וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפך מנכ"ל התעשייה האווירית לבובה של ועד העובדים

22.5.2018 / 8:00

עשרות מיליונים שהועברו לוועד העובדים, תוכנית הבראה פיקטיבית, אוזלת יד בטיפול בעבירות משמעת - נתונים פנימיים של הנהלת התעשייה האווירית, שהגיעו לוואלה! NEWS, חושפים כיצד החברה בראשות המנכ"ל יוסי וייס התבטלה בפני ועד העובדים

חדר הבקרה של התעשייה האווירית, יהוד, 27 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
חדר הבקרה בתעשייה האווירית/ניב אהרונסון

הנהלת התעשייה האווירית העבירה לארגון העובדים ולחברי הוועד כספים והטבות בשווי מאות מליוני שקלים בניגוד לחוק, ומבלי לבדוק איזה שימוש עושה הארגון בכסף. כך עולה מנתונים פנימיים של הנהלת החברה שהגיעו לידי וואלה! עסקים. ברשות המסים נבדק חשד, לפיו בנוסף מסרה החברה דיווחים לא נכונים למס הכנסה על כספים שהעבירה לארגון, בנסיון להפחית את תשלומי המסים שלה. יש לציין כי בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם דוח מבקר המדינה בעניין התעשייה האווירית.

ארגון העובדים של התעשייה האווירית נחשב לאחד מארגוני העובדים החזקים במשק. הארגון שולט בהנהלה, המעבירה לכיסי חברי הוועד ולעובדים בכללם מיליוני שקלים ללא בקרה, בתקווה לשמור על שקט תעשייתי. במאבקים על שכר והטבות, הצליחו העובדים לתמרן את הנהלת החברה על פי רצונם ובהתאם לאינטרסים שלהם. הנהלת החברה נמנעה במשך שנים מסגירת פעילויות מפסידות כמו יחידת הבדק, רק מפני שוועד העובדים החליט למנוע זאת.

אחד ההישגים הגדולים של הארגון היה כאשר בעקבות מו"מ להבראת החברה, קיבלו העובדים הפורשים מהחברה מענקים ושכר בסך של כ-600 מיליון מיליון שקל, ללא התייעלות של ממש בחברה, בעוד שחלק גדול מהפורשים היו פורשים מהחברה ממילא, גם ללא הטבות שכר. את ההסכם יזם והוביל מנכ"ל החברה, יוסי וייס, שהודיע בתחילת השנה על פרישתו.

לוועד החזק של התעשייה האווירית יש גם קשרים נרחבים במרכזי המפלגות, ובעיקר במרכז מפלגת הליכוד. קשרים אלה נוצלו לצבירת עוצמה חריגה, שבאמצעותה הצליח ראש הוועד לשעבר, חיים כץ, להתקדם במפלגה ולהגיע לתפקיד שר העבודה והרווחה. בשנה האחרונה עוסקת המשטרה בחקירה נרחבת של התנהלות הארגון. כמה מבכירי הארגון, בהם השר כץ ובנו יאיר, נעצרו בחשד למעשי סחיטה באיומים ועבירות נוספות.

יוסי וייס – מנכ"ל התעשייה האווירית. דוברות התעשייה האווירית,
מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס/דוברות התעשייה האווירית

אלפי שקלים בחודש תמורת אפס עבודה בחברה

ארגון העובדים בחברה מתנהל כאגודה עותמנית: הוא אינו כפוף לביקורת רשם העמותות ואינו מדווח לאיש על פעילותו. למרות שגם הנהלת החברה אינה יודעת ואינה דורשת דיווח מהארגון, היא מעבירה לו מדי שנה תקציב של 15 מיליון שקל

ארגון העובדים של התעשייה האווירית גם מטיל חתתו על הנהלת החברה, הנמנעת מפעולה גם נוכח עבירות משמעת חמורות בהם מעורבים חברי הארגון. בנובמבר 2015, במסגרת המאבקים על תוכנית ההתייעלות בחברה, פרצו חברי הוועד לישיבת הדירקטוריון. ההנהלה החליטה לנקוט נגדם בהליכים משמעתיים, אך ההליכים הופסקו על ידי המנכ"ל וייס מחשש לפגיעה במו"מ.

ארגון העובדים בחברה מתנהל כאגודה עותמנית: הוא אינו כפוף לביקורת רשם העמותות ואינו מדווח לאיש על פעילותו. למרות שגם הנהלת החברה אינה יודעת ואינה דורשת דיווח מהארגון, היא מעבירה לו מדי שנה תקציב של 15 מיליון שקל. מכיוון שהארגון אינו מפרסם דוחות לחבריו או לגורם אחר, אין איש יודע מה נעשה בכסף. עד כה נצברו בקופת הארגון כ-100 מיליון שקל. ההון העצום הזה אמור לממן פעולות של הארגון לטובת העובדים - אך חלק גדול ממנו אינו מנוצל. לעובדים יש ועדת השקעות שאמורה לפעול להשקעה נבונה של עודפי הכספים; אולם הוועדה מתכנסת לעתים נדירות, אם בכלל.

הפעילים המרכזיים בארגון העובדים הם 60 חברי הוועד - לכאורה עובדים של החברה, אולם מקור מוסמך בהנהלה אומר שמרבית זמנם, אם לא כולו, מוקדש לענייני הוועד. למרות זאת, משלמת להם החברה שכר מלא, ורובם מקבלים תוספת של 30-50 שעות נוספות בחודש, בשווי עשרות אלפי שקלים. מזכיר ועד העובדים לשעבר, אהוד נוף, שהוחלף בתחילת החודש על ידי יאיר כץ בנו של חיים כץ, אמור היה לקבל את מלוא שכרו מהארגון, שכן הוא אינו עובד כלל בתעשייה האווירית. אולם החברה שילמה לו שכר בעלות כוללת של 920 אלף שקל (77 אלף שקל לחודש), תמורת אפס עבודה בחברה.

לוועד יש גם צוות עובדים, שמספרם הגיע בשנים האחרונות ל-5 וירדה לאחרונה לאחד. למרות שהעובדים אמורים היו לעבוד בהתנדבות, הם קיבלו שכר מלא ש-85% ממנו מומן על ידי החברה עצמה, בניגוד לחוק. החברה גם ממנת עבוד ארגון העובדים את שכרה של החשבת. אולם מהממצאים עולה שהסכום המועבר לעובדים על חשבון שכר החשבת כפול מהסכום המשולם לה בפועל.

יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
מבקר המדינה, יוסף שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

כוח עצום והשפעה פוליטית של הוועד

לפני שנתיים הכריזו ראשי הוועד והנהלת התעשייה האווירית על תוכנית התייעלות נרחבת, שאמורה הייתה לשפר את התוצאות העסקיות של החברה. שנתיים מאוחר יותר מתברר שהחברה הוציאה 600 מיליון שקל על התוכנית - ללא תוצאות ממשיות

אחד הערוצים המרכזיים להעברת כסף לארגון העובדים הוא באמצעות החברה המסחרית שא"ל. שא"ל נשלטת על ידי ועד העובדים, כאשר יעודה המקורי היה לשמש ארגון קניות המנצל את כוח הקנייה המרוכז להנחות לעובדים; אולם היום היא חברה מסחרית לכל דבר, המשווקת מוצרים גם לציבור הרחב, ומרוויחה כ-2 מיליון שקל בשנה. שא"ל פועלת מתוך מבנה גדול בן 5,000 מ"ר, הניצב על שטח של 26 דונם השייכים לתעשייה האווירית. בנוסף, היא משכירה חלק מהשטחים שהיא מקבלת לטובת זכיין תמורת 47 אלף שקל בשנה.

למרות שמדובר בשימוש מסחרי לכל דבר, שאין לו כל קשר ליעודה של התעשייה האווירית, החברה אינה גובה משא"ל כל תשלום תמורת השימוש במבנים ובשטחיה, ואף משתתפת בהוצאות התחזוקה. מכיוון ששא"ל מתקיימת מזה 40 שנה, ניתן להעריך את שווי ההטבה שהיא מקבלת מהתעשייה האווירית על פני השנים במאות מיליוני שקלים. אין זו הדרך היחידה בה מסבסדת התעשייה האווירית, חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, את החברה המסחרית: היא "משאילה" עובדים לארגון העובדים. ארגון העובדים "משאיל" לשא"ל את העובדים, ומקבל מהחברה את שכרם, אולם הוא אינו מעביר את הכסף לתעשייה האווירית את הכסף שהוא מקבל.

הכוח העצום וההשפעה הפוליטית של ועד העובדים בתעשייה האווירית מהווים את אחת הסיבות לכך שהחברה אינה יעילה ועומדת על סף משבר כספי. לאחרונה הפסידה החברה חוזה ענק לבניית לוויין תקשורת, לאחר שלא הצליחה להתחרות במחירים שהציעו חברות זרות. לפני שנתיים הכריזו ראשי הוועד וההנהלה על תוכנית התייעלות נרחבת, שהייתה אמורה לשפר את התוצאות העסקיות של החברה. שנתיים מאוחר יותר, מתברר שהחברה הוציאה 600 מיליון שקל על התוכנית - ללא תוצאות ממשיות. במסגרת התוכנית, היו אמורים לפרוש מהחברה 730 עובדים, 620 מתוכם במסגרת תוכנית פרישה מוקדמת בתמורה למשכורת גישור של 70% מהשכר ברוטו עד הפנסיה. יתר עוזבי החברה פוטרו בתמורה לפיצויים נדיבים.

מבדיקה שנערכה עלה שכמעט כל הפורשים מרצון היו ממילא על סף פרישה, ולכן פרישתם לא תרמה דבר להתייעלות החברה. אחד הפורשים המפורסמים במסגרת התוכנית היה רמי גראור, עובד בכיר בחטיבת הבדק ופעיל ליכוד, שעמד ממילא על סף פרישה. גראור קיבל את התשלום הנדיב, ועבר מיד לתפקיד סמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי הוא גוף באחריותו של שר הרווחה, חיים כץ. כץ היה במשך שנים רבות יו"ר ארגון העובדים של התעשייה האווירית, ונחשב עד היום לבעל השפעה גדולה על התנהלות הארגון.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, הודיע כאמור לאחרונה על פרישתו. לאחר מינוי המנכ"ל החדש, צפויה ההחברה לעבור שוב טלטלה וארגון מחדש, בניסיון נוסף להפוך את החברה הכושלת לחברה בריאה ורווחית.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "הנושאים המועלים בכתבה נבדקים בימים אלה על ידי מבקר המדינה. על פי חוק מנועה החברה מלהגיב לגביהם עד לפרסום דוח המבקר. החברה רואה בחומרה את ההדלפות החלקיות והמגמתיות שאין ביכולתה להגיב עליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully