וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילמתם במטבע זר בבית קפה בנתב"ג? תבדקו שלא עשו עליכם קופה

2.8.2018 / 8:00

בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב חושפת פערי המרה שרירותיים, לכאורה, שבתי קפה ומסעדות נוהגים בהם בשדה התעופה. על פי התביעה, צרכנים שרכשו מוצר באירו או דולר וקיבלו עודף בשקלים - שילמו הרבה יותר

רונן ביטון

(בווידאו: רכישת קפה בנתב"ג)

בתי קפה ומסעדות בשדה התעופה הם פתרון נוח להעביר את הזמן עד הטיסה וכן הזדמנות לבזבז את העודף שנותר מהטיול, או דרך לפרוט שטרות גדולים לפני העלייה למטוס. אלא שעל פי בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה - זו גם הזדמנות לגבות סכומים הגבוהים, לכאורה מהמותר.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, טוענים עורכי הדין ירון אלון ממשרד הורוביץ אבן אוזן ואבי סרוסי ממשרד דוד, סרוסי סול, שבתי הקפה בנמל התעופה בן גוריון קובעים שערי המרה שרירותיים שאינם גלויים ללקוח. הבקשה הוגשה לפני כשבועיים ונכללים בה הסניף של רשת ארומה ישראל, הסניף של רשת בית הקפה קקאו, סניף קפה מוטו, הסניף של רשת אילנ'ס והסניף של מסעדת Frame Chef & Sushi Bar.

"במסגרת התביעה ערכנו תחקיר יסודי", אמר לוואלה! עסקים עו"ד אלון. "מצאנו שפערי השערים לא גלויים לציבור, ויתרה מזאת, כל ניסיון לברר מה השערים ולמה הם כל כך גבוהים, נתקלו בתשובות סתומות. בזמן הרכישה לא נאמר דבר, גם הקבלה לרוב לא מלמדת על גובה השער. צרכן שרוצה לדעת כמה הוא שילם, יאלץ לגלות בעצמו, רק באמצעות מחשבון".

צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת קקאו. צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת, צילום מסך
בית הקפה קקאו בנתב"ג/צילום מסך, צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת

בתביעה נכלל כל אדם ישראלי או זר, שרכש מוצר ב-7 השנים האחרונות באחת הרשתות בכמה סייגים: ערך המוצר נקוב בשקלים, ניתן בעבורו מטבע זר - והרשתות המירו את המטבע לשקלים שלא לפי השער היציג.

"בפועל, מבצעות המשיבות מעין המרה סמויה לפי שער מטבע אשר נקבע באופן חד צדדי על ידן", נכתב. היקף התביעה אינו מצוין בבקשה, אולם עורכי הדין מצאו שבכל שנה חולפים בשדה התעופה עשרות מיליוני מבקרים, טייסים ותיירים, ואחוז ניכר מהם קונה במטבע זר מזון באחת הרשתות. הנזק לכל אחד מוערך בין שקלים בודדים לכמה עשרות.

הרשתות "מחשבות את ערכו של המטבע הזר באופן פסול", נכתב בכתב הבקשה לתביעה ייצוגית. "בעוד שיש לחשב את ערכו של המטבע הזר לפי השער היציג, בפועל מבצעות המשיבות מעין המרה סמויה לפי שער מטבע אשר נקבע באופן חד צדדי על ידן".

עוד צוין כי "אותה פעולת המרה, ובמיוחד השער לפיו היא נעשית, הנה סמויה מהלקוח. הלקוח סבור שהוא פשוט משלם את ערכו של המוצר במטבע זר, ולרוב אף העודף שמתקבל הוא בשקלים. הלקוח אינו מתבקש להסכים לפעולת המרה או לשער ההמרה, והם אף אינם גלויים לו".

צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת מוטו. צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת, צילום מסך
בית הקפה מוטו בנתב"ג/צילום מסך, צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת

פערים של עשרות שקלים במצטבר

"אדם אשר משלם במטבע זר עבור מוצר מצפה שישלם את ערכו לפי השער היציג, ובוודאי שלא יגבו ממנו פערי שערים או עמלות סמויות אשר לא גולו לו ולא הוסכמו על ידו. הצרכן צריך לשלם את המחיר הכולל ללא קשר למטבע שבו שילם"

משרד עורכי הדין לא הסתפק בבדיקה פשוטה ושכר את שירותיו של משרד חקירות. "בכל הבדיקות שנערכו לגבי המשיבות, לעולם שערי המטבע היו נמוכים מהשער היציג הרלוונטי למועד הרכישה", כתבו.

עוד נכתב כי "הלקוח עשוי ואף רשאי להניח שהמשיבות התחשבו בערכו של המטבע הזר לפי שערו היציג, בעוד שבפועל השערים שלפיהן ממירות המשיבות את המטבע נמוכים בשיעורים ניכרים של כ-9% בממוצע. אותו פער בין השער היציג לשער שקובעות המשיבות באופן חד צדדי, הנו למעשה מעין עמלה סמויה אותה גובות המשיבות מלקוחותיהן".

בתביעה הוצגו דוגמאות. כך למשל, לפני כשנה רכש אחד הצדדים בתביעה פריטים בגובה 30 שקל בסניף קקאו באולם מקבלי הפנים בנתב"ג. הוא שילם בשטר של 50 אירו וקיבל עודף בגובה 160 שקל. הוא הבין ששילם במטבע זר את הערך של המחיר הנקוב במטבע ישראלי. "בעודו לוגם את הקפה שרכש ומביט בקבלה שקיבל, ניסה להבין את פשר החישוב שנערך", נכתב.

הוא חישב ומצא שהשטר בגובה 50 אירו שווה ל-190 שקל, כך גם נכתב בקבלה. כלומר שער ההמרה הוא 3.8 שקלים לאירו, אולם לפי אתר בנק ישראל, השער היציג האחרון אשר פורסם באותה העת עמד על 4.2236 שקלים לאירו - פער של 11% ונזק בגובה 21.18 שקלים. "במקום 30 שקלים, הוא בעצם שילם כ-51 שקלים", מבהיר עו"ד אלון.

דוגמא נוספת התרחשה בסניף אילנ'ס. על פי התביעה, לפני כשנה אדם אחר רכש מוצר בגובה 17 שקל. הוא שילם עבורו בשטר של 5 אירו. הוא קיבל עודף בגובה 1.8 שקלים, ובקבלה נכתב שהוא שילם 18.8 שקלים. כלומר, בית הקפה המיר את הכסף שלו לפי שער של 3.76 שקל לאירו, בעוד שהשער היציג האחרון שפורסם הוא 4.0282 שקל - פער של כ-7%.

דוגמא שלישית היא מסניף ארומה ישראל, והתרחשה במרץ האחרון. הלקוח קנה פריטים בגובה 22 שקל, בשטר של 10 אירו. בקבלה נכתב שהוא שילם 38.5 שקלים, בעבורם קיבל 16.5 שקלים עודף. כלומר שער ההמרה הוא 3.85 שקלים לאירו - ואילו השער היציג האחרון שפורסם הוא 4.2586 שקלים לאירו - פער של כ-10.5%.

"מצער שבכל פעם אנו נתקלים בדרך נוספת שבה הצרכן נפגע בעת ביקורו בנתב"ג", מסכם עו"ד אלון. "אדם אשר משלם במטבע זר עבור מוצר, מצפה שישלם את ערכו לפי השער היציג, ובוודאי שלא יגבו ממנו פערי שערים או עמלות סמויות אשר לא גולו לו ולא הוסכמו על ידו. הצרכן צריך לשלם את המחיר הכולל ללא קשר למטבע שבו שילם".

צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת. צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת, צילום מסך
"הצרכן צריך לשלם את המחיר הכולל ללא קשר למטבע שבו שילם"/צילום מסך, צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת

תגובות בתי הקפה

מרשת בתי הקפה אילנס נמסר בתגובה: "הרשת פועלת בהוגנות ובשקיפות מול לקוחותיה בכל הסניפים, לרבות בסניף נתב"ג, בו מובא לידיעת הצרכנים באמצעות שילוט בולט כי התשלום במטבע זר שונה בשל שערי המרה. יצוין כי יחס ההמרה ברשת נמוך ועומד על 2.5%, המשקפים יחס זהה לזה של הרשת מול הבנקים".

מרשת קקאו נמסר בתגובה: "עד רגע זה לא קיבלנו תביעה כלשהי בנושא, כשנקבל נלמד אותה ונגיב בהתאם".

מרשת המסעדות Frame Chef & Sushi Bar נמסר בתגובה: "עד היום לא היו תלונות מהלקוחות בעניין זה. היות והשערים מתעדכנים אוטומטית על ידי התוכנה, בהתאם לשער ההמרה המתקבל מהבנק. מעולם לא קיבלנו תלונות מהלקוחות ו/או מרשות שדות התעופה. נעשה בדיקה חוזרת, ובמידה ויתגלה משהו שאינו תואם את שער ההמרה המתקבל מהבנק - נפעל בהתאם".

מרשת ארומה ישראל נמסר בתגובה: "התביעה הוגשה לאחרונה נגד הזכיין המפעיל את הסניף. טרם הספקנו ללמוד אותה".

מרשת בית הקפה מוטו לא נמסרה תגובה.

צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת אילנ'ס. צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת, צילום מסך
בית קפה אילנ'ס בנתב"ג/צילום מסך, צילום מסך מתוך תיעוד המצלמה הנסתרת
seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il

או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully