וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון התממש: הפסד של 28 מיליארד דולר בהשקעות בביטקוין

12.7.2018 / 8:59

בשנה שעברה נדמה היה שהביטקוין בלתי ניתן לעצירה ורבים ראו בו את מטבע העתיד. כעת, לאחר הצטברות של מידע על בעיות בטיחות בשימוש בו וסדרת פריצות שגרמו לאובדן כספי משקיעים, ערכו צונח במהירות. האם מדובר בסוף מהיר לעידן המטבעות הווירטואליים?

ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

הביטקוין, ההשקעה הלוהטת של השנה שעברה, מסתמן כאחת ההשקעות הגרועות של השנה. אתמול צנח ערך המטבע הדיגיטלי ב-6% נוספים, והבוקר הוא נסחר בשער של 6,344 דולר. מדובר בירידה של 53% מתחילת השנה ו-67% מתחת לשער השיא אליו הגיע בדצמבר האחרון. במונחים כספיים, מדובר בהפסד כואב של כ-28 מיליארד דולר למשיקים - וההפסד הולך וגדל.

הגורם העיקרי לצניחת הביטקוין הוא התפכחות המשקיעים והצטברות מידע מדאיג בקשר לבטיחות השימוש והמסחר במטבע הווירטואלי. המסחר בביטקוין מתנהל במספר בורסות, מרביתן במזרח הרחוק. אחד התנאים הבסיסיים לקיומה של בורסה תקינה הוא אמון ופיקוח על הוגנות המסחר. לפחות עד החודש האחרון לא הקימה אף מדינה מנגנוני פיקוח והסדרה של בורסות המטבעות הווירטואליים. למעשה, מעטים יודעים כיצד מתנהל המסחר והרשת רוחשת שמועות והערכות על מניפולציות במחירי המטבעות.

מה שהחמיר את הבעיה היתה סידרת פריצות בהיקף גדל והולך למנגנוני המסחר וידיעות על אובדן של מאות מיליוני דולרים. בינואר השנה נרשמה פריצה בהיקף 530 מיליון דולר למערכת מסחר במטבעות ווירטואליים ביפן. לפני שבועיים נפרצו שתי בורסות בקוריאה.

יוני כהן. ShutterStock
השקעה של 1,000 דולר הניבה 21 אלף דולר. ביטקוין/ShutterStock

שנת ההתפכחות

משקיעים רציניים ממשיכים להיאחז בחלום המטבעות החליפיים. אבל שווי המטבעות הוותיקים, כמו הביטקוין, האיתריום והריפל, צונח

ההפסדים העצומים שנגרמו למשקיעים תמימים כתוצאה ממפולת הביטקוין ושעריהם של מטבעות דיגיטליים דומים אילצו אפילו את יפן, הידידותית בדרך כלל למטבעות הדיגיטליים, להדק את הפיקוח על המסחר. במאמר שפרסם ברשת החדשות הפיננסיות CNBC כתב אנליסט המטבעות הדיגיטליים, טוד קולווין, שמה שנדרש כדי לחלץ את הביטקוין מהדשדוש הוא "שקיפות, ביטחון, רגולציה ונגישות".

השנה שעברה, 2017, היתה שנת הביטקוין. השקעה של 1,000 דולר בתחילת אותה שנה הפכה ל-21 אלף דולר בסופה. חסידי המטבע הווירטואלי הודיעו בלי להתבלבל שהשער יכול להגיע גם למיליון דולר, ורבים האמינו שזו רק ההתחלה. בורסות ברחבי העולם גילו את הפוטנציאל הכלכלי הגדול של ההתעניינות הציבורית והחלו לעסוק באפשרות לסחור במטבע או לפחות בניירות ערך נגזרים (אופציות לרכישה ומכירה של המטבע).

בנקים מרכזיים וממשלות השתכנעו להתייחס ברצינות לענף החדש ולבחון את האפשרות להסדיר את כניסתו למחזור הדם של העסקים הפיננסיים. בהנהלות הבנקים התנהלו ועדיין מתנהלים דיונים קדחתניים באיומים ובהזדמנויות שמציע התחום המתפתח: "מטבעות מוצפנים" העשויים, ביום מהימים, להחליף את המטבעות המוכרים והישנים.

בינתיים מסתמנת שנת 2018 כשנת ההתפכחות. הביטקוין לא נעלם, ואפילו להיפך: לשווקים הפיננסיים התווספו עוד מאות מטבעות מוצפנים. אלפי חברות סטארט אפ וסתם "מחפשי זהב" דיגיטליים הצטרפו למרדף, ומשקיעים רציניים ממשיכים להיאחז בחלום המטבעות החליפיים. אבל שווי המטבעות הוותיקים, כמו הביטקוין, האיתריום והריפל, צונח.

המטבעות הווירטואליים אינם הופכים ל"מטבעות אמיתיים" הם אינם נסחרים על ידי בנקים מרכזיים, אינם מקובלים כאמצעי תשלום למעט בעסקות זניחות, לא ניתן לקבל עליהם ריבית, והמחזיקים בהם עושים זאת מטעמי ספקולציה בלבד.

חלק ניכר מהמטבעות הדיגיטליים איבד מערכו ואף נעלם מהשוק, אבל משקיעים רבים, חלקם רציניים מאד, עדיין מאמינים שבסופו של דבר תניב הטכנולוגיה החדשה, המכונה "בלוקצ'יין" חידושים שניתן יהיה ליישמם ולהטמיעם בתעשיית הפיננסים הבינלאומית.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully