וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי דירה או יונדאי? איך ישפיע המשבר עם טורקיה על המשק הישראלי

18.5.2018 / 0:00

על פניו נראה שהיחסים הכלכליים בין ישראל לטורקיה מתנהלים ללא קשר לאלה המדיניים; אבל תרחיש של הפסקת יבוא ברזל וכלי רכב, בעקבות ההידרדרות האחרונה בתקשורת בין 2 המדינות, עלול להוביל להתייקרות הדירות ולפגוע ברווחי חברות הרכב. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח על המשבר ביחסי ישראל-טורקיה)

ממבט שטחי, דומה שהיחסים הכלכליים בין ישראל לטורקיה מתנהלים ללא כל קשר ליחסים המדיניים הבעייתיים. למרות ההידרדרות הרציפה ביחסים, תופח הסחר בין 2 המדינות. נתוני מכון היצוא מגלים שבשנה שעברה עלה היקף הסחר ב-11% לעומת השנה הקודמת.

היחסים הכלכליים הבולטים ביותר הם בתחום התיירות: למרות הירידה בתיירות היוצאת לטורקיה, חברת התעופה טורקיש איירליינס נחשבת לחברה הזרה הפעילה ביותר בישראל. גם בענף האנרגיה ממשיכים לרקום תוכניות ליצוא גז לטורקיה. אבל מתחת לפני השטח מתחוללים שינויים.

מניתוח שנערך השבוע במכון היצוא עולה שאם מתעלמים מיצוא הכימיקלים, ענף יצוא הסחורות לטורקיה הולך ויורד ב-7 השנים האחרונות. ייתכן מאוד שהדבר קשור ליחסים המדיניים. אחד הגורמים לירידה ביצוא הוא התחום הביטחוני, המהווה נדבך חשוב של היצוא למדינות מסוימות. בטרם השתבשו היחסים בין 2 המדינות, נערכו ביניהן עסקאות ענק בתחום הביטחוני.

בין היתר, מדובר בהשבחת טנקים, מכירות של מטוסים ללא טייס, מערכות אלקטרוניות ועוד. גם המערכת הביטחונית הישראלית רכשה מטורקיה רכיבים ביטחוניים שונים. אלא ששיתוף הפעולה הגלוי חדל להתקיים, ואם קיימות עסקאות בעלות אופי בטחוני, היקפן נמוך מאוד.

מגמות בסחר עם טורקיה. מכון היצוא,
מגמות בסחר עם טורקיה/מכון היצוא

בשורה רעה לבעלי בתי הזיקוק; חדשות טובות לאיכות הסביבה

טורקיה מייצאת לישראל יותר משהיא מייבאת, ומבחינה זו היא המרוויחה הגדולה מהסחר בין 2 המדינות. היקף היצוא הישראלי עומד על 1.4 מיליארד דולר לשנה, לעומת יבוא של 2.9 מיליארד דולר

טורקיה מייצאת לישראל יותר משהיא מייבאת, ומבחינה זו היא המרוויחה הגדולה מהסחר בין 2 המדינות. היקף היצוא הישראלי עומד על 1.4 מיליארד דולר לשנה, לעומת יבוא של 2.9 מיליארד דולר. רוב היצוא הישראלי הוא נפט ותזקיקים: יצוא הכימיקלים, הנפט והתזקיקים עמד ב-2017 על 994 מיליון דולר - כ-70% מכלל היצוא לטורקיה.

בתי הזיקוק הישראלים הם ספקים גדולים של בנזין סולר ודלקים אחרים לטורקיה. ניתוק יחסי המסחר בין המדינות עלול להוות מבחינה זו בשורה רעה לבתי הזיקוק ולבעליהם, החברה לישראל וחברת פז. מאידך, תהיה זו בשורה טובה לנאבקים לשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה.

תחום בולט נוסף בסחר בין 2 המדינות הוא תחום המתכות: טורקיה היא היעד העיקרי ליצוא גרוטאות מתכת מישראל, והיא גם ספק גדול של ברזל לבנייה וחומרי בנייה. ניתוק מערכת הסחר עלולה להוות בעיה ליצואני הגרוטאות מצד אחד, ולענף הבנייה הישראלי מהצד השני.

טורקיה היא המקור הזול ביותר היום לברזל לבנייה - המתחרים העקריים שלה נמצאים במזרח הרחוק, ובעיקר בסין. טורקיה זולה יותר ונגישה יותר ליבואנים הישראלים, וניתוק הקשרים עלול להביא להתייקרות תשומות הבנייה בישראל - מדד שיש לו השפעה מסוימת על מחירי הדירות.

יצוא לטורקיה. מכון היצוא,
יצוא לטורקיה/מכון היצוא

ישראל מייבאת מטורקיה כלי רכב בהיקף דומה ליבוא הברזל. דגמים פופולריים בישראל של יונדאי, טויוטה ורנו מיוצרים בטורקיה, שם כוח העבודה זול יותר. בענף הרכב מעריכים שהפסקת יבוא מטורקיה לא תשפיע על רמת המחירים לצרכן, אבל כן עשויה לפגוע מעט ברווחי היבואנים וחברות הרכב.

בענף האנרגיה תלו בעבר תקוות גדולות בעסקת ענק ליצוא גז ישראלי לטורקיה. אנשי עסקים טורקים הגיעו לישראל ואמרו שטורקיה מעוניינת מאוד בגז שהתגלה מול חופי ישראל, על מנת לגוון את מקורות האספקה שלה.

עסקת יצוא כזו יכולה הייתה להכניס לישראל עשרות מיליארדי דולרים. הסכם המרמרה אמור היה לאפשר את חתימת העסקה. אולם השלטון הטורקי מעולם לא נתן אור ירוק להמשך המגעים, והיום אין סיכוי של ממש לעסקה.

יבוא מטורקיה. מכון היצוא,
יבוא מטורקיה/מכון היצוא
  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully