וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשלום דמי הבראה מהמעסיק: כל מה שאתם צריכים לדעת

נטע שפירא

16.7.2018 / 9:16

פעם בשנה מופיע לכם בתלוש המשכורת סעיף פחות מוכר. מה המשמעות של דמי ההבראה, איך תוכלו לדעת כמה מגיע לכם לקבל והאם המעסיק חייב לשלם לכולם? מדריך

ערסל. ShutterStock
דמי ההבראה הם מעין החזר הוצאות על החופשה של העובד. נופש/ShutterStock

דמי הבראה הם תשלום שמשלם מעסיק לעובד, שתכליתם השתתפות בהוצאות הבראה ונופש. זה מעין החזר הוצאות של העובד על חופשתו. עם זאת, חשוב להדגיש, שאין כל חובה שהעובד יוכיח ששהה בבית הבראה או השתתף בכל צורת נופש אחרת כתנאי לזכאות לתשלום דמי הבראה.

מי זכאי לקבל דמי הבראה?

ככל העובדים במשק זכאים לדמי הבראה על פי צו הרחבה שחל במשק שחל על כל העובדים והמעסיקים. זאת, אלא אם מדובר בעובדים שבתנאי העסקתם יש הוראות עדיפות. למשל, הסכם קיבוצי שמקנה זכאות יותר גדולה לדמי הבראה, או תשלום גבוה יותר עבור כל יום הבראה.

חשוב לדעת, שעובד זכאי לדמי הבראה רק לאחר שהשלים שנת עבודה ראשונה. כלומר, מי שטרם השלים שנת עבודה במועד שבו משלם המעסיק דמי הבראה לא יהיה זכאי לתשלום. לאחר שעובד השלים שנת עבודה, הוא זכאי לתשלום גם בגין החלק היחסי שצבר. לדוגמה - עובד התחיל לעבוד באפריל והמעסיק משלם דמי הבראה ביולי. בחודש יולי בשנה הראשונה לעבודתו הוותק שלו הוא 3 חודשים ולכן לא זכאי לדמי הבראה, בשנה שלאחר מכן הוותק שלו הוא שנה ו-3 חודשים ויהיה זכאי גם לחלק השנה הנוסף.

עובד שמועסק במשרה חלקית יהיה זכאי לסכום דמי הבראה באופן יחסי לחלקיות המשרה שבה הוא מועסק. גם עובד שעתי, שהשכר שלו משולם לפי מספר שעות שעבד בפועל, זכאי לדמי הבראה. במקרה של עובד כזה יחושב היקף המשרה שלו לפי חלוקה במספר שעות העבודה שהעובד מעוסק ביחס למשרה מלאה.

הפסקות עבודה כמו חל"ת או העדרות שבה אין יחסי עבודה לא נלקחים בחשבון בזכאות לדמי הבראה. לעומת זאת, הפסקות שלא מנתקות יחסי עבודה - כמו מילואים, חופשת לידה או הפסקות קצרות של פחות מחצי שנה שגם מזכות בזכות לפיצויי פיטורים - לא משנות את הזכאות לדמי הבראה.

עוד באותו נושא

פערי השכר בישראל עולים: הגבוהים ביותר ב-OECD

לכתבה המלאה

כיצד מחושבים דמי ההבראה?

נכון להיום ערך יום הבראה במגזר הפרטי הוא 378 שקל; ערך יום הבראה במגזר הציבורי הוא 426 שקל

אין קשר בין המשכורת המשולמת לעובד לבין דמי ההבראה שיקבל. התשלום הוא לפי תעריף שמתעדכן מעת לעת. נכון להיום ערך יום הבראה במגזר הפרטי הוא 378 שקל; ערך יום הבראה במגזר הציבורי הוא 426 שקל.

הזכאות לדמי הבראה מחושבת בהתאם לוותק בעבודה. וזהו פירוט הזכאות לעובד במשרה מלאה:

בשנה הראשונה זכאות ל-5 ימי הבראה.

בשנים השנייה והשלישית לזכאות ל-6 ימי הבראה.

בשנים הרביעית עד העשירית זכאות ל-7 ימי הבראה.

בשנים ה-11-15 זכאות ל-8 ימי הבראה.

בשנים ה-16-19 זכאות ל-9 ימי הבראה.

החל מהשנה העשרים ואילך זכאות ל- 10 ימי הבראה.

מתי משולמים דמי ההבראה וכיצד?

דמי ההבראה משולמים בדרך כלל בחודשי הקיץ, החל מחודש יוני עד ספטמבר. אולם יש מקומות עבודה שבהם נהוג תשלום במועד אחר (בחודש אחר, אחת לרבעון באופן יחסי, מדי חודש באופן יחסי). הדבר אפשרי מבחינה משפטית אם הוא נהוג ומוסכם במקום העבודה.

בכל מקרה, דמי ההבראה מופיעים כתשלום בתלוש השכר, שצריך לתת ביטוי מדויק לאופן שבו הם משולמים. דמי הבראה כמו כל תשלום המשולם על ידי המעסיק חייב בכל המסים, אבל דמי ההבראה לא נכללים בשכר שמשמש לחישוב פיצויי פיטורים או זכויות סוציאליות אלא אם הוסכם אחרת.

אם הסתיימה העסקתי ולא קיבלתי דמי הבראה בגין אותה שנה או שנים קודמות מה אני יכול לעשות?

מאז התיקון בצו ההרבה בדבר תשלום דמי הבראה שנעשה בינואר 2018, ניתן לתבוע מעסיק על אי תשלום דמי הבראה, גם לאחר סיום יחסי עבודה בתקופה של 7 שנים אחורה (במסגרת תקופת ההתיישנות). בעבר, פרק הזמן שניתן היה לתבוע תשלום דמי הבראה לאחר סיום יחסי עבודה היה קצר יותר (שנתיים). דמי הבראה אינם גוררים פיצויי הלנה.

אם חזרתי/ אני נמצאת בחופשת לידה- האם אני זכאית לדמי הבראה?

חופשת לידה לפי החוק היא תקופה שבאה בחשבון בחישוב הזכאות לדמי הבראה. כלומר החודשים שבו העובד/עובדת נמצאים בחופשת לידה הם חלק מהחודשים בגינם משלם המעסיק דמי הבראה.ניתן לשלם דמי הבראה גם בתקופת חופשת הלידה, כיון שלא נתקו יחסי העבודה ומאחר שלא מדובר במשכורת.

הכותבת היא עורכת דין במשרד עו"ד ארנה לין ושות', עוסקת במשפט עבודה פרטי וקיבוצי, מעניקה ייעוץ משפטי שוטף בדיני עבודה ובפנסיה לארגוני עובדים, לחברות וליחידים, ובכלל זה ייצוג בערכאות משפטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully