וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת חוק הפונדקאות: זכויות עובדי קהילת הלהט"ב לשבות

שחר הופמן

22.7.2018 / 7:00

עשרות חברות מובילות במשק הודיעו כי יתמכו בחברי הקהילה שיבחרו להיעדר מהעבודה כאות מחאה על חוק הפונדקאות שמדיר גברים מלגשת להליך. האם השביתה מוגנת על ידי דיני העבודה ואיך מומלץ לנהוג מול המעסיק? מדריך

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ליר שפיגלר

(בווידאו: מחאה נגד חוק הפונדקאות)

קהילת הלהט"ב יוצאת היום (ראשון) במחאה נגד חוק הפונדקאות המתוקן שאושר בשבוע שעבר בכנסת בכנסת, המדיר זוגות גברים, אבות יחידניים ונשים לסביות ידועות בציבור מלגשת להליך, ונגד אי-מתן זכויות לקהילה הגאה בישראל. במסגרת המחאה ישבתו עובדים המשתייכים לקהילה, ועשרות מקומות עבודה וחברות גדולות במשק הודיעו כי יתמכו בשביתה לאות סולידריות.

עשרות חברות ובתי עסק כבר הודיעו כי על הצטרפות לשביתה, או לחלופין הכריזו כי יאפשרו לעובדים להט"בים שלא להגיע לעבודה. בין החברות הבולטות שכבר הודיעו על הצטרפות למהלך: משרדי הפרסום מקאן תל אביב, גיתם וטוויסטד; חברות ההייטק והטכנולוגיה - מיקרוסופט, פייסבוק, מלאנוקס, לוג'יק, אלברט טכנולוגיות, נטורל אינטליג'נס, IBM, זאפ גרופ, מטריקס ו-eBay ישראל. גם רשות שדות התעופה תומכת בשביתה, מה שעשוי ליצור שינויים בטיסות ועיכובים.

למאבק הצטרפו גם נמל חיפה, משרדי עורכי דין, בהם אוסנת נווה ושות', אפשטיין רוזנבלום מעוז וגורניצקי ושות', הרצוג פוקס נאמן. גם משרד האדריכלים ראסט, המסעדות גליס, בייקרי, טאיזו ויא-פאן, חברת התיירות אגודה, הודיעו כי יקחו חלק. חנויות istore של אפל יסגרו את סניפיהן בתל אביב, באר שבע וברעננה למשך שעה. עסקים וגופים נוספים בולטים ברשימה: חברת טבע, אלן קאר, פרוקטור אנד גמבל, סער הוצאת ספרים, חברת מטב דש, סודה-סטרים, קום איל פו, עיריית תל אביב, המועצה האזורית עמק הירדן, עיריית גבעתיים, בית החולים איכילוב ומד"א; פלייטיקה, קבוצת סלקום, שופרסל, קרן סינגולריטים, קניוני עופר, ישראכרט, משרד ברנע, קסטרו, זארה, סופר-פארם, ישראייר, ההסתדרות הרפואית, נטפים, אנסיילו, הולמס פלייס, רשת פרימה ועוד.

מלבד ההצטרפות לשביתה, מלאנוקס ומיקרוסופט הודיעו כי הם יתמכו בכל עובד שיחליט לעבור הליך פונדקאות ויעניקו לו מענק של 60 אלף שקלים ותוספת חודש חופשת לידה. גם ב- eBay ובפייסבוק קראו לעובדים לפנות לקבלת סיוע במימון הליכי פונדקאות. אפילו חברת אפל העולמית הודיעה כי היא תומכת במאבק.

בדקנו מה אומר החוק בנושא ואילו זכויות יש לעובדים בנוגע לשביתה כזו.

תהלוכת קהילת הלהט"ב נגד האפלייה בחוק הפונדקאות. ניב אהרונסון
תהלוכת קהילת הלהט"ב במחאה על חוק הפונדקאות/ניב אהרונסון

מה ההגנות שחלות על העובדים בעת שביתה פוליטית?

מאחר שאין מדובר על ארגוני עובדים, ומכיוון שהטעמים לשביתה אינם נעוצים בעילה שמקורה ביחסי עבודה אלא בעניינים פוליטיים וחברתיים, הרי שמדובר בשביתה פוליטית שאינה מוכרת ומוגנת על ידי משפט העבודה. כבר היו בעבר מקרים של שביתות פוליטיות שבית הדין הארצי לעבודה נדרש אליהן, כמו שביתת הדרוזים בגולן באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת על החלת החוק הישראלי בגולן.

משרד החינוך פיטר אז מורים שנעדרו תקופה ארוכה בטענה ששבתו. בג"ץ קבע שהייתה זו שביתה פוליטית שאינה מוגנת וניתן לפטרם בשל ההיעדרות הארוכה. אמנם מדובר במצב שונה מהשביתה המתוכננת של קהילת הלהט"ב, אך נקבע כי מדובר בשביתה אסורה, שאינה חוסה תחת ההגנות של "זכות השביתה", דוגמת שביתה של עובדים על רקע מאבק ארגוני על תנאי עבודתם.

עוד באותו נושא

הפגנות, שביתות וסרבנות מילואים: קהילת הלהט"ב מוחה נגד חוק הפונדקאות

לכתבה המלאה

אפשר לשבות כאות הזדהות גם אם איני חלק מהקהילה?

על אף ששביתה פוליטית אסורה, בית הדין הארצי הכיר בזכות לשבות שביתות הזדהות בהיקף מצומצם, סמלי אפילו, של שעה או שעתיים. עם זאת, המקרים שהגיעו עד כה לבית הדין היו מקרים שבהם ארגון עובדים הורה לחבריו לשבות שביתת הזדהות ולא ארגונים חברתיים או פוליטיים.

אם כל ארגון חברתי יוכל להורות לתומכיו לשבות ושביתה כזו תוכר כלגיטימית ומוגנת, הרי שמעסיקים רבים במשק יהיו צפויים לשיבושים רבים כתוצאה משביתות על רקע מחלוקות כגון ימין ושמאל; זכויות קהילת הלהט"ב, זכויות נכים וכו'. למעשה עלול להיווצר מצב שבו כל קבוצה שתרצה למחות נגד עוול או קיפוח שהיא חווה - תוכל לשבות ולשבש את החיים במדינה. נשאלת השאלה האם על המעסיק - בין אם מדובר בגוף ציבורי או בחברה פרטית - לשאת בעול של מחאות אלו.

יחד עם זאת, לא כל היעדרות שאינה מאושרת או מתואמת תוביל בהכרח לפיטורים. פיטורים נחשבים תוצאת קיצונית, ואם הנסיבות או הכללים אצל המעסיק אינם כאלו בדרך כלל, אין סיבה שהיעדרות בשל הזדהות עם קהילת הלהט"ב תגרור ענישה חריפה.

עובד שיבחר להיעדר מהעבודה בשל מחאה פוליטית או חברתית - דינה של היעדרות זו כדין כל היעדרות לא מאושרת אחרת. לכן מומלץ לתאם את ההיעדרות מראש עם המעסיק או אפילו לנצל יום חופש על חשבון החופשה השנתית של העובד.

הכותב הוא עורך דין שותף ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין בן-ארי, פיש, סבן ושות'

פרסום ראשון: 19/7/18, 9:11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully