וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל התייקרויות בשוק המזון: האם נמשיך לשלם יותר על ירקות ואורז?

21.6.2018 / 9:00

מחירי העגבניות טיפסו בשבועות האחרונים, בין היתר בגלל החום הקיצוני; האורז התייקר בעד 30% ומחירי הבשר גם עלו לכותרות. גורמים בתעשייה מבהירים כי לא תמיד עליות מחירים נעוצות בשוק המקומי וירידות מחירים בדרך. וואלה! עסקים עושה סדר

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח במהדורה המרכזית על עליית מחירי המזון)

האם עליות המחירים במוצרי המזון, שליוו את השבועות האחרונים, צפויות להימשך? צרכנים רבים מתלוננים בתקופה האחרונה על התייקרות במחירי העגבניות, האורז והבשר. רק בשבוע שעבר הודיע משרד החקלאות, שעוקב בשגרה אחר מחירי הירקות והפירות, כי המחיר הסיטוני של עגבניות עלה ל-6.5 שקלים, וכי בכוונתו לפעול יחד עם נציגי החקלאים להורדת המחיר לצרכן.

"אתמול קניתי בסופר ירקות ב-90 שקל, המחיר של העגבניות היה גבוה במיוחד וזה נראה לא סביר", אומרת לוואלה! עסקים מיכל מתל אביב. ובאמת, שוק העגבניות הוא שוק תנודתי, וזאת בשל משתנים בלתי תלויים כגון מזג אוויר לעומת היקפי שטחי הזריעה, כך שמחסור בעגבניות עלול להוביל לעלייה במחיר לצרכן. מחיר העגבניות אף נובע מהחום ששרר בחודש מאי, שהיה אחד החודשים החמים ביותר השנה.

בין היתר מהסיבה הזו, וכן על רקע העובדה שהמחירים של מוצרי הגלם (כמו אורז) טיפסו בחודשים האחרונים, קיבלו רשתות השיווק בקשות מיצרניות המזון ומהספקים להעלות את מחירי האורז, הירקות והפירות. בשיחה עם וואלה! עסקים אומר גורם בתעשיית המזון כי בשלב זה לא כל הפניות להעלאות מחירים אושרו. "עשינו מה שניתן כדי לבלום מחירים", הוא אומר, "אבל צריך לקחת בחשבון שיש עלייה של שכר מינימום, התייקרות בחומרי הגלם ובאופן כללי בשנים האחרונות חלה עליית מחירים מסוימת".

לדבריו, ספקים שיעלו מחירים בצורה דרסטית עלולים לאבד את מקומם על המדף ברשתות השיווק, שלא לדבר על איבוד אמון הציבור. "לצרכן יש היום את המותג הפרטי, ורשתות שיווק שולטות במחיר שלו ובערך שלו. המותג הפרטי עבר מהפכה והוא נמצא היום בכל הקטגוריות", הוא מוסיף.

לטענתו, ריבוי הבקשות מצד היצרנים והספקים להעלאות מחירים נעשה במקרים מסוימים בבחינת בלון ניסוי. "ברגע ששומעים שבמקום אחד מעלים מחירים, זה נותן לגיטימציה לעוד מקומות לנסות ולעלות", הוא מסביר, "אף אחד לא רוצה להיות הראשון, אבל ברגע שיש שלושה נניח, לרביעי קל יותר. מצד שני, אם רשתות השיווק יהיו מאוד יקרות, הצרכנים לא יקנו. היום יש אפשרות להשוות מחירים באפליקציות, ולהעביר מידע ברשתות החברתיות, העולם יותר ויותר שקוף".

ארוחת ביבימבאפ קוריאנית. נמרוד סונדרס,
"עליית מחיר האורז אינה קשורה לשוק המקומי"/נמרוד סונדרס

אורז "יסמין" התייקר בעשרות אחוזים, אבל יש זנים נוספים במחיר נוח

"היינו יכולים להמשיך ולייבא אורז במחירים נמוכים ממדינות אחרות, אבל האיכות שלו נמוכה, הצרכן היה מקבל שאריות הדברה וחומרים אחרים. אנחנו רוצים להמשיך ולספק את האורז שכולם אוהבים"

בין עליות המחירים שכבר התרחשו, מחירי האורז שטיפסו בעשרות אחוזים (בין 10%-30%). מנכ"ל סוגת, ג'יל גמון, מסביר שמדובר בזן מסוים של אורז "יסמין" המיוצר בתאילנד, וניתן למצוא זנים אחרים במחירים נוחים. לדבריו, העלייה אינה קשורה בשוק המזון בישראל, אלה תלויה ביבול התאילנדי ובתנודות השוק העולמי. "היינו יכולים להמשיך ולייבא אורז במחירים נמוכים ממדינות אחרות, אבל האיכות שלו נמוכה, הצרכן היה מקבל שאריות הדברה וחומרים אחרים. אנחנו רוצים להמשיך ולספק את האורז שכולם אוהבים", הוא מדגיש.

"העובדה שיצרניות וספקים הגישו בקשות להעלאות מחירים של מוצרי המזון, לא אומרת שברשתות השיווק המחירים אכן יעלו", חוזר ומדגיש הגורם בתעשיית המזון. אחת הסיבות לכך היא העובדה שמחאה צרכנית עלולה לגרום לנזק תדמיתי לתעשייה המזון כולה, כפי שאירע במחאה החברתית ב-2011, והוא אינו שולל מחאה כזאת אם המחירים אכן ימשיכו לטפס. גורם נוסף מבקש להבהיר: "היצרנים מאוד רציניים ואמינים, יש לנו שיקול דעת ואחריות, אני מבטיח שהמטרה אינה להתעשר. נעבור את הגל הזה, אחריו אם נראה שאפשר, יהיו מבצעים, אריזות מוגדלות, ההטבה לא בהכרח תתבטא במחיר, אלא בגודל ובמבצעים".

לדבריו, אין אינטרס להעלאות מחירים. "התעשייה בארץ סובלת, אם אנחנו רוצים שתישאר תעשייה, צריך לתמוך בה", הוא טוען ומצביע על שורה של גורמים שאחראים למצב הנוכחי, כמו עליית מחירי הנפט שמנפחת את הוצאות השינוע, הפלסטיק ועטיפות המוצרים. לצד זה, עלויות הארנונה הגבוהות של המפעלים בארץ, רגולציה מחמירה, היטלים ועוד מוסיפים שמן למדורה. "אלה דברים שלא מדברים עליהם, אבל יש להם השפעה דרמטית על מחירי המזון", הוא מוסיף.

סמנכ"ל המכירות והשיווק של יצרנית המזון מיה, טל שגיא אומר שגם החברה שלו מתמודדת עם ההתייקרויות הגלובליות שנגרמה עקב שינוי שער המטבע המקומי בתאילנד. "בשלב זה", אומר שגי, "בניגוד למונופול המתחרה, אנו בשאיפה לשמור על המחיר עד כמה שניתן. בכל מקרה גם אם יהיו שינויים הם בוודאי לא יהיו ברמה שהמתחרה מדבר עליו, גם בלי לפגוע באיכות המוצרים.

"אורז לא מגיע רק מתאילנד אלא גם ממדינות אחרות במזרח הרחוק ולכן כרגע עליות המחירים הן לא כצעקתה", אומר שגיא."במוצרים חקלאיים ישנן כל הזמן עליות וירידות מחיר מסיבות שונות, חלקן אקלימיות, הגורמות לתנודתיות במחיר שהצרכן לא תמיד מרגיש. למשל לפני כמה חודשים היתה ירידה במחיר האורז, אך לרוב הן לא הגיעו לצרכן. אנו בחברת מיה ביצענו מבצעים בעקבות הירידות, ברוב הרשתות. הפעם, המונופול החליט לנצל את עליות המחירים האחרות ואת כוחו בשוק האורז ולהעלות את המחיר לצרכן. אנו ממליצים לצרכן לבדוק ולהשוות מחירים ברשתות המזון. אנו בחברת מיה מקפידים ונמשיך להקפיד ולא נתפשר על איכות המוצרים שלנו. גם הפעם אנו נמשיך לתת לצרכן מחיר הגון".

אילוסטרציה: קניות. נועם מושקוביץ
קניות בסופר/נועם מושקוביץ

"עוד 10 ימים תורגש ירידת מחירים"; האבטיח ימשיך להיות יקר

"היה לנו משבר עם האבטיחים בגלל אירועי מזג האוויר. ברד וגשמים פגעו ביבול האבטיחים והשום ובעוד ששום מיובא מסין, האבטיח הוא תוצרת מקומית"

ישי גוטויליג, יועץ מקצועי למנכ"ל משרד החקלאות, מבקש להרגיע מעט את הציבור. לדבריו, אמנם חלו עלויות מחירים במוצרי המזון, אולם ההתייחסות לכך כגל גורף מעט מוגזמת ועתידה להשתנות בקרוב. "חלק מהגידולים של הקיץ נמכרים במחיר תחילת עונה, ובעוד שבוע עד 10 ימים תורגש ירידת מחירים", הוא אומר בביטחון, "כך למשל מחיר הנקטרינה, מחיר המנגו ועוד. זו דינמיקה של שוק".

לצד זאת, הוא מציין את מחירי האבטיח שכפי הנראה ישארו גבוהים יחסית כל העונה. "היה לנו משבר עם האבטיחים בגלל אירועי מזג האוויר. ברד וגשמים פגעו ביבול האבטיחים והשום ובעוד ששום מיובא מסין, האבטיח הוא תוצרת מקומית", הוא מסביר. גוטויליג חוזר למחירי העגבניות, שלדבריו חוו טלטלה דומה. אבל לטענתו, כאמור, בעוד כ-10 ימים המחיר שלהן יחזור להיות "שפוי": "יכנס לשוק יבול חדש והמחירים יירדו", כך לדבריו.

גוטויליג מבקש להדגיש שיש בשוק מוצרים זולים יחסית, כמו שזיפים ובננות. "שאר המחירים כרגע גבוהים אבל תוך כמה ימים המצב ישתפר. בינתיים הצרכן צריך להיות חכם, אם מישהו קנה אננס ב-100 שקל, אין לי מה להגיד חוץ מזה שהוא טיפש. אם נכנסים לחנות ורואים מחיר כזה - יוצאים. מגדל האננס מקבל תמורתו 25 שקלים".

צלעות. יפית בשבקין,
בקרוב מחירי הבשר יתייצבו?/יפית בשבקין

"מחיר החיטה לא נקבע בארץ"

"מספר קטן ששל משחטות שלא נערך לשינוי הנהלים מייצר דרך היבואנים את הרעש התקשורתי, הם בלחץ כי הם לא יכולים למכור כ"

ומה לגבי ההתייקרות בשוק הבשר? "לפני שנה פרסמנו החמרה בנהלים כדי למנוע צער בעלי חיים במשחטות בחו"ל. רוב המשחטות נערכו בזמן והכל בסדר. מספר קטן של משחטות שלא נערך לשינוי הנהלים מייצר דרך היבואנים את הרעש התקשורתי, הם בלחץ כי הם לא יכולים למכור כאן. ברגע שהם יתיישרו לפי הנהלים, הכל יחזור לקדמותו, ולא צפוי מחסור ולא תהיה עליית מחירים", הוא אומר.

עם זאת, שורה ארוכה של מוצרים אינם תלויים בשוק המקומי. חלק מהמוצרים בשוק המזון נסחרים בבורסות ברחבי העולם, ונקבעים על פי שערי מטבע זר. כך למשל הקפה, הקקאו, האורז והחיטה. "מחיר החיטה לא נקבע בארץ, הוא נקבע על פי מחיר החיטה בבורסה בקנדה בתוספת מחיר המשלוח לכאן. בארץ מגדלים כ-10% מסך הצריכה המקומית. כל השאר מיובא לכאן מרחבי העולם ולא אנחנו קובעים את המחיר", הוא אומר.

כדי להילחם באפקט גורף של העלאת מחירים, גם גוטויליג מפציר בצרכנים להיעזר באפליקציות לבדיקות מחירים ולהימנע ממקומות שמוכרים מוצרים יקרים. "לא קשה למצוא גם עגבניות זולות", הוא מתעקש, "אין סיבה לשלם מחירים גבוהים כל כך והצרכן צריך לחנך את המכולת שלו".

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il

או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully