וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד חולה? כל מה שצריך לדעת על ניצול ימי מחלה בעבודה

ערן כהן

6.8.2018 / 8:32

כמה ימי מחלה מגיעים לכל עובד, האם ניתן לצבור אותם והאם אפשר לפטר את מי שחלה? עובדים רבים לא מודעים לזכויותיהם ולא מנצלים את הזמן כראוי כדי להבריא. מדריך

גבר חולה בשפעת. ShutterStock
חולה/ShutterStock

לכל עובד במשק יש את הזכות לחופשות מחלה. בחלק ממקומות העבודה אמנם משלמים עבור ימי המחלה מהיום הראשון אבל בחלק בלתי מבוטל מהמקומות משולמת תקופת המחלה בהתאם לחוק - קרי, ביום הראשון לא משולם לעובד כלל, ביום השני והשלישי משולם 50% משכרו ואילו החל מהיום הרביעי משולם שכר מלא.

לחופשת המחלה ישנם לא מעט חריגים בין אם במהלך תקופת העבודה או לעיתים בתקופה בה העובד מסיים את עבודתו.ננסה לסדר קצת את הנושא.

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

לקריאה נוספת:
קופצת לאילת: קבוצת פוקס פותחת חנות שלישית של אורבן אאוטפיטרס
העלמות מס בהיקף של אלפי שקלים: התירוצים של בעלי הצימרים
טראמפ, שומע? לשמור על הסביבה דווקא יציל את הכלכלה

האם ניתן לצבור ימי מחלה?

על פי החוק כל עובד זכאי ל-1.5 ימי מחלה בגין כל חודש עבודה מלא, לכל עובד מותר לצבור 90 ימי מחלה, אלא אם כן בהתאם להסכמים קיבוציים נקבע אחרת.

האם עובד השוהה בחופשת מחלה זכאי לתשלום?

על פי החוק ביום המחלה הראשון העובד אינו זכאי לתשלום, ביום השני והשלישי זכאי לתשלום של 50% משכרו והחל מהיום הרביעי זכאי לתשלום מלא. (קרי בעבור 4 ימי מחלה זכאי העובד לשכר של יומיים עבודה). לעובד שמשכורתו נקבעת בהתאם לתפוקה יחושב יום עבודה לפי ממוצע השכר של שלושת החודשים האחרונים.

חשוב לציין שעובד שהגיע במהלך תקופת המחלה לעבודה יחושבו ימי המחלה מהתחלה - קרי, עובד קיבל 10 ימי מחלה, ביום מחלתו החמישי החליט להגיע לעבודה ליום אחד על מנת להשלים פערים. יום מחלתו השישי יספר מהתחלה כיום מחלה ראשון אשר אינו מזכה בכסף.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מה קורה אם קרוב משפחה של העובד חולה?

אם חס וחלילה חולה בן/בת הזוג או הילד במחלה ממארת זכאי העובד לנכות 90 ימי מחלה על מנת לטפל בהם

החוק מאפשר לנכות ימי מחלה גם במקרים בהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה חולים. כך לדוגמא בעבור מחלת ילד זכאי ההורה לנכות עד 6 ימי מחלה בשנה (להורים יחידניים ניתן לנכות עד 12 יום). בנוסף, ניתן לנכות גם 6 ימי מחלה בשנה במקרים בהם ההורים חולים (רק במידה ועברו את גיל 65) או בן/בת הזוג.

להורים סופרים את תקופת מחלת הילד ברצף. כלומר, במידה והאם לקחה יומיים ראשונים של ימי המחלה בשביל להיות עם הילד והאב שהה עם הילד ביום השלישי והרביעי למחלתו - האם תהיה זכאית לתשלום בעבור חצי יום עבודה ואילו האב יהיה זכאי לתשלום בעבור יום וחצי (בדומה לעובד ששהה בחופשת מחלה בת 4 ימים).

אם חס וחלילה חולה בן/בת הזוג או הילד במחלה ממארת זכאי העובד לנכות 90 ימי מחלה על מנת לטפל בהם.

מה קורה לעובד השוהה בתקופת מחלה אך נגמרה לו מכסת הימים?

עובד הנמצא בתקופת מחלה אשר אין לו יותר ימי מחלה לנצל יכול לבקש מהמעסיק לנצל את יתרת ימי החופש שלו (למעסיק אסור לעשות את זה ללא אישור העובד) או לחילופין לבקש לנצל ימי מחלה על חשבון ימי המחלה שיצברו בעתיד (המעסיק לא חייב להסכים).

במקרה בו נגמר לעובד מכסת ימי החופש, יכול המעסיק להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום עד למועד שובו לעבודה. חשוב לדעת שבחודשיים הראשונים חלה על המעסיק החובה לשלם את תשלומי הביטוח הלאומי אבל מהחודש השלישי ואילך חלה החובה על העובד.

מה צריך להופיע בתעודת המחלה והאם המעסיק יכול לחייב עובד להיבדק על ידי רופא מטעמו?

בהתאם לחוק החדש תעודת מחלה צריכה להחיל שם מלא ותעודת הזהות של העובד, משך תקופת המחלה, שם הרופא וכתובתו ותאריך מתן התעודה. כיום החוק אוסר על ציון סיבת ההיעדרות. על העובד לעדכן את המעסיק לא יאוחר מ-3 ימים לאחר יציאתו לחופשת מחלה באופן אישי או על ידי מי מטעמו.

למעסיק לא קמה הזכות לשלוח את העובד לבדיקה על ידי מישהו מטעמו אלא אם תעודת המחלה ניתנה על ידי רופא פרטי ולא על ידי אחד מרופאי קופות החולים או המוסדות המוכרים על ידי המדינה.

האם ניתן לפטר עובד השוהה בחופשת מחלה?

ובד הנמצא בחופשת מחלה לא ניתן לפטר, ולא ניתן גם לזמן לשימוע. אבל אם נקבע מועד סיום העסקתו של העובד לתקופה בה שהה בחופשת מחלה יסיים העובד את העסקתו במועד שנקבע. אם העובד זומן לשימוע ובין מועד הזימון למועד השימוע הוא נכנס לתקופת מחלהף ידחה מועד השימוע.

חשוב לציין שעובד שסיים את מכסת ימי המחלה ועדיין שוהה בתקופת מחלה ניתן לסיים את העסקתו.

אילוסטרציה: ילדה חולה. ShutterStock
להורים סופרים את תקופת מחלת הילד ברצף. ילד חולה/ShutterStock

האם ניתן לפדות ימי מחלה בדומה לימי חופש?

הרבה אנשים צוברים את ימי המחלה במטרה לפדותם בתום תקופת העסקתם, אך למרבית העובדים במשק ימי המחלה אינם ניתנם לפדיון. אך ורק במקומות בהם ישנם צווי הרחבה או לחילופין הסכמים קיבוציים יכול העובד בתום העסקתו לפדות את ימי המחלה.

מעסיק וימי המחלה

את ימי המחלה סופג המעסיק. מלבד המשכורת שעליו לשלם לעובד, עליו לשלם גם את כל התנאים הסוציאליים ואף להמשיך לצבור לו ימי חופש מחלה, דמי הבראה וכו' במהלך תקופת המחלה.

לא אחת מעסיקים נאלצים בתקופת המחלה של העובד להעסיק מחליף, שמגדיל את ההוצאות המתוכננות של המעסיק.

לאור האמור ישנו ביטוח ימי מחלה במסגרתו יכולים המעסיקים לבטח עצמם מפני הוצאות הכרוכות בחופשות מחלה של העובדים ולצמצם את ההוצאות שנכפו עליהם או לחילופין את ההוצאות הצפויות במגזרים בהם פודים את ימי המחלה של העובד שיכולים להגיע גם לשווי של 4 חודשי עבודה.

הכותב הוא שותף במשרד מסדה - כהן ושות' המתמחה בייצוג עובדים ומעסיקים בתחום דיני העבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully