וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש מגיע: מה כדאי לבדוק לפני שבוחרים קייטנה לילדים

ורד כהן ורענן בר-און

21.6.2018 / 8:00

קייטנות רבות מציעות אטרקציות מושכות במחירים מפתים - אבל בפועל הן לא מספקות את כל מה שהובטח. כך תוכלו לוודא שאתם רושמים את ילדיכם לקייטנה בטוחה ומהנה. מדריך

מחנה קיץ קימאמה במכמורת, יולי 2016. יותם רונן
קייטנה/יותם רונן

החופש הגדול מתקרב ואיתו רישום הילדים לקייטנה. רבים מההורים מתלבטים לאיזו קייטנה לשלוח את הילד על מנת להעסיקו במהלך החופש ועליהם לדעת כי יש משתנים רבים אותם יש לבחון לפני קבלת ההחלטה. אספנו עבורכם מספר גורמים שכדאי לשים אליהם לב.

רישיון עסק

בידקו האם הקייטנה פועלת עם רישיון עסק. קייטנות רבות מאוד פועלות ללא רישיון וללא כל פיקוח של משרד החינוך. קייטנה היא עסק הטעון רישוי, וכל מפעיל קייטנה חייב לקבל אישורים גם מהרשות המקומית וגם ממשרד החינוך.

קבלת רישיון משמעה שהקייטנה עברה את הבדיקות מקדימות בתחומי הביטחון, הבטיחות והתברואה. קייטנה שאינה פועלת על פי רישיון עסק כחוק - מסכנת את שלומם וביטחונם של הקייטנים. לפי חוק הקייטנות לא ינהל אדם קייטנה אלא אם כן יש בידו רישיון לפי חוק רישוי עסקים, ומי שפועל בניגוד להוראה זו דינו מאסר של 6 חודשים.

קייטנה היא עסק הטעון רישוי לפי חוק רישוי עסקים, מלבד קייטנה שפטורה מחובת קבלת רישיון עסק מכוח צו רישוי עסקים. מדובר בקייטנות המשך - קייטנות של ארגונים וגופים המפורטים בחוק, אשר הפעילות בהן מתקיימות באתר הקבע שלהן בהמשך לפעילויות החינוכיות של הארגון או הגוף במהלך השנה

בנוסף לאישור הרשות המקומית נדרש אישור משרד החינוך. לפי חוק הקייטנות לא יינתן לקייטנה רישיון עסק לפי חוק רישוי עסקים, אלא אם כן ניתן לה אישור גם ממי ששר החינוך הסמיכו לכך. מתן אישור משרד החינוך מותנה, בין היתר בהמצאת אישורים בדבר ביקורת בטיחותית כנדרש, הנהגת סידורי אבטחה נאותים ושמירת תנאי תברואה תקינים, וכן קיום נוהלי משרד החינוך הנוגעים לקייטנות.

עוד באותו נושא

22 אלף שקל לקייטנה: יצאנו לבדוק מה התחדש בתעשיית החופש הגדול

לכתבה המלאה

ביטוח

הכיסוי הביטוחי של תלמידים במוסדות החינוך במקרה של תאונה - חל על התלמיד בכל ימות השנה,24 שעות ביממה, ובכל מקום שנמצא בו התלמיד

בידקו האם הקייטנה מבוטחת, ומה היקף הביטוח. יש קייטנות פרטיות או פיראטיות, הפועלות ללא רישוי וללא ביטוחים מתאימים. אל תתפתו למחיר הנמוך אותן מציעות קייטנות אלה,

ההנחה המשמעותית המוצעת לא תסייע במקרה בו תידרש חלילה עזרה ביטוחית.

קייטנה המבוטחת בביטוח צד ג' אמורה לכסות הוצאות במקרה של פגיעות ופציעות, לרבות כאשר הפציעה אירעה מחוץ למקום הקייטנה (למשל בטיול, בבריכה, בלונה פארק), בנוסף לאחריות הגורם האחראי לתאונה - אם הקייטנה לא תהא מבוטחת, עלול למצוא עצמו הנפגע, אשר ניזוק בקייטנה, מול שוקת שבורה. אם מדובר בקייטנות בהן מתקיימת פעילות אקסטרים או עם בעלי חיים, כדוגמת שחיה עם דולפינים או רכיבה על סוסים - חשוב שהביטוח יכלול גם פעילויות כאלה.

במקרה של פגיעה בקייטנה ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד חברת הביטוח של הקייטנה. אם הפגיעה נגרמה בשל רשלנות או ליקוי בטיחותי, כמו מקרה של טביעה בבריכה כאשר לא היו משגיחים או קריסת מבנה שלא הוקם באופן בטיחותי, ניתן לתבוע את הגורמים האחראים. ניתן לתבוע החזר הוצאות, הפסדי שכר בעתיד, כאב וסבל ועוד, כאשר גובה הפיצוי משתנה בהתאם לשיעור הנכות שנגרמה.

בנוסף, ניתן לתבוע גם את חברת הביטוח המבטחת את התלמידים בשנת הלימודים. הכיסוי הביטוחי של תלמידים במוסדות החינוך במקרה של תאונה - חל על התלמיד בכל ימות השנה,24 שעות ביממה, ובכל מקום שנמצא בו התלמיד, גם אם לתאונה אין קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו. תחולת הפוליסה הינה 24 שעות ביממה, 365 יום בשנה, לרבות בחופשות, בין בארץ ובין בחו"ל. במקרה זה, אין צורך להוכיח אחריות או רשלנות, אין צורך למצוא אשמים, אלא להוכיח את הנזק בלבד. הפיצוי יהיה בהתאם לחומרת הפציעה והנזק.

פיצוי על פי הפוליסה לתלמידים אינו מונע הגשת תביעות נוספות כלפי גורמים נוספים שנושאים באחריות לפגיעה.

במקרה אחד הגיע לבית המשפט מקרה של ילד שנפצע בקייטנת כדורגל ושבר את ידו. בית המשפט קבע שבנסיבות המקרה לא היתה רשלנות מצד הקייטנה או המדריך מטעמה. למרות זאת פסק בית המשפט בכל זאת פיצוי לטובת הקטין, משום שהקייטנה נוהלה ללא ביטוח תאונות אישיות. בית המשפט קבע, שמדובר בקייטנה המקיימת פעילות פיזית עם ילדים צעירים, ולכן חובה היתה עליה לדאוג לכיסוי ביטוחי מתאים.

אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
בתפקיד מדריך מקצועי יכול לשמש רק אדם בעל הכשרה ותעודה מוכרת בתחום שהוא עתיד להדריך. בריכה/ShutterStock, shutterstock

הסמכת מפעילי הקייטנה

בתפקיד מדריך מקצועי יכול לשמש רק אדם בעל הכשרה ותעודה מוכרת בתחום שהוא עתיד להדריך. בידקו עם מפעילי הקייטנה האם יש ברשותם תעודות של מדריכים מקצועיים והאם למדריכים יש אישור היעדר הרשעות בעבירות מין ממשטרת ישראל. כל מפעיל קייטנה נדרש לעבור השתלמות מטעם משרד החינוך, וישנן קייטנות בהן נדרשות הסמכות גבוהות מכך. בידקו האם מנהל הקייטנה מוסמך כנדרש.

בנוסף יש לבדוק האם נוכחים בעלי תפקידים מתאימים לפעילויות מחוץ לשטח הקייטנה, כדוגמת מציל בעת פעילות בבריכה.

סידורי אבטחה

בידקו האם יש בקייטנה אחראי בטיחות, מהם הסדרי הבטיחות בקייטנה - הן לגבי פעילות במקום והן לגבי פעילות מחוצה לו. בידקו האם סידורי האבטחה אכן מבוצעים בפועל.

עזרה ראשונה

בידקו האם הקייטנה ערוכה לספק שירותי עזרה ראשונה, האם נוכח בזמן הפעילות מגיש עזרה ראשונה, האם יש ליווי של חובשים בעת יציאה מהקייטנה, האם המפעילים מודעים לפעולות אותן יש לבצע בעת פציעה של הילדים, ומה זמינות שירותי העזרה הראשונה במקרי חירום. עוד רצוי לבדורק את שטח הקייטנה -האם הוא כולל שטחים מוצלים וממוזגים, האם יש שומר בשטח הקייטנה והאם יש אספקת מים.

אילוסטרציה. ShutterStock
יש לבדוק מיהם הנהגים בחברת ההסעות והאם הם מודעים לאחריות הכרוכה בתפקידם/ShutterStock

אל תתפתו להרשם ללא בדיקה לקייטנות המציעות אטרקציות יחודיות

לא תמיד יש התאמה בין הפרסומים בדבר האטרקציות המרהיבות שמציעה הקייטנה לבין מימושן בפועל. יש לבדוק מה עומד מעבר לפרסומים המבטיחים שלל פעילויות יוצאות דופן. לעתים קרובות נמצא שהפרסומים לא תואמים לטיב האטרקציות שסופקו בפועל. מומלץ לקרוא את האותיות הקטנות בטופסי הרישום ולוודא שהן לא מאפשרות לקייטנה לשנות את התוכנית כרצונן.

קבלו התחייבות בדבר מספר המדריכים

יש לבדוק את מספר המדריכים שהוכשרו והוסמכו בתחום ואת היחס בין מספר המדריכים למספר החניכים בקייטנה (מדריך לכל 25 ילדים) כדי למנוע מצב בו ממונה מדריך מבוגר אחד על עשרות קייטנים. דאגו לקבל התחייבות המארגנים למספר המדריכים הבוגרים שיופקדו על מספר חניכים.

בתי המשפט מתייחסים לחובה המוטלת על מורים ומדריכים כ"חובה המשולה לחובת הורה כלפי בנו". כך, אין די בבדיקת מספר המדריכים אלא גם בבדיקה כי מדובר במדריכים המבינים את חובתם ומסוגלים לקיימה.

דאגו לבדוק את סידורי ההסעה

בקייטנות המציעות שירותי הסעה, יש לבדוק כיצד מתבצעת ההתקשרות עם חברת ההסעות - האם מארגני הקייטנה פועלים מול חברת ההסעות או ההורים. אם האחריות מוטלת על ההורים יש לבחון בשבע עיניים את זהות הגורם המסיע ואת עברו בתחום נהיגה בכלל והסעת ילדים בפרט. עוד יש לבחון באדיקות את הכיסוי הביטוחי, היקפו ותוקפו, בכל הנוגע לביצוע ההסעות והרשיונות הנחוצים להסעת ילדים. יש לבדוק האם מתבצעת הקפדה על הסעה על פי חוק כמו הסעת ילדים במספר המותר ברישיון הרכב וברישיון הנהג.

יש לבדוק מיהם הנהגים בחברת ההסעות והאם הם מודעים לאחריות הכרוכה בתפקידם, החל מנהיגה זהירה וכלה במיקום מדוייק של איסוף והורדת הילדים. יש לוודא כי נקודות אלה בטוחות, מוגדרות וללא חשיפה לכביש סואן. עוד חשוב לוודא שהנהגים יודעים כיצד עליהם לנהוג במידה ובנקודת האיסוף לא מחכה מבוגר על מנת לאסוף את הילד.

עירכו בדיקות צרכניות

רצוי לבדוק את התכנים המועברים בקייטנה והאם הם מועברים על ידי מי שמוסמך לכך באופן תואם גיל של החניכים, מי האחראי בשטח, האם קיימים מספיק שטחים לפעילויות, משך הקייטנה, מספר שעות פעילות ביום, האם כלולה ארוחת בוקר וצהריים, עלותן הנפרדת של ההסעות, זהות המפעילים, הכשרתם ורקע קודם לפעילותם, קבלת הנחות אפשריות, מהם תנאי הביטול ודמי ביטול/קנסות ועוד. קבלו חוות דעת והמלצות וודאו שהסכום הנדרש מכם הינו סכום סופי, על מנת שלא תיאלצו להוסיף תשלומים לפעילויות ספציפיות, להסעות וכו.

הכותבים הם עורכי דין ממשרד בר-און, כהן, עורכי-דין, העוסק בתחום הליטיגציה - התדיינות בבית המשפט, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully