וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה קשה להתאחדות התעשיינים: עסקי הגז שסיבכו את ברוש

28.6.2018 / 12:40

יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שיחד עם אחיו חשוד בהעלמת מס, שמר עד כה על קריירה נקייה מחקירות ומעצרים. כעת, ניסיון לחמוק מתשלום של כ-1.6 מיליון שקל מהכנסות חברת אספקת הגז שבבעלותו, עלול לעלות לו ביוקר

שרגא ברוש. Creative Commons
שרגא ברוש/Creative Commons

בהתאחדות התעשיינים סירבו לומר הבוקר (חמישי) אם מעצרו של היו"ר, שרגא ברוש, מחייב את השעייתו מתפקידו כיו"ר ההתאחדות. אולם חברים בהתאחדות אומרים שבכל מקרה מדובר במכה קשה להתאחדות, וספק אם ברוש יוכל למלא את תפקידו כנציג התעשיינים, כשמעליו מרחף ענן חשדות של זיוף, מרמה והתחמקות מתשלום מס כחוק.

חוקרי רשות המסים טענו בבית המשפט שברוש זייף תאריך של מסמך המשנה את מעמדה של חברה פרטית בבעלותו ובבעלות אחיו יריב, לחברה משפחתית. באמצעות שינוי תאריך הרישום הם ניסו לפטור את עצמם מתשלום מס חברות בשיעור של 26% מרווחי החברה, ובסך הכל הסתכם הרווח בכ-1.6 מיליון שקל. ברוש ואחיו כופרים בהאשמות וטוענים כי לכל היותר נפלה טעות ברישום.

מקורביו של ברוש הדגישו השבוע שאין לו כל עבר פלילי ולמרות שהוא מנהל עסקים ותיק מעולם דבר בו רבב ולא נוהלה כנגדו חקירה.

עופר עיני יושב ראש ההתאחדות לכדורגל. ברני ארדוב
קשר הדוק. עופר עיני/ברני ארדוב

מהצבא לעסקים המשפחתיים

ברוש נולד ברמת גן למשפחת תעשיינים. אביו יעקב היה יזם שהקים בין היתר את מפעל "ברוש" לתנורי אפיה, ומניות החברה הונפקו ונסחרו בבורסה. אמו דבורה היתה עובדת עיריית רמת גן ומקורבת לליכוד

ברוש (65) נשוי לתמר, ד"ר לביומכניקה, ואב לשניים. הוא נע כמעט כל חייו במעגלים שבין העסקים והפוליטיקה, וראה לא אחת כיצד קולגות ואנשי עסקים להם היה מקורב מובלים אחר כבוד לחדרי חקירות, למשפט ואף לכלא. בשנה האחרונה הוא השתעשע ברעיון להשתתף בבחירות לרשויות המקומיות ולהציג את מועמדותו לראשות עירן רמת גן.

ברוש נולד ברמת גן למשפחת תעשיינים. אביו יעקב היה יזם שהקים בין היתר את מפעל "ברוש" לתנורי אפיה, ומניות החברה הונפקו ונסחרו בבורסה. אמו דבורה היתה עובדת עיריית רמת גן ומקורבת לליכוד. אזרחים ותיקים יכולים עדיין לפזם את פרסומת הרדיו ששודרה ברדיו בשנות השבעים "מה מסתתר מאחורי הברוש?" אבל בשנות התשעים נסגר המפעל והאב יעקב פרש מעסקים.

הבן שרגא שהצטרף לעסקים המשפחתיים לאחר שהשתחרר מצבא הקבע פתח ביוזמה חדשה. הוא רכש מפעל טקסטיל בשותפות עם אחיו יריב. המפעל שנרכש מכונס הנכסים שלמה נס, עוסק בייצור חוטים סינטטיים לתעשיית השטיחים. עם בעליו הקודמים של המפעל נמנה אליחי הניג, בעלה באותה עת של פעילת הליכוד והשרה לשעבר לימור לבנת.

ברוש נמשך תמיד לפעילות ציבורית. הוא נחשב לאיש ליכוד ונבחר מספר פעמים לחבר מועצת עיריית רמת גן. הוא אף היה המשנה לראש העיריה צבי בר, שהורשע ונשפט למאסר על עבירות שוחד. ב-2005 נבחר בראש לנשיא התאחדות התעשיינים. הוא כיהן בתפקיד במשך 7 שנים, הפסיד בבחירות לכהונה נוספת ושב ונבחר בשנת 2015.

כנשיא התאחדות התעשיינים מייצג ברוש באופן מסורתי את המגזר העסקי כולו בדיונים כלכליים ובהסכמים אם ההסתדרות והממשלה. כישוריו הפוליטיים מעולים. הוא איש ענייני, נעים סבר, הנמנע מלהתלהם גם בעיתות משבר ומתח. ברוש הקפיד לשמור על קשרים קרובים עם ראשי ההסתדרות, ובמיוחד עם יו"ר ההסתדרות הקודם עופר עיני. השניים הרבו לרקום דילים ביניהם, כשהם מפתיעים לא פעם את השותף השלישי למו"מ, שר האוצר.

ביקורת ציבורית רחבה

כשפרש עיני מתפקידו בהסתדרות הוא הפך שותף עסקי לברוש ואחיו יריב במיזם עסקי חדש: חברת "עושרד" שבבעלותם מציעה לתעשינים שרותי חיבור ואספקת גז טבעי, המופק במאגר תמר.

המיזם עורר ביקורת ציבורית רחבה, מפני שברוש הצטייר כמי שמנצל את מעמדו כנציג התעשיינים לקידום עסקיו הפרטיים כמשווק גז. הביקורת החריפה לאחר שהתאחדות התעשיינים קיבלה אישור להקים שותפות דומה לרכישה קבוצתית של גז ישירות מהמאגרים. ברוש דחה את הביקורת ואמר שהחברה שהקים משרתת את התעשיינים ואין כל ניגוד אינטרסים בין תפקידו בהתאחדות לעסקיו הפרטיים.

מממצאי החקירה של רשות המסים עולה שעושרד היא עסק מצויין. מקור הרווחים שבמחלוקת בין האחים ברוש ורשות המסים הם בחברת עושרד, בה מחזיקים האחים כ-30%. הרווחים שמהם נגזרים המסים שדורשת הרשות מהאחים ברוש נאמדים בכ-6 מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully