וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האקזיטים: איזה קופון גזרו חברות ההייטק הישראליות השנה

11.7.2018 / 8:02

דוח שבחן את מצב ההייטק במחצית הראשונה של 2018, מגלה כי אף שתוך חצי שנה נמכרו חברות תמורת לא פחות מ-6.2 מיליארד דולר - השנה תסתיים בצניחה במספר האקזיטים

איש זורק שטרות כסף. ShutterStock
דולרים/ShutterStock

היקף עסקאות המכירה של חברות הייטק ("אקזיט") ישראליות הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-6.2 מיליארד דולר. כך עולה מדוח IVC-Meitar שערכו חברת IVC העוקבת אחרי תעשיית ההייטק וקרנות ההון סיכון בישראל ומשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. הנתונים מצביעים על ירידה במספר העסקאות לעומת המחציות הראשונות של 4 השנים האחרונות - אולם התמורה הכספית של העסקאות זינקה ביותר מפי 3 לעומת השנה הקודמת. מריאנה שפירא, מנהלת מחקר ב-IVC מעריכה ששנת 2018 תסתיים במספר עסקאות קטן לעומת שנים קודמות.

את מרבית הסכום הניבו שתי עסקאות ענק. החברות שנמכרו הן אמנם ישראליות אבל מרבית בעלי המניות שלהן הם משקיעים אמריקאים שגרפו את מרבית הרווחים: מדובר על מכירתה של חברת אורבוטק, העוסקת במערכות בדיקה של רכיבים כמו מסכים בתעשיית ההייטק ומוצרי הצריכה, והשנייה היא של חברת התוכנה NDS, העוסקת במערכות מקודדות לשידורי טלוויזיה באמצעות לוויין.

אורבוטק היא חברה ציבורית שמרבית מניותיה מוחזקות בידי משקיעים זרים. היא נמכרה תמורת 3.4 מיליארד דולר לחברת KLA Tencor האמריקאית. NDS נמכרה על ידי חברת סיסקו האמריקאית לקרן ההשקעות פרימרה בתמורה למיליארד דולר. בנוסף לשתי עסקאות אלה היו במחצית הראשונה עוד 56 אקזיטים שהסתכמו ב-1.82 מיליארד דולר.

אקזיטים בישראל 2014-2018 כולל עסקאות ענק. IVC,
מספר ושווי האקזיטים בין 2014 ל-2018 - כולל עסקאות ענק/IVC

לא מצמיחים חברות הייטק בוגרות

עסקאות הענק של NDS ואורבוטק גרמו לעלייה חדה בממוצע העסקאות בחברות ישראליות שהסתכם ב-107 מיליון דולר

נתוני הסקירה מצביעים על כך שהניסיונות להימנע ממכירה מוקדמת של חברות קטנות ולהצמיח בישראל חברות הייטק בוגרות וגדולות אינו נושא בינתיים פרי. שתי החברות הגדולות שנמכרו הוקמו לפני כ-30 שנה, בעוד שמרבית החברות האחרות שנמכרו הן חברות צעירות שנמכרו בסכומים נמוכים יחסית של כמה עשרות מיליוני דולרים. הרושם הוא שיזמי הייטק רבים נענים להצעות לאקזיט מהיר במקום להמשיך ולטפח את החברה שהקימו.

עסקאות הענק של NDS ואורבוטק גרמו לעלייה חדה בממוצע העסקאות בחברות ישראליות שהסתכם ב-107 מיליון דולר. אם מוציאים מחשבון את העסקאות החריגות מסתכם הממוצע ב-32.5 מיליון דולר בלבד, ירידה לעומת שנים קודמות.

אלון סהר, שותף במשרד עו"ד מיתר ליקוורניק מצביע על נטיה גוברת של החברות לגייס סכומי כסף גדולים ממשקיעים פרטיים וירידה בהיקף הנפקות המניות בבורסה ומכירה של חברות למשקיעים. סהר הזהיר שדחיית המכירה של החברות עלולה להקטין את כדאיות המכירה בגלל קיטון פער המחיר בין המניות שהוצעו למשקיעים בגיוס ההון הפרטי למחיר המניות ב"אקזיט". נתוני 2018 מצביעים על ירידה נמשכת במכפיל האקזיט, כלומר, היחס בין הסכומים שהושקעו בחברה למחיר בו היא נמכרה.

השותף דן שמגר אמר שלאחרונה ניכרת תופעה של תחרות בין חברות הייטק ישראליות העוסקות בתחומים דומים, ומיזוג בין חברות כאלה עשוי ליצור חברות גדולות ותחרותיות יותר. יצוין שחברת אורבוטק הוקמה ממיזוג בין חברת אורבוט ואופטרוטק שעסקו בתחומים דומים.

אקזיטים בישראל 2014-2018 לא כולל עסקאות ענק. IVC,
מספר ושווי האקזיטים בין 2014 ל-2018 - לא כולל עסקאות ענק/IVC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully