וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי מוכר את לאומי קארד - צעד ראשון בדרך להורדת מחירים?

29.7.2018 / 11:09

אחרי עסקת לאומי קארד, פוי גם בנק הפועלים להיפרד מחברת ישראכארט. הפרדת הבנקים מחברות כרטיסי האשראי תביא לתחרות בשוק להורדת הריביות? ניתוח וואלה! עסקים

עריכת וידאו:ניר חן

העברת השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד היא חלק מרפורמה שנועדה להגביר את התחרות בתחום הבנקאות, להוזיל את השירותים ולשפר את השירות ללקוחות. במסגרת הרפורמה צפוי גם בנק הפועלים להיפרד מחברת כרטיסי האשראי שלו, ישראכרט, ולמכור את אחזקותיו בה.

בחזונו קיווה שר האוצר שהחברות העצמאיות יהיו לבנקים עצמאיים, שיעוררו תחרות עזה בשוק האשראי. בבנק ישראל אף נערכו להעניק להן רישיון הפעלה כבנקים, אולם ההערכות המעודכנות הן שזה לא יקרה. לאומי קארד וישראכארט לא יפתחו סניפים, וכנראה לא יציעו בזמן הקרוב שירותי עו"ש לכל דורש, שירותי השקעות ותוכניות חיסכון. המבחן העיקרי של הצלחת הרפורמה יהיה בשני התחומים המסורתיים, בהם ימשיכו החברות לפעול גם תחת הבעלות החדשה: סליקת תשלומים ואשראי קמעונאי - ללקוחות קטנים ולעסקים מסחריים.

בעבר נשמעו טענות שבעלותם של הבנקים על חברות כרטיסי האשראי מונעת מהן להתחרות באופן אמיתי בבנקים. הן גובות ריבית גבוהה מדי תמורת האשראי ללקוחות, ובמקום להתחרות בשוק המסורתי של הבנקים, הן שימשו בידי הבנקים ככלי לתחרות בחברות אשראי פרטיות. יחסי הקרבה לבנקים איפשרו לחברות כרטיסי האשראי גישה נוחה יותר למקורות אשראי, וכך יש להם יתרון על חברות אחרות בתחום האשראי החוץ בנקאי.

מנכ"ל בנק לאומי, רקפת רוסקו עמינח, בית משפט השלום ת"א. יוני 2015. מגד גוזני
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח/מגד גוזני

לקוחות הבנקים ירגישו בהבדל במהלך השנה הבאה

המבחן האמיתי של הרפורמה יהיה בתוצאות: תחרות של ממש בתחום האשראי אמורה להוריד את הריבית על ההלוואות הצרכניות, הן במערכת הבנקאית והן בקרב חברות האשראי החוץ בנקאיות

טענות אלה הוכחשו, כמובן, על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. אלה טוענים להפרדה ניהולית בין ניהול הבנק לניהול החברה שבבעלותו. בבנקים מזהירים עוד שללא יחסי קירבה בין חברות כרטיסי האשראי לבנקים עלולה הריבית הצרכנית אף לעלות: קרן ההשקעות הזרה שרכשה את לאומי קארד, עשויה לנהוג כפי שנוהגת קרן "איפקס" הבריטית, שחלבה חברות ישראליות והעלתה את המחירים ללקוח במטרה להחזיר מהר ככל האפשר את ההשקעה בהן.

לכן, המבחן האמיתי של הרפורמה יהיה בתוצאות: תחרות של ממש בתחום האשראי אמורה להוריד את הריבית על ההלוואות הצרכניות, הן במערכת הבנקאית והן בקרב חברות האשראי החוץ בנקאיות.

תחום נוסף בו יכולה התחרות להתפתח הוא שוק סליקת התשלומים: הישראלים אוהבים ומתמכרים לכרטיסי אשראי אבל ישראל נותרה מדינה נחשלת בתחום התשלומים האלקטרוניים. טכנולוגיות לתשלומים באמצעות מכשירים סלולריים וזיהוי ביומטרי מתחילות רק כעת להיכנס לישראל, בעוד שבמדינות מפותחות יכולים צרכנים להתנהל ללא צורך בכרטיס הפלסטיק הוותיק. בעתיד הרחוק יותר יוכלו חברות כרטיסי האשראי להציע לנו גם את ניהול חשבון העובר ושב - שירות שהבנקים מנהלים באופן בלעדי, בעלויות מופרזות ובשיטות שעל חלקן אבד הכלח.

בדרך לתחרות החדשה יצטרכו הבעלים החדשים של החברות לקבל את אישור בנק ישראל (במקרה של לאומי קארד לא תהיה כנראה בעיה) ולהיערך מחדש. הלקוחות ירגישו בהבדל במהלך השנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully