעבירה מסוג "אחריות קפידה", כלומר עבירה שאינה מחייבת הוכחת מודעות לנסיבות ביצועה או אפילו הוכחת רשלנות. די ביסוד העובדתי של עצם ביצוע העבירה כדי להביא להרשעה. ההגנה היחידה של נאשם היא להראות שעשה כל שניתן למניעת ביצוע העבירה, נטל הוכחה שמאוד קשה לעמוד בו.

הכותב הוא עו"ד, מנהל מחלקת איכות הסביבה במשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully